persbericht
'De meerwaarde van nieuwe media binnen de foodretail' centrale thema tijdens derde Toshiba TEC expertmeeting
Amersfoort, 23 oktober 2009 - Het leeuwendeel van de consumenten die dagelijks de supermarkt bezoekt, heeft een mobiele telefoon bij zich. Deze wordt qua technologie steeds geavanceerder en beschikt steeds vaker over mobiel internet.'Hoe kunnen we hier in de supermarkt gebruik van maken? en 'Kunnen nieuwe media bijdragen aan margeverbetering binnen de supermarkt?' Deze vragen stonden onder meer centraal tijdens de derde expertmeeting op het kantoor van Toshiba TEC Retail Information Systems in Amersfoort. De deskundigen waaronder Aalzen Aikema (Van Tol Retail), Jeroen van Dinther (Capgemini), Hans Nouwens (Progress Software), Yvonne de Waard (Platform RFID), Jan Kroon( KPN) en Gerard Pruijn (ToshibaTEC) kwamen tot de conclusie dat mobiele telefoons, draadloos internet, zelfscan-apparatuur, plasmaschermen en narrow casting een nieuwe dimensie geven aan het verkoopproces binnen de (food)retail. Het tijdperk dat we mobiel internet kunnen negeren is voorbij! In een korte inleiding belicht Jeroen van Dinther de rol van de nieuwe generatie mobiele telefoons in het winkelproces waarmee foodretailers beter kunnen inspelen op klanten 'on the move'. "De macht is definitief verschoven naar de shopper die met zijn mobiele telefoon met GPS zelf bepaalt waar de dichtstbijzijnde supermarkt zit, wat de openingstijden zijn en waar gezien de prijsstelling het beste boodschappen kan worden gedaan. De volgende stap is om deze techniek in de winkel beschikbaar te maken. Dus draadloos internet en plaatsbepaling in de winkel via WIFI of actieve RFID stelt foodretailers in staat om één-op-één met de klant te communiceren en gerichte aanbiedingen te doen. Dat kan via crossselling, een klant koopt een stuk kaas en via de zelfscanner wordt hem een fles wijn aangeboden. Extra marge is ook te behalen door de houdbaarheid van versproducten door te vertalen in de prijs: een kortere tht-datum betekent korting, superverse producten zijn iets duurder. Ook is het dagdeel dat een product gekocht wordt te vertalen in de prijsstelling. RFID kan hierin een hele belangrijke rol gaan spelen, zeker ook in combinatie met derving." Kunnen nieuwe media de verkoop stimuleren?
Volgens Aalzen Aikema biedt de nieuwe technologie enorme mogelijkheden. "Ik zie vooral toepassingen op het gebied van het voorkomen van lekkage, out of stock en het verbeteren van de bestelmethodiek". Jan Kroon ziet mogelijkheden om de kwaliteit van producten beter te belichten. "Je kunt als foodretailer op een andere manier onderscheidend zijn door nauwkeurig de herkomst van producten onder de aandacht te brengen. Ik denk dat foodretailers hiermee goed het prijs- en kwaliteitsverschil tussen A-merken en huismerken kunnen communiceren. Maar ook op het gebied van vlees, AGF en kant-en-klaar maaltijden zijn legio kansen." Hans Nouwens sluit zich hierbij aan: "Retailers kunnen zich onderscheiden op basis van kwaliteit en service, bijvoorbeeld door het verstrekken van allergie-informatie, zonder volledig transparant te hoeven zijn over hun prijsbeleid." Van Dinther: "De inzet van nieuwe media betekent een omslag van 'weten dat je klant in de winkel is geweest (historisch aankoopgedrag), naar weten dat hij zich op dit moment in de winkel bevindt, dus realtime aankoopgedrag!" Wat werkt er nu, waar staan we?
Volgens Gerard Pruijn kunnen we veel leren van Japan. "Daar zijn de ontwikkelingen al heel ver, vooral wat betreft de toepassing van RFID (Radio Frequency Identification). In Nederland is het van belang ons af te vragen wat voor de klant de gewenste toepassing is. Hoe vertalen we de techniek zo naar de winkelvloer dat de klant er gemak van heeft. Pruijn benadrukt dat alle ingrediënten voor succes aanwezig zijn maar dat het tot één geheel gesmeed moet worden. En, welke partijen gaan we hierin betrekken. Yvonne de Waard sluit zich hierbij aan: "We willen heel graag. Er zijn heel veel ideeën en er is technologisch veel mogelijk. Nu is het van belang om concreet te worden en de stap te maken van 'praten over' naar 'doen'."
Jan Kroon uit een belangrijke wens van KPN om alle winkel aan te sluiten op glasvezel en zo de werelden met elkaar te verbinden. "Wij willen hiervoor graag de techniek en het serviceniveau bieden. Daarnaast is het ook belangrijk om te zorgen voor betere dekking voor mobiele telefonie." Een andere discussiepunt is hoe communiceert de consument in de winkel? Gratis, via het interne netwerk in de winkel. Of buitenom, maar dan moet de consument zelf betalen. Consumenten zijn gevoelig voor oplossingen zonder extra kosten. Uiteindelijk gaat het altijd weer op drie beroemde G's van retailgoeroe Bert Keizer: Gemak, Genot, Gewin!
Het aanbieden van een 100% generiek systeem is onhaalbaar. "Elke retailer zal de technologie dienen te vertalen naar zijn winkelformule; geen implementatie is hetzelfde", stelt Van Dinther. Volgens Hans Nouwens zou het aanbieden van een aantal scenario's voor ondernemers een goede optie zijn. Bovendien moet er naast het klantperspectief ook voldoende aandacht zijn voor het perspectief van de retailer. Deze laatst heeft ook veel gewin bij het gebruik van nieuwe technologieën. Niet alleen door het verleiden van klant maar ook door de besparingen die het hem kan opleveren. Maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker en het kunnen volgen van artikelen bijvoorbeeld via RFID is hierbij van cruciaal."
De deelnemers aan de expertmeeting zijn het erover eens dat het gewenst is om met betrokken partijen na te denken over een infrastructuur die als één geheel aan retailers kan worden aangeboden. Wellicht dat deze meeting ertoe heeft bijgedragen dat partijen gemeenschappelijk zullen optrekken om aan het winkelen een nieuwe dimensie toe te voegen. Over TOSHIBA TEC Europe
TOSHIBA TEC Europe Retail Information Systems (TERIS) beheert productplanning, marketing, verkoop, onderhoud en distributie van POS-systemen (point of sale), kassa's, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen over heel Europa, het Midden-Oosten en Afrika. TOSHIBA TEC Europe levert totaaloplossingen: van consulting en systeemontwerp tot systeeminstallatie, bediening en onderhoud. TERIS heeft zijn hoofdkantoor in Brussel en telt drie divisies: Retail, Auto-ID en Services. TERIS is een onafhankelijk werkend bedrijf van Toshiba Corporation, de zesde grootste producent van elektronische/elektrische toestellen en het 72ste grootste bedrijf ter wereld in termen van verkoop. Toshiba Corporation staat in Fortune Magazine op de 7de plaats van de meest bewonderde elektronicabedrijven ter wereld. Het is een toonaangevende producent van hoogtechnologische producten met meer dan 300 grote dochterbedrijven over de hele wereld. De wereldwijde omzet in 2006 bedroeg meer dan 60 miljard dollar. Meer informatie over TOSHIBA TEC POS-systemen, kassa's, weegschalen, barcodeprinters, randapparatuur en software-informatiesystemen, is te vinden op de TERIS website:
Ingezonden persbericht