Universiteit van Amsterdam
Studieproces kinderen verloopt bij langzame leervorm sprongsgewijs
Promotie Psychologie
dinsdag 27 oktober, 12.00 uur
Volgens gangbare theorieën van cognitieve ontwikkeling leren jonge kinderen op een geleidelijke, impliciete manier om pas later hypothesen te toetsen zoals volwassenen dat doen. Verena Schmittmann onderzocht leerprocessen van kinderen en jongvolwassenen van 4 tot 20 jaar tijdens het leren van simpele classificaties. Met behulp van wiskundige modellen bracht zij de leerprocessen zelf - en niet alleen de uitkomsten daarvan - in kaart. Subgroepen kinderen in deze brede leeftijdsgroep hanteerden verschillende leervormen. Voor het leren van eenvoudige classificaties bestaan twee vormen van leren, waarvan er één als een efficiënte vorm van hypothese toetsen kan worden geïnterpreteerd. Naarmate kinderen ouder zijn, gebruiken meer kinderen deze efficiënte leervorm. In tegenstelling tot heersende theorieën echter, bleek de langzame leervorm geen geleidelijk, impliciet leerproces maar een sprongsgewijs leerproces te zijn. Het lijkt waarschijnlijk dat de langzame leervorm net als het efficiënte hypothese-toetsend leren ook tot plotseling inzicht leidt, maar gebrekkig is door een nog onrijp werkgeheugen en aandachtssysteem.
Mw. V.D. Schmittmann: A model-based analysis of the development of learning. Promotor is dhr. prof. dr. H.L.J. van der Maas.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.