4. Stage mag geen afknapper zijn
Stage mag geen afknapper zijn
Toespraak, 15 oktober 2009
'Leerlingen in de zorg- en welzijnssector moeten goede stageplaatsen
krijgen. Ze moeten er wat van opsteken en enthousiast worden voor hun
beroepskeuze. Helaas is dat niet altijd het geval.' Dat zei
staatssecretaris Bussemaker tijdens de opening van de 200ste
Leerafdeling bij Stichting Het Raamwerk in Noordwijkerhout.
Dames en heren,
Stagelopen en er ook daadwerkelijk iets van opsteken. Het ligt voor de
hand. Net zoals je van een zeilboot verwacht dat ze vaart en van een
auto dat hij rijdt. Helaas is de stagepraktijk vaak weerbarstiger.
Niet zelden wordt iemand die een stageplek heeft van het kastje naar
de muur gestuurd. Of, betere gezegd, van de keuken naar de
linnenkamer.
Andere stagairs maken het mee dat ze vanaf dag 1 in het diepe worden
gegooid. Zonder fatsoenlijke begeleiding krijgen ze een afdeling met
cliënten toegewezen en dan moeten ze zich maar zien te redden.
Je kunt gerust stellen dat een dergelijke stage een mislukte stage is.
Het beantwoordt niet aan de verwachtingen van de stagiair. Die wil
zijn schoolkennis in de praktijk brengen, wil mensen verzorgen en
ervaring op doen en wil zich nuttig voelen. Een leerling automonteur
wil ook tijdens zijn stage auto's repareren en niet alleen koffie
zetten voor zijn collega's en de werkplaats aanvegen.
En zoals een leerling automonteur na zijn studie alles moet weten van
autoreparaties, moet een leerling in de zorg- en welzijnssector alles
weten van cliënten.
Het is daarom van groot belang dat alle stages kwalitatief goed in
orde zijn. Dat de stagairs terecht komen op afdelingen waar ze wat
kunnen leren en dat ze daar de noodzakelijke begeleiding krijgen.
Zodat ze niet teleurgesteld raken in hun toekomstige werk en
vroegtijdig afhaken.
Om het creëren van stageplaatsen te stimuleren en om de kwaliteit van
de stages te waarborgen heb ik ruim twee jaar geleden een stagefonds
voor de zorgsector opgericht. Dit jaar gaat 99 miljoen euro uit het
fonds naar leerwerkbedrijven. Daarmee zijn 4200 fulltime stageplaatsen
voor 9300 stagiairs mogelijk gemaakt.
Dat geld wordt dus goed besteed. Daarnaast zijn er gelukkig ook andere
initiatieven die moeten leiden tot kwalitatief goede stages. Eén
daarvan zijn de leerafdelingen die door Calibris zijn ontwikkeld.
Overigens kunnen ook de leerafdelingen voor de stagairs een
tegemoetkoming uit het stagefonds ontvangen.
Ik zie veel positieve kanten aan deze leerafdelingen, waarvan vandaag
de 200ste start.
Allereerst profiteert de cliënt - en die staat centraal in de zorg -
van een leerafdeling. Als er op een afdeling naast het al aanwezige
personeel 8 of 10 stagairs komen, betekent dat, dat de cliënten meer
aandacht krijgen.
Zoals ik al zei, is goede begeleiding van de stagairs hiervoor
onontbeerlijk, anders wordt het voordeel een nadeel.
Op de tweede plaats is een leerafdeling voor de leerling erg prettig.
Hij of zij kan meteen aan de bak. Stagiairs krijgen een grote
verantwoordelijkheid, krijgen een goed beeld van wat het werk inhoudt
en kunnen onderling ervaring uitwisselen omdat ze samenwerken. De
kloof onderwijs - praktijk wordt zo zo klein mogelijk.
Bovendien zal een aantrekkelijke stage er voor zorgen dat een leerling
niet tussentijds zijn studie stopt. Dat risico lopen we natuurlijk wel
als de stage niet aansluit op wat de leerling verwacht.
Tot slot is een leerafdeling ook voor het leerbedrijf gunstig. Met
aansprekende stages kan het toekomstige werknemers aan zich binden.
Gezien de krapte op de arbeidsmarkt is dat een belangrijke investering
in de toekomst.
Deze voordelen gelden voor een leerafdeling, maar zouden natuurlijk
voor elke stageplaats moeten gelden.
Iedereen die stage loopt op het terrein van zorg en welzijn moet daar
een goed gevoel aan over houden en zich gesterkt voelen in zijn keuze
voor een baan in deze sector.
Gelukkig zien steeds meer bedrijven de voordelen in van goede
stageplaatsen. En ook de leerafdelingen zijn populair. Dat succes
blijkt duidelijk uit het grote aantal afdelingen dat de afgelopen drie
jaar is opgericht. Met een gemiddelde van meer dan één per week
verspreidt het zich als een olievlek over het land. En vandaag start
de 200ste. Maar het mogen er van mij best meer worden.
Om te onderstrepen dat ik een goede stageplaats erg belangrijk vind -
zowel voor de cliënt, de leerling als het onderwijs en het bedrijf -
ben ik graag op de uitnodiging ingegaan om deze leerafdeling te
openen.
Bovendien wil ik graag mijn complimenten maken aan Het Raamwerk.
Instellingen die gehandicaptenzorg leveren, hebben het vaak al erg
druk om de zorg goed te organiseren.
Het Raamwerk heeft daarnaast toch de tijd gezien om een leerafdeling
in te richten. Zoiets vergt een behoorlijke investering. Maar
ongetwijfeld weet Het Raamwerk ook dat het op de langere termijn
voordeel kan opleveren.
Dames en heren,
Goed personeel voor de zorg- en welzijnssector krijg je niet zomaar.
Dat lukt alleen als we voor de juiste omstandigheden zorgen. Zoals
voor goed onderwijs. En voor goede stageplaatsen, plaatsen waar
leerlingen écht iets leren en waar ze alleen maar enthousiaster worden
voor de beroepskeuze die ze hebben gemaakt.
Ik hoop dan ook dat alle leerbedrijven dit inzien en dat we binnen
afzienbare tijd overal leerafdelingen of vergelijkbare stageplaatsen
zien.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport