Ministerie van Economische Zaken




Kamerbrief Gasrotonde




> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag            
                                                                                                         Directoraat-generaal voor 
De Voorzitter van de Tweede Kamer                                                                        Energie en Telecom 
der Staten-Generaal                                                                                      Directie Energiemarkt 
Binnenhof 4                                                                                              Bezuidenhoutseweg 30 
2513 AA  's-GRAVENHAGE                                                                                   Postbus 20101 
                                                                                                         2500 EC Den Haag 
                                                                                                         T  070 379 8911 (algemeen) 
                                                                                                         www.ez.nl 
                                                                                                         Behandeld door 
                                                                                                         dhr. Drs. R.H. Pinto Scholtbach  

                                                                                                         Ons kenmerk 
                                                                                                         ET/EM / 9182335 

                                                                                                         Bijlage(n) 
Datum         23 oktober 2009                                                                            2 


   Kamerbrief Gasrotonde 


Inleiding 
Met deze brief geef ik invulling aan de toezegging die ik op 23 oktober 2008 heb 
gedaan om de Tweede Kamer een samenhangende voortgangsrapportage over de 
strategie van het kabinet gericht op "Nederland als Gasrotonde" aan te bieden1. Ik 
ga hierbij tevens in op de elementen die zijn genoemd in de op 28 oktober 2008 
door de Tweede Kamer aangenomen motie Ten Hoopen c.s.2. 

Deze Gasrotondebrief is als volgt opgebouwd:  
Allereerst wordt in hoofdstuk 1 een beschrijving gegeven van de Gasrotonde in 
Noordwest-Europees perspectief en wordt ingegaan op de initiatieven, 
maatregelen en acties die tot op heden zijn ondernomen.  

Vervolgens beschrijf ik in het tweede gedeelte van deze brief drie uitdagingen, te 
weten: de tijdige beschikbaarheid van transportcapaciteit, flexibiliteit in het 
aanbod van gas en diversificatie. Tevens worden nieuwe maatregelen en acties 
benoemd die ik in de komende tijd zal ondernemen om de Gasrotonde verder te 
ontwikkelen. Daarmee kom ik tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer ten 
aanzien van nieuwe maatregelen en acties ter versterking van de Gasrotonde. 

1. De Gasrotonde in Noordwest-Europees perspectief 

1.1 Gasrotonde strategie  
In de brief "Visie op de gasmarkt" van maart 2006 werd het begrip "Gasrotonde" 
geïntroduceerd3. In het Energierapport van 2008 heb ik de Gasrotonde als één 
van de iconen van het energiebeleid neergezet. In dit rapport zijn verschillende 
acties aangekondigd om de Gasrotonde verder te ontwikkelen4.  

Aardgas is zeer belangrijk voor Nederland. Doordat er omvangrijke hoeveelheden 
gas in de Nederlandse ondergrond zitten, zijn wij bijna als vanzelf een 
grootverbruiker van gas geworden en tegelijkertijd een belangrijke leverancier 
van gas in Noordwest-Europa. Het feit dat onze natuurlijke reserves (langzaam) 



1 Tweede Kamer, Handelingen 2008-2009,nr. 15, pag. 1093.  
2 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 31 700-XIII, nr. 44.  
3 Brief van de Minister van Economische Zaken, Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 29 023, nr. 22. 
4 Energierapport 2008, Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 31 510, nr. 1. 
                                                                                                         Pagina 1 van 22 







                                                                                                                  Directoraat-generaal voor 
                                                                                                                  Energie en Telecom 
                                                                                                                  Directie Energiemarkt 


                                                                                                                  Ons kenmerk 
                                                                                                                  ET/EM / 9182335 


afnemen heeft dan ook niet alleen consequenties voor ons eigen land. Daarom 
moeten we vanuit een Noordwest-Europees perspectief bezien hoe hiermee om te 
gaan.   

De uitdaging is daarbij gelegen in zowel het kunnen voorzien in de benodigde 
hoeveelheid gas als in de flexibele levering daarvan, zodat direct kan worden 
ingespeeld op fluctuaties in de gasvraag die bijvoorbeeld 's winters hoger ligt dan 
`s zomers. Op dit moment wordt vanuit Nederland vooral dankzij het 
Groningenveld en de daaraan verbonden ondergrondse gasopslagen, flexibel gas 
geleverd. Dit gebeurt niet alleen binnen Nederland zelf maar ook naar de ons 
omringende landen (tot een straal van ca. 500 km). De komende jaren zullen ook 
deze flexibele productiemogelijkheden afnemen, hetgeen betekent dat er een 
behoefte ontstaat aan aanvullende faciliteiten voor het flexibel leveren van gas 
binnen Noordwest-Europa.  

Deze ontwikkelingen maken het noodzakelijk om nu al te anticiperen op het 
moment dat we netto-importeur van gas worden5 en dat, vooruitlopend daarop, 
de bestaande mogelijkheden om flexibel gas te kunnen leveren afnemen. Voor 
Nederland is dit eens te meer nodig omdat wij ons midden in een transitie naar 
een duurzamere energiehuishouding bevinden. In deze decennia lang durende 
transitie zal aardgas, als relatief schone brandstof, een cruciale rol spelen.  

In de motie ten Hoopen c.s. wordt o.a. aangegeven dat het Nederlandse gas 
opraakt waardoor Nederland in 2025 naar verwachting netto-importeur van gas 
wordt en door natuurlijke concurrentievoordelen gasrotonde van Europa kan 
worden. Ik onderken deze ontwikkeling en ben het met de indieners van deze 
motie eens dat Nederland beschikt over een aantal concurrentievoordelen 
waardoor Nederland de spil van de Noordwest-Europese Gasrotonde kan worden. 
De kansen zijn gelegen in:  

     ·  een gastransportnetwerk dat van hoge kwaliteit is en goed verbonden is 
           met de netwerken in de ons omringende landen; 
     ·  de ligging aan zee waardoor het relatief makkelijk is om LNG aan te 
           voeren; 



5 De huidige Nederlandse gasproductie van ongeveer 80 miljard m3 (bcm) in 2008 zal de komende decennia 
verminderen. Gebaseerd op de huidige prognoses zal de productie van het Groningenveld rond 2030 ongeveer 15 
bcm per jaar bedragen en dat van de kleine velden minder dan 5 bcm oftewel gezamenlijk ongeveer 20 bcm. De 
Nederlandse binnenlandse vraag naar gas zal zich de komende decennia stabiliseren op 45 a 50 bcm per jaar. 
Daarmee wordt Nederland op termijn netto importeur van gas. Deze omslag zal naar verwachting rond 2025 
plaatsvinden. De prognose van de conventionele gasproductie in Nederland loopt door tot 2070, maar het gaat 
hier om een beperkte productie. Een mogelijke nieuwe ontwikkeling is de winning van zogenaamde 
onconventionele reserves. In Nederland wordt hier naar gekeken (shallow gas en tight gas). Een aantal 
maatschappijen heeft inmiddels vergunningen aangevraagd voor de winning van deze onconventionele reserves. 
Onconventioneel gas is technisch lastig en slechts tegen zeer hoge kosten te winnen en sommige vormen van 
onconventioneel gas zijn slechts te winnen met behulp van een groot aantal putten (shale gas). Dit laatste is 
gezien het dichtbevolkt karakter van ons land een lastige opgave. Op het terrein van onconventionele reserves 
moet verder onderzoek en exploratieresultaten afgewacht worden voordat er met enige zekerheid iets gezegd kan 
worden over het potentieel voor eventuele extra gasproductie in de toekomst.  


                                                                                                                  Pagina 2 van 22 






                                                                                      Directoraat-generaal voor 
                                                                                      Energie en Telecom 
                                                                                      Directie Energiemarkt 


                                                                                      Ons kenmerk 
                                                                                      ET/EM / 9182335 


    ·  diverse mogelijkheden voor het ontwikkelen van ondergrondse opslag in 
         uitgeproduceerde gasvelden en in zoutcavernes;  
    ·  de huidige marktpositie van Nederland met een aantal grote producenten 
         en verkopers van aardgas; 
    ·  de virtuele handelsplaats TTF en de gefuseerde gasbeurzen APX en Endex; 
    ·  een open gasmarkt die het (ook voor buitenlandse partijen) aantrekkelijk 
         maakt om te investeren;  
    ·  een groot aantal partijen dat in Nederland al actief is op het gebied van 
         gas: shippers, nationale en internationale energie-distributiebedrijven, 
         (buitenlandse) gasproducenten (al dan niet met winningsactiviteiten in 
         Nederland), etc.; 
    ·  de aanwezigheid van gaskennis bij organisaties als Gasunie/GTS, 
         GasTerra, EBN, NAM, Nogepa, het Energy Delta Institute, ECN, TNO en 
         Clingendael. 

