Toyota Prius onterecht gekapitteld als minder alternatief voor diesel
Milieu Centraal heeft berekend dat bij leasegebruik de schoonste
diesel fractioneel minder CO2 uitstoot dan de schoonste hybride auto;
de Full Hybrid Toyota Prius. Die berekening stoelt echter op
aanvechtbare aannames en ondeugdelijke cijfers. De conclusie kan
daarom geen stand houden en behoeft revisie. Daarbij komt dat diesels
(veel) meer fijnstof en stikstofdioxide produceren en dus nooit
`schoner' kunnen worden genoemd, zoals de afgelopen dagen vaker dan
eens is gebeurd.
Dat de Full Hybrid Toyota Prius bij normaal dagelijks gebruik
aanmerkelijk schoner is dan de schoonste diesel, staat voor Milieu
Centraal vast. De organisatie berekende echter in opdracht van een
persdienst of de schoonste diesel - met vrijwel alleen
snelwegkilometers - schoner zou zijn dan de Full Hybrid Prius. De
organisatie ging vervolgens aan de slag met twijfelachtige cijfers, zo
blijkt uit onderzoek. Bij het maken van de berekeningen had Milieu
Centraal namelijk een aantal elementaire zaken over het hoofd gezien.
* De in de berekening gehanteerde verbruikscijfers komen van de ADAC
en de Spritmonitor uit Duitsland en zijn daarom gebaseerd op
Duitse omstandigheden, waar op de Autobahn op veel plaatsen 130
km/h of harder wordt gereden en op provinciale weg 100 km/h. Het
verbruik dat bij die snelheden wordt genoteerd, kan
vanzelfsprekend niet 1-op-1 worden gebruikt voor een berekening
naar de Nederlandse realiteit. Dat geldt overigens voor beide
berekende modellen.
* Milieu Centraal heeft op basis van Duitse informatie het gemiddeld
verbruik van de Full Hybrid Prius op de snelweg vastgesteld op 5,5
liter per 100 kilometer. Tests van Nederlandse journalisten wijzen
uit dat dàt (Duitse) verbruikscijfer in de Nederlandse praktijk
veel te hoog is. Op de website staan hyperlinks naar websites van
media die met de Full Hybrid Prius hebben gereden. Op
http://www.autozine.nl staat specifiek vermeld wat de
verbruikscijfers op de snelweg in Nederland zijn bij normaal en
bij stevig rijden.
* Naast de cijfers van de ADAC heeft Milieu Centraal ook gebruik
gemaakt van cijfers van de Spritmonitor, een Duitse site waarop
Duitse automobilisten hun brandstofverbruik bijhouden. Doordat de
jongste generatie Full Hybrid Prius pas een paar maanden op de
markt is, wordt de Spritmonitor vooral gevoed door gegevens van
oudere modellen. Daardoor wordt feitelijk het brandstofverbruik
van de vorige generaties Full Hybrid Prius vergeleken met het
brandstofverbruik van de nieuwste dieselgeneratie.
* Milieu Centraal gaat er vanuit dat leaserijders 83% van hun tijd
op de autosnelweg doorbrengen. Dat percentage is op zijn minst
discutabel. Milieu Centraal zegt zich namelijk te baseren op een
in 2005 gemaakte schatting van het CBS op basis van een steekproef
van Rijkswaterstaat bij een registratieproject met camera's boven
de snelweg rond Amsterdam en Utrecht waarbij alle passerende jonge
dieselauto's werden aangemerkt als leaseauto's.
Het CBS stelt dat dit cijfer, nog los van de ouderdom, om
uiteenlopende redenen elke hardheid mist om te kunnen worden
gebruikt in deze berekening. Ook heeft het nog nimmer onderzocht
hoeveel procent van de afgelegde kilometers chauffeurs van
leaseauto's op de snelweg rijden.
* Ook gaat Milieu Centraal voorbij aan het feit dat
autosnelwegkilometers in Nederland door alle congestie vaak op een
gemiddeld relatief lage snelheid worden afgelegd.In Duitsland is
congestie een veel minder groot probleem waardoor Duitse
snelwegkilometers met een gemiddeld hogere snelheid worden
afgelegd en het Duitse praktijkverbruik (uit de Spritmonitor) op
dit punt dus niet vertaald kan worden naar de Nederlandse
praktijk.
* Milieu Centraal neemt evenwel aan dat het brandstofverbruik onder
Duitse condities goeddeels overeenkomt met die onder Nederlandse
condities, maar kan dat niet onderbouwen.
* Milieu Centraal stelt dat hybride auto's op de snelweg minder
voordeel hebben van hun hybride aandrijflijn. Die stelling is
onjuist. De elektromotoren werken altijd mee bij de aandrijving
van een auto en ondersteunen altijd bij (tussen)acceleratie en
nemen het werk van de conventionele benzinemotor zelfs geheel over
bij langzaam verkeer, waardoor in bijvoorbeeld een file
emissieloos wordt gereden.
Om al deze redenen betwist Louwman & Parqui, importeur van Toyota in
Nederland, de uitkomsten van de berekening - en daarmee de conclusie -
met kracht.
Milieu Centraal heeft ook aangegeven dat zelfs gemiddelde, zuinige
jonge dieselauto's juist aanzienlijk slechter scoren dan de Full
Hybrid Prius. Bovendien is in de berekeningen de luchtverontreiniging
door gezondheidsschadelijke uitlaatgassen niet meegewogen. De hybride
auto scoort ook hier beter dan de schoonste diesel in zijn klassement.
Moderne dieselauto's filteren weliswaar hun fijnstof, maar produceren
nog steeds meer stikstofdioxide dan hybride auto's, stelt Milieu
Centraal.
Louwman & Parqui betreurt het daarom ook ten zeerste dat de
berekeningen breed zijn uitgemeten in de pers en dat deze eenzijdig en
zonder gedegen brononderzoek zijn belicht en gegeneraliseerd.
Toyota Nederland