Technische Universiteit Delft
Versnellende rolpaden
door M&C
Promotie van mevrouw I. Kusumaningtyas: "Mind Your Step: Exploring
aspects in the application of long accelerating moving walkways"
27 oktober 2009 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft
Mevrouw Ir. I. Kusumaningtyas | werktuigkundig ingenieur, Nederland
promotor | Prof.dr.ir. G. Lodewijks 3mE
Mind Your Step: Exploring aspects in the application of long
accelerating moving walkways
Versnellende rolpaden (Accelerating Moving Walkways, AMWs) versnellen
voetgangers van een lage snelheid bij de ingang naar een hogere
snelheid op het middelste gedeelte, en vertragen ze weer naar een lage
snelheid bij de uitgang. Er wordt verwacht dat AMWs een
vervoerssysteem kunnen worden dat de kloof tussen de korte en
middellange vervoersafstanden overbruggen. Toch zijn huidige AMWs nog
relatief kort, dus is er nog geen kennis over de toepassing en de
prestaties van deze systemen voor langere afstanden. Ter vergelijking,
hebben lange transportbanden al vele jaren worden gebruikt voor het
vervoer van bulkmateriaal. Hun toepassing is mogelijk gemaakt door de
verdeling van het aandrijfvermogen langs de transportband. Omdat
rolpaden en transportbanden een aantal overeenkomsten in hun
mechanisme hebben, kan de ervaring in de ontwikkeling van lange
transportbanden voor bulkmateriaal worden genomen als analogie voor de
ontwikkeling van lange AMWs. Niettemin, de twee systemen hebben
verschillende kenmerken in verband met hun verschillende toepassing en
lading, een voor mensen en de andere voor bulkmaterialen.
Dit proefschrift heeft tot doel de mogelijkheid van de toepassing van
AMWs voor continu personenvervoer over middellange afstanden te
onderzoeken. Bij de benadering van deze doelstelling, onderscheiden
wij drie belangrijke elementen in de toepassing van AMWs: het systeem,
de passagiers en de locatie. De kenmerken van elk element en hun
interacties worden geanalyseerd met betrekking tot eisen en grenzen
aan de toepassing van AMWs, in het algemeen en in het bijzonder voor
het vervoer over middellange afstanden. Met behulp van een dynamisch
AMW transportband model, worden simulaties gedaan om het dynamische
gedrag en de operationele prestaties van de lange AMWs te bestuderen
voor enkele en meerdere aandrijfconfiguraties, en voor verschillende
operationele fasen, beladingtoestanden en regelstrategieën.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.