De Gasrotonde strategie is een belangrijk onderdeel van het streven van de 
Nederlandse overheid naar energievoorzieningszekerheid en is ook uit 
economisch, innovatief en regionaal oogpunt van belang gezien de investeringen, 
de innovaties en handelsactiviteiten die hiermee worden gegenereerd. Binnen 
deze strategie wordt tevens gestreefd naar het vermarkten en exporteren van de 
kennis, expertise en ervaring op gasgebied die in Nederland te vinden zijn (o.a. op 
het terrein van gasexploratie, gaswinning, gasopslag, gastransport, gashandel en 
inpassing van groen gas).  

Het kabinet streeft naar een situatie waarin Nederland als knooppunt in de 
internationale gasstromen en als distributiecentrum van gas in Noordwest-Europa 
fungeert. Dit draagt ook bij aan de verdere versterking van de binnenlandse 
markt waarbij een toenemend aantal spelers op de markt de keuzemogelijkheden 
voor eindverbruikers vergroot. Dit biedt ook grote kansen voor (maatschappelijke) 
innovaties, export en valorisatie (het verzilveren van wetenschappelijke kennis en 
nieuwe technieken) op het terrein van onder andere gas, groen gas en 
elektriciteit. 

Ik plaats mijn visie op de Gasrotonde in het kader van het kabinetsbeleid ter 
bevordering van een goed functionerende, efficiënte en transparante gasmarkt. 
Een goed werkende markt, die een prijsindex genereert die in Noordwest- Europa 
als referentieprijs geldt, is een noodzakelijke voorwaarde om tot een prominente 
positie voor Nederland op de Noordwest-Europese gasmarkt te komen. In mijn 
visie op de Gasrotonde moeten we toe naar een situatie waarin:  

    1.  binnen- en buitenlandse partijen belangrijke investeringen plegen in de 
         gassector en -infrastructuur van Nederland die het mogelijk maken om 
         gasstromen aan te trekken om te kunnen voorzien in de binnenlandse 
         vraag naar gas en daarnaast ook waarde te genereren uit de doorvoer van 
         gas via Nederland;  
    2.  voldoende gasopslagcapaciteit aanwezig is waardoor enerzijds de 
         leveringszekerheid wordt geborgd en anderzijds de voor het goed 

                                                                                      Pagina 3 van 22 






                                                                                      Directoraat-generaal voor 
                                                                                      Energie en Telecom 
                                                                                      Directie Energiemarkt 


                                                                                      Ons kenmerk 
                                                                                      ET/EM / 9182335 


         functioneren van de markt benodigde flexibiliteit beschikbaar is; 
    3.  er sprake is van een liquide gasmarkt met voldoende aanbod tegen 
         transparante en stabiele prijzen;  
    4.  een gasmix ontstaat waar Nederlands aardgas, gas uit diverse andere 
         landen en groen gas een integraal onderdeel van zijn en waarmee kan 
         worden voorkomen dat Nederland afhankelijk wordt van één leverancier of 
         bron; 
    5.  een sterke en innovatieve gasindustrie een belangrijke bijdrage levert aan 
         de economie, werkgelegenheid creëert en ervoor zorgt dat Nederland de 
         huidige unieke positie als gasland blijft vervullen.   

Zaak is om in de komende jaren de benodigde investeringen in fysieke en niet- 
fysieke infrastructuur, die nodig zijn om de Gastrotonde te doen functioneren, te 
laten plaatsvinden. Doen we dat niet dan worden we op termijn voor onze 
gasvoorziening afhankelijk van de landen om ons heen en moeten we er maar op 
vertrouwen dat de investeringen die daar worden gedaan toereikend zijn om ook 
de Nederlandse markt te allen tijde te voorzien van gas. Daarnaast zou dit 
betekenen dat economische en commerciële kansen die er liggen voor Nederland 
niet worden benut. Als gasland bij uitstek kan Nederland in een regionale 
Noordwest-Europese gasmarkt een centrale rol blijven spelen.  

De Gasrotonde kent een belangrijke economische dimensie vanwege de extra 
werkgelegenheid die ermee gegenereerd wordt. Het gaat hier om private 
investeringen die tezamen miljarden zullen  bedragen, duizenden werkplaatsen op 
jaarbasis in de gassector zullen genereren en veel spin-off effecten zullen kennen 
zoals de werkgelegenheid die de gassector in Nederland en ook internationaal 
voor de toeleveringsindustrie oplevert.   

1.2 De Noordwest-Europese gasmarkt 
Ook andere landen hebben de ambitie zich tot gasknooppunt te ontwikkelen. Dit 
geldt onder meer voor Duitsland, België en Oostenrijk. Dit kan leiden tot 
beleidsconcurrentie. Tegelijkertijd constateer ik dat er in toenemende mate een 
dialoog bestaat tussen de landen van Noordwest-Europa om onze regionale 
gasmarkt verder te ontwikkelen en te integreren met het oog op het creëren van 
een aantrekkelijke handelsplaats en de voorzieningszekerheid van deze regio. Het 
is binnen dit Noordwest-Europese kader dat het kabinet de Gasrotonde verder wil 
uitbouwen.  

Binnen Europa zullen meerdere gasknooppunten ontstaan. Gezien het 
toenemende belang dat wordt gehecht aan voorzieningszekerheid en de 
economische voordelen die daaraan zijn verbonden, is dat ook nodig en logisch. 
Als spil in de Noordwest-Europese Gasrotonde heeft Nederland baat bij goed 
functionerende (infrastructurele) voorzieningen in andere delen van Europa. 
Vanuit een Noordwest-Europees perspectief beschouw ik deze ontwikkelingen als 
derhalve complementair. Van groot belang daarbij is dat nu veelal nog nationaal 
georganiseerde markten en gastransportsystemen met elkaar worden verbonden 
en samengaan. 

                                                                                     Pagina 4 van 22 






                                                                                                                   Directoraat-generaal voor 
                                                                                                                   Energie en Telecom 
                                                                                                                   Directie Energiemarkt 


                                                                                                                   Ons kenmerk 
                                                                                                                   ET/EM / 9182335 





De ontwikkeling van een Noordwest-Europese gasmarkt vergt op elkaar 
afgestemde grensoverschrijdende investeringen die alleen door samen te werken 
kunnen worden gerealiseerd. Hier wordt onder meer binnen het Noordwest-
Europese Gas Regional Initiative (samenwerking tussen de toezichthouders) en 
het Pentalateraal Gas Platform (samenwerking tussen overheden uit België, 
Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Nederland) aan gewerkt, waarbij ook de 
landelijke netbeheerders en marktpartijen nauw zijn betrokken. De integratie 
komt ook tot uitdrukking in de prijsontwikkeling op de spotmarkten NBP (VK), 
Zeebrugge (België) en TTF (Nederland) die inmiddels (vrijwel) gelijk loopt6.  

Tevens wordt, ook op verzoek van marktpartijen, actief toegewerkt naar een zo 
geïntegreerd en efficiënt mogelijke transportdienstverlening en gezamenlijke 
investeringsplanning door de Gasunie netwerkbedrijven Gas Transport Services en 
Gasunie Duitsland. De netwerken van deze bedrijven vormen op hun beurt samen 
ook weer een spil in het Noordwest-Europese gasnetwerk. Dit draagt bij aan een 
meer optimale dienstverlening aan klanten die ook zelf weer grensoverschrijdende 
markten bedienen.  

De recente gascrisis 
Het gasconflict tussen Rusland en de Oekraïne van januari 2009, die in een 
onvoorziene en ongekende onderbreking van de Europese gasvoorziening via 
Oekraïne resulteerde, heeft voor veel onrust in Europa gezorgd. Zeker in landen 
die te maken hebben met een gecombineerde afhankelijkheid van één leverancier 
en één aanvoerroute. Dit heeft geleid tot een nog actievere zoektocht naar 
mogelijkheden voor diversificatie van gasleveranciers en een nog grotere 
noodzaak om betrouwbare en stabiele energiepartnerschappen met producerende 
landen en doorvoerlanden op te bouwen.  

