In 2010 ongekend veel wegwerkprojecten tegelijk
25 oktober 2009, 14:55
De Spoedwetprojecten van Minister Eurlings gaan in 2010 voor veel
hinder zorgen voor de automobilist, zo verwacht de
VerkeersInformatieDienst. Op dit moment wordt een grote hoeveelheid
projecten voorbereid waar volgens planning in volgend jaar mee zal
worden begonnen. Het gaat om het verbreden van wegen met extra
rijstroken of spitsstroken.
In 2008 werd nog geen procent van de files toegeschreven aan
werkzaamheden, maar volgens de VID kan het niet anders dan dat dat
cijfer flink gaat oplopen. Ondermeer op de A1, A9, en de A12 moet in
2010 de eerste schop in de grond, als de wettelijke procedures dan
tenminste zijn doorlopen. Om tijd te sparen worden de projecten al
aanbesteed voordat de toestemmingsprocedures al helemaal zijn
afgerond.
Opdrachtgever Rijkswaterstaat stelt alles in het werk om de projecten
met zo weinig mogelijk hinder uit te voeren. De verwachte hoeveelheid
hinder die de aannemers met hun manier van bouwen zullen realiseren is
één van de selectiecriteria voor de gunning. Toch kan het niet anders
dan dat de automobilist extra in de file staat door de
bouwwerkzaamheden, ook al omdat op veel plaatsen tegelijk zal worden
gewerkt. Daardoor is het grootschalig omleiden van grote hoeveelheden
verkeer niet altijd mogelijk.
Dit weekend wordt gewerkt aan de A4 tussen Burgerveen en Leiden, één
van de Spoedprojecten. De rijbaan richting Den Haag is afgesloten en
het verkeer richting Den Haag moet via de A44. Twee weken geleden
leverde dat veel vertraging op: mede door een ongeval liep de reistijd
tussen Amsterdam en Den Haag op tot bijna twee uur.
Deze week gaat het beter, al zijn weggebruikers zo maar een uur extra
reistijd kwijt. In veel gevallen is omrijden via Utrecht via de A2 en
A12 een snellere optie.
VerkeersInformatieDienst