Nieuws
Orde bepleit gratis kennismakingsgesprek advocaten
Den Haag, 27 oktober 2009
De Nederlandse Orde van Advocaten gaat er bij de achterban op
aandringen gratis kennismakingsgesprekken met cliënten te houden. Op
die manier kan iedereen er in een laagdrempelig oriënterend gesprek
achter komen of een advocaat bij hem past.
Uit onderzoek dat de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van de
Orde heeft uitgevoerd, blijkt dat particulieren en ondernemers soms
belemmeringen ervaren bij het inschakelen van een advocaat. Ze weten
niet hoe ze een goede advocaat kunnen vinden, hebben vragen over de
kosten en de slagingskans.
Om de drempel tot de advocatuur te verlagen, zal de Orde de volgende
initiatieven bevorderen:
* gratis kennismakingsgesprekken
* laagdrempelige publiekssite
* uitbouwen advocatenregister
* transparantie declaraties en vernieuwing declaratiemethoden
* verbeteren opleiding
Het is belangrijk dat degene die rechtshulp nodig heeft, gemakkelijk
een advocaat kan vinden die bij hem past. Een gratis
kennismakingsgesprek kan de drempel verlagen. Ook een vernieuwde,
gebruikersvriendelijke publiekssite met advies voor het vinden van een
geschikte advocaat, zal het zoeken vereenvoudigen.
Verder zal de Orde het bestaande register met alle advocaten op
www.alleadvocaten.nl uitbouwen. Eind dit jaar staan daarin ook de
rechtsgebieden waarin advocaten en hun kantoren zijn gespecialiseerd.
De Orde zal bevorderen dat clienten en advocaten met elkaar voor
aanvang van een zaak duidelijke afspraken maken over de tarieven en de
te verwachte kosten. De Orde streeft naar heldere en overzichtelijke
declaraties. Uit het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen
blijkt dat facturen van advocaten regelmatig vragen oproepen.
Uitgangspunt moet zijn dat voor de cliënt in een oogopslag duidelijk
is hoe de kosten zijn opgebouwd, hoeveel tijd aan een zaak is besteed
en voor welk tarief. De Orde zal ervoor zorgen dat alle kantoren
beschikken over een voorbeeldfactuur.
Het is belangrijk dat advocaten helder communiceren met hun cliënt om
teleurstellingen te voorkomen. Dit betekent jargon vermijden en goed
luisteren. Met name particulieren die in de meeste gevallen slechts
een of tweemaal in hun leven een advocaat inschakelen, hebben behoefte
aan goede voorlichting en een persoonlijke benadering. Daaraan zal in
de opleiding van advocaten nog eens extra aandacht worden besteed.
Het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen richt zich op
bedrijven tot maximaal 50 werknemers en op particulieren die zelf
betalen en dus niet in aanmerking komen voor gesubsidieerde
rechtsbijstand. Gepoogd is te achterhalen welke problemen deze groep
rechtzoekenden ondervindt bij het inschakelen van een advocaat en
welke knelpunten worden ervaren bij de dienstverlening zelf. De studie
is volgens de onderzoekers dan ook niet representatief voor de
ervaringen die Nederlanders in het algemeen hebben met de advocatuur.
In het onderzoek zijn zo gedetailleerd mogelijk alle belemmeringen van
bovengenoemde groepen in kaart gebracht, zodat de Orde heel gericht
maatregelen kan nemen om knelpunten weg te nemen.
Algemeen deken Willem Bekkers: ,,Ik ben blij met dit gedegen onderzoek
en de heldere conclusies. Hier hebben we tenminste wat aan. Niet alle
bevindingen zijn positief, maar als dat zo was geweest hadden we dit
onderzoek ook niet nodig gehad. Gelukkig krijgen we van clienten ook
vaak andere reacties te horen. Iedere keer weer blijkt in de praktijk
dat degenen die een advocaat hebben ingeschakeld positiever denken
over de advocatuur dan degenen die er geen ervaring mee hebben. Met
deze conclusies en andere uit het onderzoek gaan wij aan het werk. Het
rapport stelt ons in staat de service voor burgers verder te
vergroten. Wij weten nu precies waar het knelt, dus weten we ook welke
maatregelen we het best kunnen nemen. Wij komen direct in actie want
iedereen die een advocaat nodig heeft, moet er zonder al teveel moeite
een kunnen vinden en kunnen rekenen op goede dienstverlening.''
Het rapport kunt u hier downloaden.
Zie het origineel
Nederlandse Orde van Advocaten