Mede als gevolg van de Russisch-Oekraïense gascrisis heeft de Europese 
Commissie op verzoek van de Europese Raad de reeds aangekondigde herziening 
van Richtlijn 2004/67/EG betreffende maatregelen tot veiligstelling van de 
aardgasvoorziening, versneld ter hand genomen en medio juli haar voorstel voor 
een Verordening leveringszekerheid gepresenteerd7. Betere regionale  



6 De Title Transfer Facility (de TTF) is een virtuele marktplaats waar Gas Transport Services BV(GTS) aan 
marktpartijen de mogelijkheid biedt om gas dat al in het GTS-systeem aanwezig is (`entry-paid gas') over te 
dragen aan een andere partij. Via de TTF kan gas, dat via een entrypunt is ingebracht in het landelijk 
gastransportnet en voordat het op een exitpunt het landelijk gastransportnet verlaat, gemakkelijk van eigenaar 
wisselen. 
7 Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende maatregelen tot veiligstelling 
van de aardgasvoorziening en houdende intrekking van Richtlijn 2004/67/EG; Brussel, 16 juli 2009; COM(2009) 
363 definitief. 

                                                                                                                   Pagina 5 van 22 






                                                                                                            Directoraat-generaal voor 
                                                                                                            Energie en Telecom 
                                                                                                            Directie Energiemarkt 


                                                                                                            Ons kenmerk 
                                                                                                            ET/EM / 9182335 




samenwerking en afstemming tussen de lidstaten staan daarbij centraal. Om daar 
invulling aan te geven dienen alle lidstaten onder andere regionaal afgestemde 
preventieve actie- en noodplannen op te stellen. Het voorstel wordt de komende 
maanden besproken met de lidstaten. Afhankelijk van de uitkomsten van dit 
proces kan dit ertoe leiden dat aanpassing van de Nederlandse wet- en 
regelgeving noodzakelijk is.  

Voorts staat de verbetering  van de interconnecties hoog op de agenda van de 
Europese Unie, zoals ook blijkt uit het European Economic Recovery Plan8. Dit plan 
voorziet onder andere in gedeeltelijke financiering door de Europese Unie van 
additionele koppelingen tussen gastransportsystemen en maatregelen om 
interconnecties bi-directioneel te maken.  

1.3 Het beleid tot nu toe  
De afgelopen jaren zijn zowel door de overheid als semipublieke en private 
partijen concrete initiatieven, plannen en maatregelen ontwikkeld en uitgevoerd 
die de Gasrotonde functie van Nederland versterkt hebben. Voorbeelden hiervan 
zijn: 

         de uitbreiding van het gastransportnetwerk door Gas Transport Services; 
         de sinds 2006 operationeel zijnde interconnector tussen Nederland en het 
           Verenigd Koninkrijk, de BBL-pijplijn,  
         participatie in Nord Stream door Gasunie; 
         aankoop door Gasunie van een hoge-druk transportnetwerk in Duitsland; 
         de bouw van een LNG-terminal (Gate Terminal) in Rotterdam; 
         plannen voor een LNG-installaties op de Maasvlakte (4Gas) en in 
           Eemshaven (Essent, Vopak en Gasunie); 
         het samengaan van de gasbeurzen APX en Endex en de versterking van 
           de positie van de APX als exploitant van diverse energiebeurzen als gevolg 
           van enkele overnames (o.a. aankoop Britse gasbeurs door APX); 
         de intensivering van de dialoog met ons omringende landen met het oog 
           op de vorming van een regionale gasmarkt;  
         invoering van groen gascertificaten via Vertogas en inname van groen gas 
           in het hogedrukleidingnetwerk door Gasunie;  
         een gerichte energiediplomatie en handelsmissies naar gasproducerende 
           landen als Algerije, Angola, Rusland, Saoedi-Arabië, Qatar en Kazachstan; 
         De oprichting van kennisinstituten zoals het Energy Delta Institute, 
           Clingendael International Energy Programme (CIEP) en het Energy Delta 
           Research Centre (Edgar) ten behoeve van innovatief gasonderzoek.  




8 Mededeling van de Commissie aan de Europese Raad, "Een Europees economisch herstelplan",  Brussel, 26 
november 2008; COM(2008) 800 definitief. 

                                                                                                            Pagina 6 van 22 






                                                                                    Directoraat-generaal voor 
                                                                                    Energie en Telecom 
                                                                                    Directie Energiemarkt 


                                                                                    Ons kenmerk 
                                                                                    ET/EM / 9182335 


Als gevolg hiervan hebben we de afgelopen jaren de volgende ontwikkelingen 
gezien:  

          een steeds groter wordende integratie van het Nederlands 
            transportnetwerk met de netwerken in de ons omringende landen, met 
            steeds meer grensoverschrijdende gasstromen;  
          toenemende gasvolumes die via het gastransportnetwerk worden vervoerd 
            en worden verhandeld op de Title Transfer Facility (TTF); 
          een toename van de liquiditeit en handelsmogelijkheden; 
          een groeiende samenwerking op regionaal niveau tussen overheden, 
            toezichthouders en netbeheerders;  
          een sterkere bilaterale samenwerkingsrelatie met een aantal voor 
            Nederland relevante gasproducerende landen; 
          een toename van de internationale activiteiten van de gasindustrie; 
          een toename van innovaties en bedrijvigheid op het terrein van gas, groen 
            gas en gastransport.  

De afgelopen jaren zijn er in Europa een aantal gasbeurzen ontstaan waar zowel 
virtuele als fysieke handel plaatsvindt. Op deze steeds meer liquide wordende 
handelsplaatsen zien we tevens een toename van het aantal spelers op de markt. 
Deze ontwikkelingen leiden tot meer keuzemogelijkheden voor de eindgebruikers 
en de juiste signalen voor de prijsvorming van gas. Dit bevordert het doen van 
investeringen en meer innovaties en bedrijvigheid.   

Gashandelaren en -leveranciers maken in continentaal Noordwest-Europa in 
toenemende mate gebruik van de TTF om hun gas te verhandelen. De TTF maakte 
in 2008 een krachtige groei door. De hoeveelheid gas die verhandeld werd, 
verdubbelde naar ruim 64 miljard m3 en vertegenwoordigt daarmee een waarde 
van ruim 15 miljard euro. Het aantal handelaren dat actief is op de TTF groeide 
met 20 procent naar een totaal van 60. De TTF laat hiermee zowel in fysiek 
geleverd volume als in handelsvolume de andere handelsplaatsen op het Europese 
continent in omvang achter zich. De groeicijfers demonstreren dat Nederland zich 
als Europese handelsplaats ontwikkelt en in toenemende mate aantrekkelijk is 
voor gashandelaren en leveranciers.  

Naast deze trend zien we tevens dat het proces van prijscorrelatie en 
prijsconvergentie tussen de spotmarkten beurzen van Europa zich voortzet. Deze 
ontwikkeling doet zich ook voor in Noordwest-Europa. Zo constateert de 
Nederlandse handelsplaats APX dat de Nederlandse TTF samen met het National 
Balancing Point in het Verenigde Koninkrijk (NBP) en Zeebrugge in België een 
driehoek begint te vormen ("Herring Hub") die de basis legt voor de referentieprijs 
van een geïntegreerde gasmarkt met een Noordwest-Europese focus9.  




9 Zie interview met CEO APX op 
www.apxgroup.com/uploads/Corporate_Files/APX_Quarterly/APX_Quarterly_2009-1.pdf 

                                                                                    Pagina 7 van 22 






                                                                                                               Directoraat-generaal voor 
                                                                                                               Energie en Telecom 
                                                                                                               Directie Energiemarkt 


                                                                                                               Ons kenmerk 
                                                                                                               ET/EM / 9182335 


Verder heb ik onlangs een wijziging van de Gaswet en de Elektriciteitswet 1998 
tot versterking van de gasmarkt aan de Tweede Kamer aangeboden10. Dit 
wetsvoorstel bevat belangrijke impulsen om de verhandelbaarheid van gas in 
Nederland te laten toenemen en zorgt onder meer voor dat verschillen in 
gaskwaliteiten geen problemen opleveren. Hiermee wordt onze gasmarkt 
aantrekkelijker voor (buitenlandse) partijen die overwegen om gas naar de 
Nederlandse markt te brengen of om anderszins actief te worden op deze markt. 
De in dit wetsvoorstel aangekondigde maatregelen zijn dan ook expliciet in de 
context van de Gasrotonde strategie van Nederland geplaatst. 

