Vakbonden: prijsoorlog helpt postmarkt om zeep
Vakbonden FNV Bondgenoten, ABVAKABO FNV, CNV Bedrijvenbond, CNV
Publieke Zaak en BVPP hebben Prof. dr. Barbara Baarsma van SEO
onderzoek laten verrichten naar de levensvatbaarheid van de gehele
postmarkt, waarbij aanvaardbare arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid
voor alle werknemers voorop staan. Daartoe zijn drie scenario's voor
de postmarkt opgesteld.
Het eerste scenario sluit aan bij de afspraken over omzetting van
overeenkomsten van opdracht naar arbeidsovereenkomsten, die in april
2009 tussen vakbonden en de nieuwe postbedrijven werden gemaakt. De
twee andere uitgewerkte scenario's gaan uit van een milde
respectievelijk een totale prijsoorlog.
Baarsma: "Een prijsoorlog helpt de postmarkt om zeep. Voor werknemers
bij de nieuwe postbedrijven is het - uitgaande van door de bonden en
politiek gestelde eisen over aanvaardbare arbeidsvoorwaarden -
essentieel dat een prijsoorlog wordt voorkomen of gestopt. Een
prijsoorlog brengt bovendien een vijandige overname van TNT
dichterbij. Werknemers van TNT hebben daarom ook geen belang bij een
prijsoorlog. Daarnaast komt, gegeven de eisen van de bonden, ook de
werkgelegenheid bij TNT onder druk te staan."
Bij een prijsoorlog worden ook andere - door de politiek beoogde -
doelen niet gehaald. In het geval van een prijsoorlog sneuvelen de
nieuwe postbedrijven als eerste en is geen sprake meer van een
postmarkt, maar van een monopolie. Bovendien leidt een prijsoorlog tot
een lagere kwaliteit van de dienstverlening.
Gezien de onafwendbare volumedaling is de ontwikkeling van een (milde)
prijsoorlog volgens de vakbonden alleen te voorkomen door op korte
termijn een sterke toezichthouder te benoemen die de markt kan maken
en die ervoor kan zorgen dat er een gelijk speelveld ontstaat voor
grote of kleine spelers en voor spelers met diepe of ondiepe zakken.
De vakbonden gaan er bij staatssecretaris Heemskerk op aandringen een
dergelijke maatregel te treffen.
Egon Groen, bestuurder van FNV Bondgenoten, heeft tijdens de
persconferentie een toelichting gegeven op het onderzoek van SEO. Er
is ook een samenvatting van dit onderzoek beschikbaar en een rapport
van SEO over het ingroeimodel op de postmarkt.
Het onderzoek van SEO is één van de twee onderzoeken die de vakbonden
hebben uitgevoerd naar TNT en de postmarkt. Op de persconferentie van
26 oktober 2009 worden ook de uitkomsten van het tweede onderzoek,
uitgevoerd door Ecorys in opdracht van ABVAKABO FNV, BVPP en CNV
Publieke Zaak, naar TNT gepresenteerd. Ook dit onderzoek en het
bijbehorende persbericht zijn te vinden op http://www.abvakabofnv.nl.