ABVAKABO FNV

Vakbonden: prijsoorlog helpt postmarkt om zeep

Vakbonden FNV Bondgenoten, ABVAKABO FNV, CNV Bedrijvenbond, CNV Publieke Zaak en BVPP hebben Prof. dr. Barbara Baarsma van SEO onderzoek laten verrichten naar de levensvatbaarheid van de gehele postmarkt, waarbij aanvaardbare arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid voor alle werknemers voorop staan. Daartoe zijn drie scenario's voor de postmarkt opgesteld.

Het eerste scenario sluit aan bij de afspraken over omzetting van overeenkomsten van opdracht naar arbeidsovereenkomsten, die in april 2009 tussen vakbonden en de nieuwe postbedrijven werden gemaakt. De twee andere uitgewerkte scenario's gaan uit van een milde respectievelijk een totale prijsoorlog.

Baarsma: "Een prijsoorlog helpt de postmarkt om zeep. Voor werknemers bij de nieuwe postbedrijven is het - uitgaande van door de bonden en politiek gestelde eisen over aanvaardbare arbeidsvoorwaarden - essentieel dat een prijsoorlog wordt voorkomen of gestopt. Een prijsoorlog brengt bovendien een vijandige overname van TNT dichterbij. Werknemers van TNT hebben daarom ook geen belang bij een prijsoorlog. Daarnaast komt, gegeven de eisen van de bonden, ook de werkgelegenheid bij TNT onder druk te staan."

Bij een prijsoorlog worden ook andere - door de politiek beoogde - doelen niet gehaald. In het geval van een prijsoorlog sneuvelen de nieuwe postbedrijven als eerste en is geen sprake meer van een postmarkt, maar van een monopolie. Bovendien leidt een prijsoorlog tot een lagere kwaliteit van de dienstverlening.

Gezien de onafwendbare volumedaling is de ontwikkeling van een (milde) prijsoorlog volgens de vakbonden alleen te voorkomen door op korte termijn een sterke toezichthouder te benoemen die de markt kan maken en die ervoor kan zorgen dat er een gelijk speelveld ontstaat voor grote of kleine spelers en voor spelers met diepe of ondiepe zakken. De vakbonden gaan er bij staatssecretaris Heemskerk op aandringen een dergelijke maatregel te treffen.

Egon Groen, bestuurder van FNV Bondgenoten, heeft tijdens de persconferentie een toelichting gegeven op het onderzoek van SEO. Er is ook een samenvatting van dit onderzoek beschikbaar en een rapport van SEO over het ingroeimodel op de postmarkt.

Het onderzoek van SEO is één van de twee onderzoeken die de vakbonden hebben uitgevoerd naar TNT en de postmarkt. Op de persconferentie van 26 oktober 2009 worden ook de uitkomsten van het tweede onderzoek, uitgevoerd door Ecorys in opdracht van ABVAKABO FNV, BVPP en CNV Publieke Zaak, naar TNT gepresenteerd. Ook dit onderzoek en het bijbehorende persbericht zijn te vinden op http://www.abvakabofnv.nl.