2. Nieuwe uitdagingen en nieuwe acties 

2.1 Drie uitdagingen  
Voor de komende jaren is het zaak de huidige Nederlandse positie op het gebied 
van gas verder te verstevigen en te voorzien van een goed fundament waardoor 
ook bij teruglopende eigen productie Nederland een spilfunctie in de Noordwest-
Europese gasmarkt blijft vervullen. Daarvoor dienen we te beschikken over goede 
transport mogelijkheden, mogelijkheden voor het (tijdelijk) opslaan van gas en 
diverse aanvoerkanalen. Het gaat kortom om: 1) de tijdige beschikbaarheid van 
transportcapaciteit, 2) flexibiliteit en 3) diversificatie. Dit zijn belangrijke 
subdoelen die de komende jaren behaald dienen te worden om de Gasrotonde op 
termijn optimaal te laten functioneren.  

1. Tijdig voorzien in de behoefte aan transportcapaciteit 
De komende jaren zijn forse investeringen nodig ter uitbreiding van het 
gastransportnet. De infrastructuur zal ingrijpend moeten worden aangepast, in 
reactie en inspelend op diverse nationale en internationale ontwikkelingen. Door 
de toenemende behoefte aan geïmporteerd gas, de verdere internationalisering 
van de gasmarkt en de opkomst van vloeibaar aardgas (LNG) neemt de behoefte 
aan binnenlandse en grensoverschrijdende transportcapaciteit toe. Ook de 
ontwikkeling en inpassing van groen gas en synthetisch gas uit kolenvergassing 
vergen belangrijke investeringen in de huidige gasinfrastructuur. Uitbreiding en 
verbetering van de infrastructuur geeft ruimte om meer gas van verschillende 
partijen voor de Noordwest-Europese markt aan te trekken. 

Om de groeiende vraag naar aardgas te kunnen blijven faciliteren, werkt Gasunie 
aan de uitbreiding van de gastransportcapaciteit. Het gaat dan niet alleen om het 
binnenlands transport, maar ook om de verbindingen naar en van de landen om 
ons heen. Voor de investeringen van de beheerder van het landelijk 
gastransportnet, Gas Transport Services, lopen deze via zogenaamde Open 
Seasons. In deze procedure peilt de netbeheerder de behoefte aan transport in de 
markt, sluit vervolgens contracten met netgebruikers en besluit daarna over een 
eventuele uitbreidingsinvestering. Vorig jaar is, met instemming van uw Kamer, 



10 Wijziging van de Gaswet en de Elektriciteitswet 1998, tot versterking van de werking van de gasmarkt, 
verbetering van de voorzieningszekerheid en houdende regels met betrekking tot de voorrang voor duurzame 
elektriciteit, alsmede enkele andere wijzigingen van deze wetten, Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, 31 
904, nr. 1-3.  

                                                                                                               Pagina 8 van 22 






                                                                                     Directoraat-generaal voor 
                                                                                     Energie en Telecom 
                                                                                     Directie Energiemarkt 


                                                                                     Ons kenmerk 
                                                                                     ET/EM / 9182335 


een beleidsregel vastgesteld waarmee duidelijkheid is geschapen over de wijze 
waarop deze investeringen van de netbeheerder van het landelijk gastransportnet 
in de tarieven mogen worden doorberekend. Hiermee is voor de netbeheerder een 
kader gecreëerd waarbinnen een goed evenwicht kan worden gevonden tussen de 
benodigde ruimte voor investeringen en adequate transporttarieven11.  

Hiermee is een goede basis gelegd voor het voorzien in de toenemende behoefte 
aan transportcapaciteit, maar dit verzekert nog niet dat de hiervoor benodigde 
investeringen ook tijdig worden gerealiseerd. Het is mij gebleken dat de 
netbeheerder van het landelijk gastransportnet en de regionale netbeheerders er 
behoefte aan hebben om eerder dan thans het geval is een redelijke mate van 
zekerheid te krijgen over de doorberekening van hun uitbreidingsinvesteringen in 
de (toekomstige) tarieven. Met de hiervoor genoemde wijziging van de Gaswet en 
de Elektriciteitswet 1998 wil ik hierin voorzien met als doel het bevorderen van 
een vlotte besluitvorming over dergelijke investeringen. Dit is in het belang van de 
voorzienings- en leveringszekerheid en een goede marktwerking. 

Daarnaast wordt met deze wetswijziging een onderscheid geïntroduceerd tussen 
investeringen van nationaal belang en overige investeringen. Voor de "categorie 
investeringen van nationaal belang" wordt wat betreft de 
besluitvormingsprocedures aangesloten bij de Rijkscoördinatieregeling voor 
energie-infrastructuurprojecten, met als doel deze projecten sneller te kunnen 
realiseren.  

Voor het economisch verantwoord kunnen investeren en het faciliteren van de 
markt is het nodig dat Gas Transport Services een herstructurering van de 
transporttarieven doorvoert. Voornemen is om dit in het tariefvoorstel dat Gas 
Transport Services in 2010 zal indienen, met het oog op inwerkingtreding in 2011, 
te verwerken.  

Met dit alles is een raamwerk voor het tijdig beschikbaar komen van voldoende 
transportcapaciteit gerealiseerd. Het is nu aan de netbeheerders en hun 
(potentiële) klanten om deze uitdaging verder op te pakken via de hiervoor 
genoemde Open Seasons. Ik zal daarbij uiteraard de vinger aan de pols houden 
waarbij ik ook zal bezien of het door mij gecreëerde raamwerk blijvend voldoet. In 
het bijzonder zullen grensoverschrijdende investeringen, met de extra uitdaging 
vanwege verschillende reguleringskaders, daarbij een belangrijk punt van 
aandacht zijn.  

2. Voorzien in de behoefte aan flexibiliteit 
Op dit moment kan vanuit Nederland vooral dankzij het Groningenveld flexibel gas 
worden geleverd. Dit gebeurt niet alleen binnen Nederland zelf, maar ook naar de 
ons omringende landen (tot een straal van ca. 500 km). Dat is van grote 
toegevoegde waarde omdat het daardoor mogelijk is direct tegemoet te komen 



11 Staatscourant 11 juli 2008, nr. 132. 

                                                                                     Pagina 9 van 22 






                                                                                        Directoraat-generaal voor 
                                                                                        Energie en Telecom 
                                                                                        Directie Energiemarkt 


                                                                                        Ons kenmerk 
                                                                                        ET/EM / 9182335 


aan de feitelijke gasvraag van eindgebruikers die bijvoorbeeld 's winters veel 
groter is dan 's zomers.  

De flexibele productiemogelijkheden van het Groningenveld nemen echter af. 
Substantiële investeringen in gasopslagen zijn noodzakelijk om ook op de 
lange(re) termijn aan de (over de seizoenen) fluctuerende vraag naar gas te 
kunnen voldoen. Seizoensopslagen worden essentieel voor het flexibel kunnen 
leveren van gas binnen Noordwest-Europa. Aangezien de realisatietijd van grote 
opslagen al snel 7 tot 10 jaar beslaat, is er haast geboden en moeten op korte 
termijn investeringsbeslissingen genomen worden. In Nederland is een aantal 
marktpartijen aan het onderzoeken welke gasvelden kunnen worden omgebouwd 
tot een gasopslag. Het realiseren van opslagcapaciteit vergt grote investeringen. 
Dit komt met name door het zogenaamde kussengas, het gas dat permanent in 
het veld aanwezig moet zijn om de opslag "op druk" te houden.  

Momenteel is een aantal maatregelen in ontwikkeling om investeringen in 
gasopslag te bevorderen. De maatregelen betreffen: 1) een andere tarifering van 
het gastransport naar een gasopslag; 2) een betere beschikbaarheid van 
uitgeproduceerde gasvelden voor nieuwe investeerders en 3) duidelijkheid over 
aan opslagvergunningen te verbinden voorschriften. Hiermee wordt het 
investeringsklimaat voor gasopslag verbeterd.  

     1.  Het Nederlandse transporttarievensysteem kent voor gasopslagen zowel 
           een entry- als exittarief, opslagen zijn immers geen integraal onderdeel 
           van het netwerk. Een aantal marktpartijen heeft aangegeven de tarieven 
           die zij moeten betalen voor het transport van gas naar en van 
           gasopslagen als een belemmering te zien voor het doen van 
           investeringen. Om die reden heb ik Gas Transport Services gevraagd om 
           bij de reeds voorgenomen herziening van het tariefsysteem per 2011 ook 
           deze signalen nadrukkelijk te betrekken. 

