Gemeente Venray


Klanten gemeente Venray tevreden over uitvoering Wmo

Klanten van de gemeente Venray zijn tevreden over de manier waarop de gemeente de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in 2008 heeft uitgevoerd. Op nagenoeg alle prestatievelden scoort Venray dikke voldoendes.

De evaluatie van de Wmo over 2008 laat dat zien. Voor de evaluatie werden klanten bevraagd en werden cijfers van andere gemeenten bekeken. De klanten konden hun mening geven over de toegang tot de ondersteuning, de hulp bij het huishouden en de hulpmiddelen. Ook werd hen gevraagd waarom ze een beroep deden op de gemeente.

Negen van de tien klanten is tevreden over de ondersteuning bij de behandeling van de aanvraag. Over de wachttijd nadat de aanvraag is toegekend is 70% tevreden.

De klanten waarderen de hulp bij het huishouden met een 8. Bijna alle klanten (99%) vindt de huishoudelijke hulpen hen met respect behandelen en dat ze snel en efficiënt werken (90%). Wmo-klanten geven de verstrekte hulpmiddelen (rolstoelen, scootmobielen etc) een 7,3 als rapportcijfer. Het minst tevreden zijn de klanten over de vergoeding die ze ontvangen bij een verhuizing (78% is tevreden) en over het omrijden en wachten op het taxibusje. Hierover is minder dan de helft van de klanten te spreken.

"Mooie cijfers", zegt wethouder Twan Jansen. "Het geeft aan dat we ons werk goed hebben gedaan. Dat is mooi, maar belangrijker is dat onze klanten aangeven op hoofdlijnen tevreden te zijn over dat werk. En ze geven aan waar het nog beter moet. Daaraan blijven we werken."

Een jaarlijkse evaluatie is verplicht opgenomen in de Wet maatschappelijke ondersteuning. De evaluatie wordt voorgelegd aan de Wmo-klankbordgroep en aan de gemeenteraad.