» KLM winterdienstregeling 09/10
KLM winterdienstregeling 09/10
Amstelveen - 21-09-2009
Aanpassingen in capaciteit, behoud van het aantal bestemmingen en
aansluitingen
Het winterseizoen 2009-2010 begint op 25 oktober. AIR FRANCE KLM
streeft ernaar de capaciteit in het winterseizoen aan te passen,
zonder dat dit ten koste gaat van de aansluitmogelijkheden van
Parijs-Charles de Gaulle en Amsterdam- Schiphol.
De totale capaciteit van de Groep voor het winterseizoen 2009 is -2%,
berekend naar beschikbare stoelkilometers en in vergelijking met het
winterseizoen 2008. Vergeleken met het winterseizoen 2007 komt de
totale capaciteit van de Groep op -3,6%. Op lange en middellange
trajecten is de capaciteit gereduceerd met respectievelijk -1,8%, en -
2,9%, vergeleken met hetzelfde seizoen in 2008. In vergelijking met
het winterseizoen 2007 is dit -2,8% en -6,4%.
Focus op de KLM-dienstregeling
Hoewel de aanhoudende wereldwijde economische crisis KLM er nog steeds
toe noodzaakt de capaciteit op de meeste routes aan te passen, blijft
de maatschappij in staat haar aanbod van bestemmingen in stand te
houden. Vergeleken met afgelopen winter wordt de totale capaciteit,
gemeten in beschikbare stoelkilometers, aangepast met -4%. Voor korte
en middellange bestemmingen komt dat neer op -6% en voor de lange
afstanden op -3%. De
winterdienstregeling van KLM wordt gekenmerkt door een grotere mate
van flexibiliteit en aangepaste dienstregeling voor specifieke
bestemmingen.
Europa: optimale aansluitingen
Door het zeven blokken systeem aan te passen, is het mogelijk de
juiste balans aan te brengen tussen de capaciteitsvermindering en de
aansluitmogelijkheden. De afname van capaciteit heeft geen negatieve
effecten voor passagiers, aangezien de aansluitmogelijkheden nog
steeds van hoog niveau zijn. Zo zijn bijvoorbeeld de aansluitingen op
bestemmingen als Berlijn, Genève, Madrid en Oslo zelfs verbeterd. De
lijndienst op Liverpool - die dit zomerseizoen werd geïntroduceerd -
wordt voortgezet met drie vluchten per dag, terwijl de lijndiensten op
Tallinn en Riga opgeschort blijven.
Blik blijft gericht op Azië
KLM blijft zich richten op het realiseren van strategische groei in
China, door het uitvoeren van twaalf vluchten per week op Shanghai,
twee vluchten per week op Chengdu en een dagelijkse vlucht op
Hongkong. Naar Beijing worden twaalf wekelijkse vluchten aangeboden,
waarvan er zeven door KLM en vijf door China Southern worden
uitgevoerd. De capaciteit op de route Bangkok-Taipei wordt verhoogd
door drie van de huidige lijndiensten uit te voeren met een Boeing
747-passagierstoestel, in plaats van met een gecombineerd Boeing
747-passagiersvrachttoestel. Op de Singapore-route wordt de capaciteit
uitgebreid door op twee van de zeven wekelijkse vluchten een Boeing
777-300 in te zetten, net als tijdens de zomerdienstregeling. Ook de
capaciteit op de route Kuala Lumpur-Jakarta wordt verhoogd door het
inzetten van een Boeing 777-300 (vijf maal per week) en een Boeing
777-200 (twee maal per week). Voor wat betreft de routes van en naar
Japan, wordt de inzet van een Boeing 747- passagierstoestel
gecombineerd met een gecombineerd Boeing 747-passagiersvrachttoestel
op de Tokio-route. Dit leidt tot een bescheiden toename in
stoelcapaciteit naar deze zakelijke bestemming.
Midden-Oosten: handhaving positie met verhoogde frequentie op Teheran
Voor het eind van het winterseizoen staat de introductie van een zesde
wekelijkse vlucht op Teheran gepland. KLM wil haar positie op de
Dubai-route handhaven door het uitvoeren van twaalf wekelijkse
vluchten met afwisselend een Boeing 777-200 en een Airbus 330-200.