     2.  Gezien de toenemende behoefte aan opslagcapaciteit maakt een 
           wetsvoorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet12 (waarmee de Tweede 
           Kamer op 8 september 2009 heeft ingestemd) het onder meer mogelijk 
           om gasvelden die niet meer in productie zijn en door de vergunninghouder 
           niet worden benut, maar waar nog wel een winningvergunning op rust, 
           beschikbaar te stellen aan derden. Daarnaast vindt met 
           mijnbouwondernemingen overleg plaats om in aanvulling op dit 
           wetsvoorstel een procedure af te spreken op grond waarvan niet meer 
           gebruikte gasvelden ter beschikking kunnen komen van derden. Ik zal de 
           ontwikkelingen nauwlettend volgen. Hierbij zal worden gekeken of dit 
           instrument tot de gewenste resultaten leidt en door marktpartijen als 
           effectief wordt beschouwd. 




12 Tweede Kamer, vergaderjaar 2007-2008, 31 479, nr. 2. 

                                                                                        Pagina 10 van 22 






                                                                                                                    Directoraat-generaal voor 
                                                                                                                    Energie en Telecom 
                                                                                                                   Directie Energiemarkt 


                                                                                                                    Ons kenmerk 
                                                                                                                   ET/EM / 9182335 


       3.  De motie Ten Hoopen c.s. spreekt  ook over de wenselijkheid van vooraf 
             vastgestelde, uniforme regels voor de financiële afdrachten over 
             gasopslag . De Mijnbouwwet maakt het inderdaad mogelijk om aan een 
             opslagvergunning een voorschrift te verbinden dat verplicht tot een 
             financiële afdracht. Bij de vorig jaar ten behoeve van de opslag van gas 
             verleende vergunningen voor Zuidwending en Bergermeer is van deze 
             mogelijkheid geen gebruik gemaakt. Ik onderken dat het van belang is dat 
             marktpartijen weten welke voorschriften er aan een vergunning kunnen 
             worden verbonden zodat zij daar bij hun investeringsbeslissing rekening 
             mee kunnen houden. In het kader van de evaluatie van de Mijnbouwwet 
             zullen daarom voorstellen aan uw Kamer worden gedaan die daarin 
             voorzien.   

De motie Ten Hoopen c.s. bepleit ook deelname van Energie Beheer Nederland 
B.V. (EBN) aan gasopslag. EBN heeft tot taak de haar in de Mijnbouwwet 
opgedragen publieke taken uit te voeren. Deelneming in gasopslag is voor EBN 
geen wettelijk opgedragen taak. Wel biedt de Mijnbouwwet EBN de ruimte om 
nevenactiviteiten te verrichten die nauw verwant zijn aan haar publieke taken, 
mits die de uitvoering van die taken niet belemmeren en die het algemeen belang 
van het energiebeleid dienen. EBN oordeelt daarom, als zij daarvoor door 
marktpartijen gevraagd wordt, in eerste instantie zelf over deelneming in een 
gasopslag. Uiteindelijk moet de Minister van Economische Zaken met een 
dergelijke deelneming instemmen. Ik heb al eerder aan de Tweede Kamer 
meegedeeld dat ik dergelijke aanvragen welwillend zal beoordelen, als dat de 
gewenste totstandkoming van gasopslagen ondersteunt13.  

Over installaties mag volgens de reguliere fiscale regels worden afgeschreven, 
maar niet versneld. Kussengas is echter een goed dat niet slijt, waardoor er 
binnen het Nederlandse fiscale stelsel niet over mag worden afgeschreven. Dat in 
Duitsland wel mag worden afgeschreven over kussengas, komt omdat het daar 
binnen het Duitse fiscale stelsel past.  

Om investeringen in gasopslag te bevorderen is in het Verenigd Koninkrijk onlangs 
besloten een fiscale faciliteit voor kussengas te introduceren. Echter, ik vind het 
nu niet opportuun om (fiscale) steunmaatregelen voor investeringen in 
gasopslagen voor te stellen. Ik wil eerst de voorstellen van Gas Transport Services 
voor een (eventuele) tariefaanpassing afwachten omdat dit kan leiden tot een 
verlaging van tarieven waardoor de cashflow voor de investeerders verbetert. Ik 
ga er vooralsnog vanuit dat dit voldoende effectief is. Mede omdat in Nederland al 
plannen voor gasopslagen door marktpartijen worden ontwikkeld, acht ik de 
bovengenoemde maatregelen op dit moment voldoende geschikt als impuls voor 
investeringen in gasopslag.  



13 Zie schriftelijke antwoorden van de minister en de staatssecretaris van Economische Zaken op vragen gesteld in 
de eerste termijn van de begrotingsbehandeling van Economische Zaken voor het jaar 2009 (31 700-XIII) en van 
het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 2009 (31 700-D). 


                                                                                                                   Pagina 11 van 22 






                                                                                                                 Directoraat-generaal voor 
                                                                                                                 Energie en Telecom 
                                                                                                                 Directie Energiemarkt 


                                                                                                                 Ons kenmerk 
                                                                                                                 ET/EM / 9182335 


3. Voorzien in de behoefte aan diversificatie  
Zoals al eerder gememoreerd, zullen in de komende decennia de Nederlandse 
gasvoorraden afnemen en zal de import van gas toenemen. Hierdoor zal 
Noordwest-Europa steeds meer moeten worden voorzien van pijpleidinggas uit 
Rusland en Noorwegen en LNG uit andere delen van de wereld.  

Het beleid is er op gericht de beschikbaarheid van voldoende gas op termijn te 
waarborgen door diversificatie in de energievoorziening en de gasaanvoer te 
bevorderen. Daarbij staat het streven naar diversificatie van leveranciers/bronnen 
centraal waarmee wordt voorkomen dat Nederland afhankelijk wordt van één type 
energie, land of bedrijf. Ook diversificatie van aanvoerroutes is van belang om 
beter bestand te zijn tegen mogelijke problemen met de doorvoer van gas door 
transitlanden.  

Het maximaal benutten van onze nationale bodemschatten (het Groningenveld en 
de kleine velden) is een belangrijk onderdeel van de Gasrotonde. Het continueren 
van de rol van GasTerra als inkoper van het gas uit de kleine velden als onderdeel 
van het kleine-veldenbeleid blijft daarom essentieel.  

In het kader van de veranderende positie van Nederland van netto-exporteur naar 
netto-importeur en de verdere ontwikkeling van de Gasrotonde acht ik tevens de 
aanwezigheid van een sterk handelshuis van belang. In dat verband ben ik bezig 
met het verkennen van verschillende opties waarbij ook gekeken wordt naar de 
toekomst van GasTerra. 

Het kabinet geeft geen blauwdruk voor de gasmix van de toekomst. Zoals in het 
Energierapport 2008 is gesteld stelt de overheid de doelen en randvoorwaarden, 
stimuleert en regisseert. De markt investeert en bepaalt de gasmix, die 
waarschijnlijk rond 2030 zal zijn samengesteld uit onder andere de volgende 
componenten14:  

            Nederlands aardgas: het Nederlandse aardgas zal ook in 2030 de basis 
            vormen voor de Nederlandse gasvoorziening. Volgens de huidige 
            verwachtingen zal het Groningenveld vanaf rond 2030 jaarlijks ca. 15 
            miljard m3 (bcm) produceren en de kleine velden ongeveer 5 bcm oftewel 
            gezamenlijk ongeveer 20 bcm.  

            Russisch gas: via de in ontwikkeling zijnde pijplijn Nord Stream zal op 
            een directe wijze in de toekomstige Nederlandse vraag naar gas kunnen 
            worden voorzien. Gasunie participeert in deze pijplijn.  




14 In relatie tot gas dat wordt gewonnen (incl. geïmporteerd LNG) én opgeslagen wordt in de motie Ten Hoopen 
c.s. gesteld dat maar één keer belasting dient te worden geheven. Over in Nederland geproduceerd gas worden 
mijnbouwafdrachten geheven. Als dit gas wordt opgeslagen in een gasopslag en vervolgens wordt teruggehaald, 
dan worden over het teruggehaalde gas niet nogmaals mijnbouwafdrachten geheven. Immers er is bij onttrekking 
uit een opslag geen sprake meer van gasproductie. Over in Nederland geproduceerd gas wordt dus eenmaal 
geheven. Over geïmporteerde LNG wordt niet geheven omdat dit gas niet in Nederland is geproduceerd en 
daarom zijn er geen  productieheffingen verschuldigd. Er is dus geen sprake van dubbele belastingheffing. 

