VerkeersInformatieDienst


In 2010 ongekend veel wegwerkprojecten tegelijk

25 oktober 2009, 14:55
De Spoedwetprojecten van Minister Eurlings gaan in 2010 voor veel hinder zorgen voor de automobilist, zo verwacht de VerkeersInformatieDienst. Op dit moment wordt een grote hoeveelheid projecten voorbereid waar volgens planning in volgend jaar mee zal worden begonnen. Het gaat om het verbreden van wegen met extra rijstroken of spitsstroken.

In 2008 werd nog geen procent van de files toegeschreven aan werkzaamheden, maar volgens de VID kan het niet anders dan dat dat cijfer flink gaat oplopen. Ondermeer op de A1, A9, en de A12 moet in 2010 de eerste schop in de grond, als de wettelijke procedures dan tenminste zijn doorlopen. Om tijd te sparen worden de projecten al aanbesteed voordat de toestemmingsprocedures al helemaal zijn afgerond.

Opdrachtgever Rijkswaterstaat stelt alles in het werk om de projecten met zo weinig mogelijk hinder uit te voeren. De verwachte hoeveelheid hinder die de aannemers met hun manier van bouwen zullen realiseren is één van de selectiecriteria voor de gunning. Toch kan het niet anders dan dat de automobilist extra in de file staat door de bouwwerkzaamheden, ook al omdat op veel plaatsen tegelijk zal worden gewerkt. Daardoor is het grootschalig omleiden van grote hoeveelheden verkeer niet altijd mogelijk.

Dit weekend wordt gewerkt aan de A4 tussen Burgerveen en Leiden, één van de Spoedprojecten. De rijbaan richting Den Haag is afgesloten en het verkeer richting Den Haag moet via de A44. Twee weken geleden leverde dat veel vertraging op: mede door een ongeval liep de reistijd tussen Amsterdam en Den Haag op tot bijna twee uur.

Deze week gaat het beter, al zijn weggebruikers zo maar een uur extra reistijd kwijt. In veel gevallen is omrijden via Utrecht via de A2 en A12 een snellere optie.