Consumentenbond
---
27 oktober 2009
Telecomaanbieders moeten verantwoordelijkheid nemen
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken moet bij de evaluatie
van de sms-gedragscode vooral kritisch kijken naar de rol van
telecomaanbieders. Uit meldingen die de Consumentbond verzamelde,
blijkt dat telecomaanbieders klachten van consumenten over
sms-diensten veelal doorverwijzen, terwijl telecomaanbieders wel de
rekeningen voor deze diensten incasseren. De kosten voor sms-diensten
lopen snel en hoog op, met een uitschieter tot EUR6000.
Al eerder constateerde de Consumentenbond dat de sms-gedragscode niet
werkt. Staatssecretaris Heemskerk gaat op dit moment na welke
maatregelen nodig zijn om consumenten beter te beschermen tegen
misleidende sms-diensten en hoog oplopende rekeningen. De bond stelt
dat het altijd klip en klaar moet zijn wat er precies wordt
aangeboden, tegen welke voorwaarden, tegen welke kosten en dat de
telecomaanbieder kan worden aangesproken bij klachten.
Meldpunt
Begin september stelde de Consumentenbond het meldpunt `Klachten
sms-diensten' open. In drie weken tijd leverde dat 298 bruikbare
meldingen op. Veel daarvan gaan over ongevraagde sms-diensten;
uitnodigingen voor sms-diensten zijn zo onduidelijk dat consumenten
niet doorhebben dat zij zich aanmelden voor een duur abonnement.
Klagen bij de telecomaanbieder levert weinig op. Driekwart van de
gedupeerden klaagt, maar slechts vier procent van de klagers meldt dat
het probleem (deels) is opgelost.
---