Platform Biologica


Consument wil niet betalen voor nutriëntenclaims, wel voor biologisch

"Nederlandse consument vindt duurzame voeding te duur", kopten alle Nederlandse kranten en websites onlangs. Een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen zou dit hebben aangetoond. Biologica bekeek het onderzoek wat aandachtiger. De consument blijkt wél bereid om meer te betalen voor biologische producten, maar niet voor andere "duurzame" of "gezonde" claims. Aldus het onderzoek. Biologisch is dus de favoriete variant van duurzaam en gezond. Als we dit resultaat serieus nemen, hebben we een doorslaand argument om de wirwar aan duurzame keurmerken terug te brengen tot één: biologisch.

"De" consument?
Sommige berichten meenden uit het onderzoek de conclusie te kunnen trekken dat de prijzen van duurzame of biologische producten omlaag moesten. Dat is twijfelachtig, want in het
onderzoeksverslag wordt alleen over "de" consument gesproken; het gemiddelde dus. De gemiddelde consument is blijkens het bericht bereid 6% meer voor bio te betalen. Daaruit volgt dat er een aanzienlijke groep consumenten is, die een hogere meerprijs voor biologisch eten wil betalen. Want er zijn ook veel consumenten die helemaal niks in bio zien. Die 6% gemiddeld is fantastisch nieuws, zeker in tijden van recessie. Hiermee is de positie van biologisch als koploper in het duurzame klassement door de consument ferm bekrachtigd.

Consument heeft geen behoefte aan nutriëntenclaims Een van de interessante conclusie van het onderzoek die in kranten nauwelijks aan bod kwamen, is dat consumenten weinig waarde lijken te hechten aan nutriëntenclaims, met name op genotsartikelen. Deze verlagen eerder de gezondheidsbeleving bij de consument. De biologische claim verhoogt wel de gezondheidsbeleving, en bij genotsmiddelen is dit effect nog sterker dan bij gebruiksgoederen. Consumenten hebben dus wél het idee dat biologisch gezonder is en zijn bereid er meer voor te betalen. Maar aan nutriëntenclaims hechten ze niet zoveel waarde. En terecht, want het nutritionisme heeft de afgelopen tientallen jaren ernstige flaters begaan, zoals het promoten van margarine, waar tientallen jaren zeer schadelijke transvetten in hebben gezeten.

»