Zuid-Amerika en de Nederlandse Antillen: seizoensafhankelijke
capaciteit
KLM blijft vijf vluchten per week uitvoeren naar Panama. De dagelijkse
lijnvluchtop Lima, uitgevoerd met een Boeing 777-200, blijft in
vergelijking met de zomer en de vorige winter ongewijzigd. Het aantal
vluchten op São Paulo wordt
aangepast van zeven naar zes per week.
Tijdens de rustige periodes wordt de capaciteit op de routes naar de
Nederlandse Antillen aangepast. De afgelopen zomer opgestarte vlucht
tussen St. Maarten en Bonaire zal voor het grootse deel van de winter
uitgevoerd blijven worden. Op de Paramaribo-route wordt de frequentie
aangepast aan de seizoensgebonden vraag, met aan het begin en het eind
van het seizoen vier wekelijkse vluchten en rond de kerstdagen zes
wekelijkse vluchten, uitgevoerd met een MD11.
Afrika: aanpassingen naar boven en beneden waar nodig
Aangezien de economische crisis ook Afrika niet onberoerd laat, zal de
capaciteit waar nodig worden aangepast. Zodra de benodigde
verkeersrechten zijn
verkregen wordt de dienst op Tripoli - een belangrijke bestemming voor
de olieindustrie - uitgebreid tot een dagelijkse vlucht uitgevoerd
door een Boeing 737. De lijndienst tussen Kilimanjaro en Dar es Salaam
wordt omgezet in vijf wekelijkse vluchten, met een verhoging naar een
dagelijkse vlucht rond de kerstperiode, uitgevoerd met een Boeing
777-200. Entebbe gaat van vijf naar vier wekelijkse vluchten met een
Boeing 777-200 en voor de dagelijkse lijndienst op Lagos wordt aan het
begin en het eind van het seizoen in plaats van een Boeing 777-200 een
Airbus 330 ingezet. Net als vorig jaar wordt het aantal vluchten op
Kaapstad uitgebreid van vijf per week in de zomer tot één per dag in
de winter, om zo in te spelen op de seizoensgebondenheid van deze
bestemming. Nu in Kenia de rust is weergekeerd, zal KLM, samen met
partner Kenya Airways, twee dagelijkse vluchten aanbieden;
een aanzienlijke toename van het aantal stoelen in vergelijking met
vorige winter. Op de overige Afrikaanse bestemmingen blijft de
capaciteit conform de
zomerdienstregeling.
Noord-Amerika: de volgende stappen in de nieuwe joint venture
De Noord-Atlantische joint venture tussen AIR FRANCE KLM en Delta Air
Lines is succesvol afgerond. Aangezien de vraag ten opzichte van vorig
jaar nog steeds achterblijft, is het voor KLM noodzakelijk om haar
capaciteit op de Noord- Atlantische routes naar beneden bij te
stellen. Delta Air Lines en KLM bieden vanaf Amsterdam rechtstreekse
vluchten aan naar 20 Noord-Amerikaanse bestemmingen. De nieuwe joint
venture houdt ook in dat KLM haar lijndienst op
Atlanta op een later tijdstip zal uitvoeren. Inclusief de Delta Air
Lines-lijndienst, biedt KLM tussen Amsterdam en Atlanta twaalf
wekelijkse vluchten aan, waardoor vanaf Atlanta en Amsterdam goede
overstapmogelijkheden zijn op aansluitende vluchten. Door het invoeren
van codesharing op bestemmingen vanaf Delta's hubs Atlanta en New York
(JFK), kan KLM haar passagiers nieuwe bestemmingen en verbeterde
aansluitingen bieden in de VS. Na de succesvol verlopen introductie
afgelopen zomer, is Calgary (Alberta, Canada) nu ook opgenomen als
nieuwe bestemming in de winterdienstregeling met vier wekelijkse
vluchten, uitgevoerd met een Airbus 330-200.
Vlootvernieuwing
Vergeleken met afgelopen winter, is de wide bodyvloot van KLM
uitgebreid met de derde en vierde Boeing 777-300. Deze toestellen
worden ingezet op de
intercontinentale routes. De komst van zeven nieuwe toestellen voor de
Europese vloot is in lijn met het eerder ingezette
vernieuwingsprogramma, Gedurende het winterseizoen worden er vijf
Embraers 190 en twee Boeings 737-700 toegevoegd aan de KLM-vloot. Dit
zal leiden tot respectievelijk de uitfasering van de Fokker 50 en het
vervangen van de verouderde Boeing 737-toestellen.
KLM