Proefdierindustrie verspilt miljoenen euro's
26/10/2009 12:12
IvRM Communicatie BV
450.000 proefdieren zinloos gefokt en gedood
Den Haag, 26 oktober 2009 - De proefdierindustrie verspilt miljoenen euro's. In 2008 werden ruim één miljoen proefdieren gefokt, waarvan 455.884 zijn gedood omdat ze overbodig waren. Deze verspilling kost de proefdierindustrie jaarlijks minstens twee miljoen euro. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Zo doende 2008, het jaaroverzicht over dierproeven en proefdieren, uitgegeven door de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).
In 2008 zijn ruim 450.000 proefdieren overbodig gefokt en gedood. Dit is een toename van 14% ten opzichte van 2007. 'De nonchalance waarmee in deze industrie wordt omgegaan met dierenlevens is schandalig', vindt Marja Zuidgeest, directeur van Proefdiervrij. Naast veel dierenlevens verspilt de proefdierindustrie jaarlijks ook nog eens miljoenen euro's. 'Al die miljoenen kunnen ook zinvol worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van proefdiervrije technieken', aldus Zuidgeest. Proefdiervrije technieken zijn veelal betrouwbaarder, goedkoper en leveren sneller resultaten op.
Eerdere pogingen om deze misstand bij de regering aan te kaarten, hebben niet tot maatregelen geleid. Minister Klink vindt dit een normale bedrijfsvoering en schuift de verantwoordelijkheid af op de proefdierindustrie. Proefdiervrij is van mening dat zowel de minister als de proefdierindustrie hun verantwoordelijkheid moeten nemen om het zinloos doden van proefdieren tegen te gaan. Zij moeten meer investeren in onderzoek naar en de ontwikkeling van proefdiervrije technieken.
Proefdiervrij
Proefdiervrij is de grootste vereniging in Nederland die specifiek opkomt voor de belangen van proefdieren en die streeft naar het vervangen van dierproeven. Om deze ontwikkeling meer kracht bij te zetten is Proefdiervrij haar eigen Fonds proefdiervrije technieken gestart. Dat is hard nodig, want in 2008 zijn er in Nederland 578.123 proefdieren gebruikt. Proefdiervrij houdt kansen om vervanging van dierproeven te bevorderen scherp in het vizier en speelt hierop in met communicatiecampagnes. Hierin richt de vereniging zich zowel op het publiek als op de partijen die verantwoordelijk zijn voor het proefdiergebruik.
Wij vinden het tijd voor proefdiervrije technieken.
www.proefdiervrij.nl
http://www.ivrm.nl