Kijkers actualiteitenprogramma's publieke omroep vergrijzen sterk


Netwerk, NOVA én EénVandaag verliezen steeds meer jonge kijkers

HILVERSUM, 20091023 -- De kijkers naar actualiteitenrubrieken van de publieke omroepen vergrijzen aanzienlijk. Zo heeft Netwerk veel moeite om jongere kijkers aan zich te binden. Dit blijkt uit analyse van mediabureau M2Media te Hilversum.

Onlangs meldde Reclameweek.nl dat de toekomst van de actualiteitenrubrieken Netwerk, NOVA en EénVandaag binnen de publieke omroep ter discussie staat vanwege de verwachte komst van Wakker Nederland en PowNed, die reeds aangegeven hebben een actualiteitenrubriek hoog op de agenda te hebben staan. De analyse van M2Media ondersteunt de noodzaak van deze discussie, want uit de cijfers blijkt een proportionele vergrijzing en een verlies aan jonge kijkers bij alle actualiteitenprogramma's van de publieke omroep.

Zo blijkt de door de NCRV gewenste verjonging van Netwerk met de komst van presentatrice Ghislaine Plag sinds medio juli tot nu toe verre van geslaagd.

Netwerk doet het voor wat betreft de doelgroep 20-34 iedere maand van 2009 slechter dan dezelfde maand in 2008, alleen mei en augustus waren iets positiever. Gemiddeld is er sprake van een daling van 9% bij deze doelgroep. Bij de oudere doelgroep 65+ scoort het programma iedere maand van 2009 beter dan dezelfde maand in 2008. Gemiddeld is er sprake van een stijging van 19% bij deze doelgroep, dit is ruim boven het vergrijzingpercentage van Nederland, dat was namelijk maar 2% (zie voor meer informatie www.m2media.nl).

Netwerk doet het dus beter bij de oudere doelgroep en ziet jongere kijkers afvallen. Absoluut gezien heeft het programma weliswaar meer kijkers dan voorheen, maar van de door de NCRV gewenste verjonging is vooralsnog geen sprake. Het vervangen van de ervaren Aart Zeeman door een jongere presentatrice, lijkt in ieder geval niet de oplossing.

Ook bij de andere actualiteitenprogramma's, EénVandaag en NOVA, is sprake van een fors toenemende vergrijzing en een verlies aan jongere kijkers. Deze huidige actualiteitenprogramma's zouden goed aansluiten bij de Omroep Max kijker.
PowNed en Wakker Nederland zullen uit een ander vaatje moeten tappen om jongeren met actualiteit en achtergronden bij het nieuws te bereiken.

M2Media & More