                                                                                                                 Pagina 12 van 22 






                                                                                                                    Directoraat-generaal voor 
                                                                                                                    Energie en Telecom 
                                                                                                                    Directie Energiemarkt 


                                                                                                                    Ons kenmerk 
                                                                                                                    ET/EM / 9182335 


           LNG: gezien het belang van LNG voor Nederland spant de Nederlandse 
           overheid zich in om initiatieven voor de bouw van LNG-faciliteiten zo goed 
           mogelijk te faciliteren en ondersteunen. De afgelopen jaren heb ik drie 
           ontheffingen van de toegangsregulering verleend aan respectievelijk Gate 
           BV, 4Gas en Eemshaven15. Ten aanzien van de laatste twee initiatieven 
           moeten de betrokken marktpartijen nog definitieve 
           investeringsbeslissingen nemen. Het internationaal inkoopbeleid van 
           energiebedrijven die een doorvoercontract hebben bij één van de LNG-
           installatiebeheerders richt zich op landen als Rusland, Algerije, Qatar, en 
           Angola. 

           Noors gas: Naast Russische leveranties zal Noors gas een rol (blijven) 
           spelen in de gasvoorziening.  

           Groen Gas: De productie van Groen Gas wordt gestimuleerd met de 
           Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE). Het 
           Innovatieprogramma Nieuw Gas moet zorgen voor een kostendaling van 
           de productie van Groen Gas uit vergisting en vergassing van biomassa.  

2.2. De acties  
In aanvulling op het eerder dit jaar ingediende wetsvoorstel tot wijziging van de 
Gaswet en de Electriciteitswet 1998 heb ik drie uitdagingen geformuleerd voor de 
verdere uitbouw van de Gasrotonde, te weten: 1) de tijdige beschikbaarheid van 
transportcapaciteit, 2) flexibiliteit en 3) diversificatie.  
In relatie tot deze uitdagingen zal ik de beleidsacties in het kader van de 
Gasrotonde intensiveren. Acties die ik, in de vorm van een meerjarig Programma 
Gasrotonde, samen met (markt)partijen wil uitvoeren16.   

Sommige acties zijn een direct antwoord op deze uitdagingen. Andere dragen bij 
aan een stimulerende omgeving waarin bedrijven de kansen kunnen benutten die 
de Gasrotonde biedt. Werken aan de uitdagingen kan alleen samen met het 
bedrijfsleven, met als doel het bevorderen van marktwerking, integratie van de 
Noordwest-Europese gasmarkt, het realiseren van investeringen in transport- en 
gasopslagcapaciteit en het vermarkten en exporteren van kennis en innovaties op 
gasgebied. Aan diversificatie wordt gewerkt via een optimale benutting van de 
eigen energiebronnen, het voeren van gasdiplomatie en het stimuleren van 
internationaal ondernemen. Om de huidige unieke positie als gasland te blijven 
vervullen, moet ook worden gewerkt aan de verdere versterking van de 
kennisinfrastructuur.  

Gezien het belang van de Gasrotonde voor Nederland zullen het beleid en de 
acties nauwlettend gevolgd worden.  




15 Het gaat hier om terminals met een geplande capaciteit van respectievelijk: 12 bcm (uitbreidbaar tot 16 bcm), 
9 bcm (uitbreidbaar tot 18 bcm) en nogmaals 12 bcm. Een deel van dit vloeibaar gas zal verder in Noordwest-
Europa  worden verhandeld en in de ons omringende landen worden afgezet.  
16 Zie voor een schematische weergave van de acties in het kader van het Programma Gasrotonde bijlage I.  

                                                                                                                   Pagina 13 van 22 






                                                                                      Directoraat-generaal voor 
                                                                                      Energie en Telecom 
                                                                                      Directie Energiemarkt 


                                                                                      Ons kenmerk 
                                                                                      ET/EM / 9182335 


1) Samen met het bedrijfsleven  
Een goede afstemming van het beleid en de uitvoering daarvan tussen de 
Nederlandse overheid en de Nederlandse gassector vormt een belangrijke 
voorwaarde voor een efficiënte en effectieve implementatie van de Gasrotonde 
strategie. Dat is het voornaamste doel van het in het Energierapport 2008 
aangekondigde en nog op te richten Overlegplatform Gasrotonde. Dit platform 
wordt geen formeel adviesorgaan maar dient als plek voor afstemming en voor 
het bespreken van nieuwe initiatieven en strategische vraagstukken tussen 
bedrijfsleven en overheid.  

Het is de bedoeling dat het Overlegplatform Gasrotonde de verbindingsschakel 
vormt tussen activiteiten van de overheid en initiatieven van het bedrijfsleven en 
dat er in gezamenlijkheid uitvoering wordt gegeven aan het meerjarig programma 
Gasrotonde dat in deze brief wordt gepresenteerd. De overheid zal de behoeftes 
van het bedrijfsleven, die via het overlegplatform geïnventariseerd worden, 
meenemen in de beleidsvorming en in gesprekken met buitenlandse overheden 
naar voren kunnen brengen.  

2) Bevorderen marktwerking en integratie Noordwest-Europese gasmarkt  
De Nederlandse overheid heeft veel initiatieven genomen om de Noordwest-
Europese gasmarkt verder te ontwikkelen. Ons land speelt een voortrekkersrol in 
het Pentalateraal Gas Platform en het Noordwest-Europese Gas Regional Initiative. 
In beide trajecten wordt door overheden, netbeheerders en toezichthouders 
gewerkt aan de integratie van de Noordwest-Europese gasmarkt. Deze lijn wordt 
de komende jaren met extra inspanningen en initiatieven voortgezet. Concreet 
wordt gewerkt aan een betere benutting van transportcapaciteit, het beter op 
elkaar aan laten sluiten van balanceringsregimes, het verbeteren van de 
marktkoppeling tussen lidstaten, het opzetten van gecoördineerde Open Seasons 
voor infrastructuur investeringen en het verbeteren van regionale samenwerking 
tussen netbeheerders met betrekking tot crisisbeheer. 

Omdat de Gasrotonde niet aan de grens ophoudt, zal ik in het Pentalateraal 
overleg inzetten op een transparant reguleringsregiem dat investeringen die in het 
kader van de Noordwest-Europese leveringszekerheid nodig zijn ook daadwerkelijk 
kunnen plaatsvinden. Dit houdt rekening met het feit dat investeringen over de 
grens ook van belang kunnen zijn voor de Gasrotonde, bijv. wanneer ze bijdragen 
aan de Nederlandse leveringszekerheid en het goed functioneren van de markt.  

3) Optimale benutting eigen energiebronnen 
De Nederlandse overheid streeft ernaar dat zoveel mogelijk van de nog resterende 
Nederlandse gasvoorraden, inclusief de klein(st)e velden, worden opgespoord en 
geproduceerd om op deze manier onze positie als gasproducent zo goed mogelijk 
uit te nutten. In een wetsvoorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet, dat op 
8 september 2009 door de Tweede Kamer is aanvaard, heb ik voorgesteld door 
middel van een financiële maatregel een impuls te geven aan de opsporing en 
winning van aardgas in specifieke marginale velden offshore. Een goed 
mijnbouwklimaat zet bestaande en nieuwe mijnbouwbedrijven er toe aan om te 

                                                                                      Pagina 14 van 22 






                                                                                                                   Directoraat-generaal voor 
                                                                                                                   Energie en Telecom 
                                                                                                                   Directie Energiemarkt 


                                                                                                                   Ons kenmerk 
                                                                                                                   ET/EM / 9182335 


investeren in mijnbouwactiviteiten in Nederland. Verder krijgt ingevolge dit 
wetsvoorstel de Minister van Economische Zaken de middelen om delen van 
vergunningsgebieden waar de vergunninghouder geen (plannen voor) activiteiten 
ontwikkelt aan derden ter beschikking te stellen, zodat die gebieden door anderen 
actief benut kunnen worden. Een beoogd convenant tussen de Minister van 
Economische Zaken en mijnbouwbedrijven, dat tegelijkertijd met de beoogde 
financiële stimuleringsmaatregel in werking moet treden, heeft eveneens ten doel 
dat verleende vergunningen uit hoofde van de Mijnbouwwet actief worden benut 
voor opsporings-, winnings- of opslagactiviteiten17.  

