Gemeente Venray
Klanten gemeente Venray tevreden over uitvoering Wmo
Klanten van de gemeente Venray zijn tevreden over de manier waarop de
gemeente de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in 2008 heeft
uitgevoerd. Op nagenoeg alle prestatievelden scoort Venray dikke
voldoendes.
De evaluatie van de Wmo over 2008 laat dat zien. Voor de evaluatie
werden klanten bevraagd en werden cijfers van andere gemeenten
bekeken. De klanten konden hun mening geven over de toegang tot de
ondersteuning, de hulp bij het huishouden en de hulpmiddelen. Ook werd
hen gevraagd waarom ze een beroep deden op de gemeente.
Negen van de tien klanten is tevreden over de ondersteuning bij de
behandeling van de aanvraag. Over de wachttijd nadat de aanvraag is
toegekend is 70% tevreden.
De klanten waarderen de hulp bij het huishouden met een 8. Bijna alle
klanten (99%) vindt de huishoudelijke hulpen hen met respect
behandelen en dat ze snel en efficiënt werken (90%). Wmo-klanten geven
de verstrekte hulpmiddelen (rolstoelen, scootmobielen etc) een 7,3
als rapportcijfer. Het minst tevreden zijn de klanten over de
vergoeding die ze ontvangen bij een verhuizing (78% is tevreden) en
over het omrijden en wachten op het taxibusje. Hierover is minder dan
de helft van de klanten te spreken.
"Mooie cijfers", zegt wethouder Twan Jansen. "Het geeft aan dat we ons
werk goed hebben gedaan. Dat is mooi, maar belangrijker is dat onze
klanten aangeven op hoofdlijnen tevreden te zijn over dat werk. En ze
geven aan waar het nog beter moet. Daaraan blijven we werken."
Een jaarlijkse evaluatie is verplicht opgenomen in de Wet
maatschappelijke ondersteuning. De evaluatie wordt voorgelegd aan de
Wmo-klankbordgroep en aan de gemeenteraad.