BOVAG biedt Atsma `Miljoenennota Fiets' aan
27 oktober 2009
Een bedrag van 265 miljoen euro per jaar in de komende vier tot vijf
jaar. Die investering is volgens BOVAG nodig om te komen tot een
consistent en effectief fietsbeleid waar zowel fietsers als
niet-fietsers van profiteren. Vandaag overhandigde algemeen directeur
van BOVAG Koos Burgman de `Miljoenennota Fiets' aan Tweede Kamerlid
Joop Atsma.
Vorig jaar presenteerde Atsma zijn initiatiefnota `Fietsen in
Nederland... een tandje erbij' aan de Tweede Kamer. Daarin staan 45
aanbevelingen om fietsgebruik in Nederland te stimuleren. De nota werd
positief ontvangen, maar nu is het zaak de nota om te zetten in
concreet beleid. BOVAG heeft de nota dan ook van een begroting
voorzien. Het kostenplaatje moet een rol spelen bij de
begrotingsbehandelingen die op dit moment in de Tweede Kamer aan de
orde zijn. `Fietsen is gezond, milieuvriendelijk en draagt bij aan
oplossing van het fileprobleem en de parkeerproblematiek', aldus Koos
Burgman. `Als het Rijk, de provincies en gemeenten nu hun
verantwoordelijkheid nemen, profiteert heel Nederland daarvan. Daarom
verwachten wij dat deze extra Miljoenennota Fiets helpt in het
besluitvormingsproces. Dankzij onze berekeningen is duidelijk wat er
nodig is.'
Berekening
De 45 punten die genoemd worden in de fietsnota zijn door BOVAG voor
het eerst van concrete bedragen voorzien. Uit de Fietsnota blijkt dat
vooral de infrastructuur voor de fietser verbeterd kan worden.
Burgman: `De komende jaren wordt er fors geïnvesteerd in het
snelwegennet in Nederland. Logisch en terecht, want automobilisten
dragen jaarlijks ruim 18 miljard euro bij aan de Rijksbegroting. Maar
de miljoenen fietsers komen er bekaaid vanaf. Goed onderhouden en
verlichte fietspaden zijn van groot belang voor met name
woon-werkverkeer. Daarnaast moeten fietsenstallingen uitgebreid
worden: niet alleen bij treinstations, maar ook op bedrijventerreinen
en bij scholen. Deze relatief kleine investeringen, denk aan 150
miljoen euro per jaar, maken fietsen al een stuk aantrekkelijker. En
daar heeft iedereen baat bij.'
In totaal is de komende vier tot vijf jaar zo'n 265 miljoen euro per
jaar nodig om de Fietsnota integraal uit te voeren. De middelen
daarvoor moeten door het Rijk, provincies en gemeenten bijeen worden
gebracht.
Bedrijfsfiets
Een goede manier om meer mensen aan het fietsen te krijgen, is het
verhogen van de bedrijfsfietsregeling. Maar het tegenovergestelde
dreigt te gebeuren. De fiscaalvriendelijke bedrijfsfiets lijkt te
verdwijnen vanaf 2011. Voor BOVAG is dat onaanvaardbaar. `Door de
nieuwe karige werkkostenregeling zal de bedrijfsfiets uit beeld
verdwijnen bij werkgever en werknemer. En dat staat haaks op het
streven naar een groener en gezonder Nederland, zoals dat vrijwel
kamerbreed wordt uitgedragen. Er moet in de werkkostenregeling dus een
uitzondering gemaakt worden voor de bedrijfsfietsregeling, zodat
werknemers ook volgend jaar hun werknemers tot goedkoop en gezond
woon-werkverkeer kunnen verleiden. Daarmee wordt ook de doorstroming
een dienst bewezen.'
BOVAG