4) Bevorderen van investeringen  
Voor de investeringen die in het kader van de Gasrotonde dienen plaats te vinden, 
zijn bedrijven primair aan zet. De Nederlandse overheid moet wel continu bezien 
welke bijdrage zij kan leveren om een stimulerende omgeving te creëren waarin 
bedrijven de aanwezige kansen kunnen benutten. Daarbij is de overheid ook aan 
zet om, waar nodig in samenwerking met onze buurlanden, het regelgevende 
kader te bepalen waarbinnen dit kan plaatsvinden en ervoor zorg te dragen dat 
investeringen hierdoor niet worden belemmerd. Ik acht het tevens mijn taak er 
voor te zorgen dat deze investeringen, niet worden belemmerd door gebrek aan of 
trage besluitvorming aan overheidszijde. Een belangrijk instrument hierbij is de 
Rijkscoördinatieregeling voor energie-infrastructuurprojecten, met als doel deze 
projecten sneller te kunnen realiseren. 

5) Voeren van een ` Gasdiplomatie'  
De " gasdiplomatie" van Nederland kent twee belangrijke dimensies:  

Bilaterale gasdiplomatie: Binnen het diversificatiebeleid is gekozen voor meer 
focus op gasproducerende landen die op termijn belangrijk voor de Gasrotonde 
kunnen zijn. Binnen deze context heb ik landen als Algerije, Angola, Egypte en 
Qatar bezocht. Het gaat hier om landen die interessante mogelijkheden te bieden 
hebben voor Nederlandse inkopers van LNG. Ik zal deze lijn voortzetten en in mijn 
internationaal bilateraal beleid nog meer focussen op een "gasdiplomatie" en 
diversificatie van gasleveranciers. Dit beleid wordt in nauwe samenwerking 
gevoerd met mijn collega minister van Buitenlandse Zaken.   

Multilaterale gasdiplomatie: Nederland speelt ook een actieve rol binnen 
organisaties als het International Energy Agency en het International Energy 
Forum. De laatste organisatie levert een belangrijke bijdrage aan een actieve en 
constructieve dialoog tussen gasproducerende­en consumerende landen. 
Daarnaast is Nederland waarnemer geworden bij het Gas Exporting Countries 
Forum (GECF). In dit forum participeren de belangrijkste gasexporterende 
landen18. Dit waarnemerschap stelt Nederland, als de belangrijkste gasexporteur 



17 Zie Tweede Kamer, vergaderjaar 2008-2009, nr. 31 479, nr. 6. 
18 Leden van het GECF zijn Rusland, Iran, Qatar, Algerije, Bolivia, Brunei, Egypte, Equatoriaal Guinee, Libië, 
Maleisië, Nigeria, Trinidad en Tobago en Venezuela. Net als Nederland zijn Noorwegen en Kazachstan waarnemer. 


                                                                                                                   Pagina 15 van 22 






                                                                                      Directoraat-generaal voor 
                                                                                      Energie en Telecom 
                                                                                      Directie Energiemarkt 


                                                                                      Ons kenmerk 
                                                                                      ET/EM / 9182335 


binnen de Europese Unie, in staat om relevante internationale ontwikkelingen op 
het terrein van gas op de voet te kunnen volgen. Binnen dit forum zal de inbreng 
van Nederland zich richten op het bevorderen van een transparante en stabiele 
internationale gasmarkt en het bevorderen van de dialoog tussen 
gasproducerende en -consumerende landen.  

6) Internationaal ondernemen 
Gasrotonde-beleid is internationaal beleid. Bedrijven opereren over grenzen heen 
en op buitenlandse markten. Vaak hebben ze te maken met buitenlandse 
overheden die een cruciale rol spelen bij de exploitatie, productie en marketing 
van gas. Daarom wordt er ten aanzien van voor Nederland relevante 
gasproducerende landen nauw samengewerkt tussen het bedrijfsleven en de 
Nederlandse overheid. Dit beleid is er op gericht om de juiste randvoorwaarden te 
creëren zodat bedrijven de kansen benutten om gas te kunnen inkopen en te 
participeren in relevante gasprojecten. Daarnaast kunnen bedrijven en 
kennisinstellingen bestaande en toekomstige innovaties en daaruit ontstane 
kennis verder vermarkten en exporteren. 

Economische relaties met relevante gasproducerende landen kunnen pas een 
duurzaam karakter krijgen indien de economische prioriteiten van deze landen 
een integraal onderdeel van de economische betrekkingen zijn. Hierdoor kan de 
"gasdiplomatie" zich ook richten op samenwerking op andere economische 
sectoren dan alleen energie (bijv. landbouw en water). Voor veel landen is 
wederkerigheid een belangrijk principe; kansen voor onze bedrijven om te 
investeren en te participeren in de gassector in hun land, moeten dus waar 
mogelijk gespiegeld worden in kansen voor bedrijven uit deze landen om in de 
Nederlandse sectoren te investeren. Een actief en transparant Nederlands 
investeringsacquisitiebeleid is daarom onderdeel van een effectieve 
"gasdiplomatie". Vanwege deze brede economische belangen is de Nederlandse 
overheid actief betrokken bij inkomende- en uitgaande bedrijvenmissies uit en 
naar relevante energielanden. Deze missies worden ondersteund via 
subsidieregelingen zoals 2getthere en de regeling Collectieve Promotionele 
Activiteiten (CPA). 

De ontwikkeling van de Gasrotonde zal aan diverse Nederlandse industrieën en 
kennisinstellingen een positieve impuls geven. Het biedt ook kansen voor bijv. de 
toeleveringsindustrie voor de onshore- en offshore gassector om een sterker 
internationaal profiel te ontwikkelen en zodoende een betere internationale 
concurrentiepositie te krijgen. Nederland als aantrekkelijk vestigingsgebied voor 
bepaalde hoogwaardige industrieën (bijv. petrochemie) kan door de verdere 
ontwikkeling van de Gasrotonde ook aan belang winnen. Op deze nationale en 
internationale kansen voor ondernemen zal bewust en actief worden ingespeeld. 

7) Versterken kennisinfrastructuur 
Nederland is al 50 jaar lang één van de belangrijkste gasproducenten van Europa. 
Hierdoor beschikken we over een relatief sterke kennisinfrastructuur op 
gasgebied. In mijn visie dienen kennis, innovatie en valorisatie een cruciaal  

                                                                                      Pagina 16 van 22 






                                                                                        Directoraat-generaal voor 
                                                                                        Energie en Telecom 
                                                                                        Directie Energiemarkt 


                                                                                        Ons kenmerk 
                                                                                        ET/EM / 9182335 



onderdeel te zijn van de Gasrotondestrategie, vooral in onze contacten met het 
buitenland. Via de Maatschappelijke Innovatieagenda Energie alsmede via de 
gebiedsgerichte economische agenda van Nederland Pieken in de Delta wordt al in 
Noord-Nederland ingezet op duurzaamheid en het genereren van economische 
activiteiten. Bezien zal worden hoe de verschillende thema's als duurzaamheid, 
innovatie, valorisatie en de Gasrotonde nader met elkaar verknoopt kunnen 
worden. In dit kader heb ik onlangs een financiële bijdrage geleverd aan de 
oprichting van het programma EDGAR, een breed samenwerkingsverband van 
universiteiten, onderzoeksinstellingen en energiebedrijven gericht op 
gasonderzoek in brede zin.  

De afgelopen jaren zijn er ook verschillende initiatieven door de private sector 
genomen om onze gaskennis beter te benutten en uit te breiden. Waar mogelijk 
ondersteunt de overheid dit soort initiatieven. Voorbeelden hiervan zijn: a) het 
Global Gas Network Initiative van o.a. Gasunie om experts die met pensioen zijn 
of binnenkort met pensioen gaan op projectbasis in binnen- en buitenland te 
kunnen blijven inschakelen en b) de mogelijke oprichting van een LNG 
expertisecentrum. Het laatste initiatief wordt ondersteund via het Maritiem 
Innovatieprogramma dat vanuit SenterNovem wordt aangestuurd.   

Met de productie van groen gas en invoeding op het gasnet is de afgelopen jaren 
al enige ervaring opgedaan. Met het Innovatieprogramma Nieuw Gas wordt de 
kennisontwikkeling verder gestimuleerd en dit zal leiden tot een kostendaling van 
de productie en levering van groen gas. Op deze manier zal groen gas op den 
duur een rendabele economische activiteit moeten worden en zal dit op termijn 
kunnen leiden tot een steeds groter aandeel van gas met een niet-fossiele 
oorsprong in de energiemix.  

8) Monitoren 
In relatie tot de monitoringstaak heb ik vorig jaar december aan GTS de opdracht 
gegeven om jaarlijks een rapport Voorzieningszekerheid Gas samen te stellen. Het 
rapport vormt de input voor de jaarlijkse monitoring rapportage van de 
Nederlandse overheid aan de Europese Commissie op grond van de daarvoor 
geldende Europese richtlijnen. Als bijlage 2 bij deze brief treft u het eerste rapport 
Voorzieningszekerheid Gas 2009 aan.  

Het definiëren van ijkpunten en het monitoren ervan zal de komende tijd van 
cruciaal belang zijn. Op basis van monitoring zal moeten blijken of bijsturing of 
intensivering van de acties nodig is. Om in de toekomst de economische impact 
van de verdere uitbouw van de Gasrotonde te kunnen monitoren, zal ook een 
analyse worden gemaakt van de bijdrage van de Gasrotonde aan de Nederlandse 
economie. Naast het laten kwantificeren van de bijdrage aan de Nederlandse 
economie, zal ik laten onderzoeken hoe de positie van Nederland op de regionale 
en internationale gasmarkten zich ontwikkelt.  



                                                                                       Pagina 17 van 22 






                                                                                                   Directoraat-generaal voor 
                                                                                                   Energie en Telecom 
                                                                                                   Directie Energiemarkt 


                                                                                                   Ons kenmerk 
                                                                                                   ET/EM / 9182335 


              Overig 
              In deze brief heb ik aangegeven hoe ik om wil gaan met de elementen uit de 
              motie Ten Hoopen c.s. over de gasrotonde. Een element dat ik nog niet heb 
              geadresseerd betreft de fusietoets voor overnames van energiebedrijven omdat 
              dit veel breder reikt dan alleen de gassector. De Commissie Kist heeft ook het Rijk 
              gevraagd te bezien of aanvullend concentratietoezicht wenselijk is, met name 
              indien de overnemende partij onder buitenlandse politieke invloed staat. Ik heb 
              het afgelopen jaar met uw Kamer veel gesproken over de borging van publieke 
              belangen in strategische sectoren. Ik wil benadrukken dat primair de publieke 
              belangen in Nederland worden geborgd via aanvullende sectorale wet- en 
              regelgeving, ongeacht of het hierbij gaat om binnenlands of buitenlands 
              eigendom. Mijn overkoepelende conclusie luidt dat de publieke belangen in de 
              energiesector goed geborgd zijn. Wel acht ik het van belang om ook in de 
              toekomst een concurrerende markt met voldoende solide en betrouwbare spelers 
              te waarborgen. Specifiek voor de energiesector is nu in het kader van het derde 
              pakket een zogenaamde ÂŽlevel playing field clausuleÂŽ aangenomen die lidstaten 
              de mogelijkheid biedt om overnames te toetsen en bij een reëel risico voor het 
              openbaar belang te blokkeren. De Europese Commissie zal haar goedkeuring 
              moeten geven aan voorgenomen maatregelen teneinde de uniformiteit van het 
              Europese mededinging- en energiebeleid te bewaken. Momenteel wordt gewerkt 
              aan de uitwerking en implementatie van deze clausule in nationale wetgeving. Ik 
              zal uw Kamer hier zo spoedig mogelijk over informeren. 

              Tot slot 
              De ontwikkeling van Nederland tot spil van de Noordwest-Europese Gasrotonde is 
              een lange termijn project dat actieve betrokkenheid vereist van zowel overheid als 
              marktpartijen. De omstandigheden van Nederland zijn gunstig voor het vervullen 
              van een centrale rol in de regionale gasmarkt van Noordwest-Europa. In deze 
              brief heb ik aangegeven hoe ik deze kansen wil benutten, voor welke uitdagingen 
              we staan en welke acties ondernomen zullen worden. Zoals ik in de inleiding 
              gesteld heb geef ik met deze brief invulling aan de wens van uw Kamer om 
              maatregelen te nemen om de Gasrotonde verder te ontwikkelen.  

              Om u over de stand van zaken met betrekking tot de Gasrotonde te blijven 
              informeren, zal ik om de twee jaar een voortgangsrapportage Gasrotonde naar uw 
              Kamer sturen. 





       (w.g.) Maria J.A. van der Hoeven 
              Minister van Economische Zaken 

                                                                                                  Pagina 18 van 22 






                                                                                        Directoraat-generaal voor 
                                                                                        Energie en Telecom 
                                                                                        Directie Energiemarkt 


                                                                                        Ons kenmerk 
                                                                                        ET/EM / 9182335 







     Bijlage 1 

     Onderstaande tabel geeft een schematisch overzicht weer van de voorgenomen 
     acties binnen het programma Gasrotonde.  

Programma onderdeel   Acties en toelichting 

1) Samen met de          Oprichting Overlegplatform Gasrotonde:  
industrie                De hoofddoelstelling van dit platform is het bevorderen van de 
                         ontwikkeling van de Gasrotonde. Om deze doelstelling te bereiken 
                         heeft het platform een aantal functies: 
                                    afstemmingsplatform en bespreken strategische 
                                     onderwerpen; 
                                    informatie-uitwisseling; 
                                    betrekken van het bedrijfsleven bij 
                                     beleidsvoorbereiding; 
                                    initiator van samenwerking;  
                                    samen met overheid uitvoering geven aan meerjarig 
                                     programma.  

2) Bevorderen            Bevorderen marktintegratie Noordwest-Europese gasmarkt: 
marktwerking en                     beter benutten van de capaciteit van de 
integratie Noordwest-                transportleidingen, o.a. door allocatiemethoden beter 
Europese gasmarkt                    op elkaar af te stemmen en balanceringsregimes beter 
                                     op elkaar aan te laten sluiten; 
                                    opzetten gecoördineerde Open Seasons; 
                                    opheffen van bestaande wettelijke en regulatoire 
                                     belemmeringen; 
                                    toekomstige positionering van GasTerra in de 
                                     Noordwest-Europese gasmarkt. 

                         Bevorderen leveringszekerheid Noordwest-Europese 
                          gasmarkt: 
                                    verbeteren van het investeringsklimaat voor 
                                     (grensoverschrijdende) investeringen in infrastructuur; 
                                    verbeteren van regionale samenwerking tussen 
                                     netbeheerders m.b.t. crisisbeheer. 

3) Benutten eigen        Kleine veldenbeleid: 
energiebronnen                      implementatie financiële maatregel opsporing en 
                                     winning van gas in specifieke marginale velden offshore 
                                     (wetsvoorstel nr. 31 479). 

                                                                                        Pagina 19 van 22 






                                                                                         Directoraat-generaal voor 
                                                                                         Energie en Telecom 
                                                                                         Directie Energiemarkt 


                                                                                         Ons kenmerk 
                                                                                         ET/EM / 9182335 


                         Groen gas:  
                                    de stimulering van de productie en bijmenging van 
                                    groen gas in het bestaande gasnetwerk met de 
                                    Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE). 

4) Bevorderen van        Investeringen in gastransportcapaciteit:  
investeringen                       herziening tariefsysteem voor gastransport  (2011); 
                                    toepassen Rijkscoördinatieregeling voor energie-
                                    infrastructuurprojecten; 
                                    het regelgevend kader (waar nodig in samenwerking 
                                    met onze buurlanden) bepalen waarbinnen 
                                    grensoverschrijdende investeringen kunnen 
                                    plaatsvinden en ervoor zorg dragen dat deze 
                                    investeringen hierdoor niet worden belemmerd. 

                         Investeringen in gasopslagcapaciteit:  
                                    herziening tariefsysteem voor gastransport  (2011); 
                                    de toegang tot lege gasvelden voor opslagactiviteiten 
                                    wordt verbeterd door het voorstel tot wijziging van de 
                                    Mijnbouwwet (wetsvoorstel nr. 31 479); 
                                    toepassen Rijkscoördinatieregeling voor energie-
                                    infrastructuurprojecten. 

                         Investeringen in LNG-faciliteiten:  
                                    herziening tariefsysteem voor gastransport  (2011); 
                                    verlenen van ontheffingen van toegangsregulering aan 
                                    LNG-installaties;  
                                    bezien of gelden uit het Fonds Economische 
                                    Structuurversterking (sterke regio's) ingezet kunnen 
                                    worden voor aanleg vaargeul Eemshaven ten behoeve 
                                    van mogelijke LNG-aanlanding. 

                         Ontwikkelen en uitvoeren internationale acquisitie en 
                         investeringsagenda:  
                         Het Netherlands Foreign Investment Agency van het Ministerie van 
                         Economische zaken zal een strategische acquisitie en 
                         investeringsagenda ontwikkelen en uitvoeren gericht op het:  
                                    voeren van een helder en gericht acquisitiebeleid voor 
                                    investeringen uit relevante gasproducerende landen; 
                                    aantrekken van buitenlandse investeringen in de 
                                    Nederlandse gasector (o.a. in LNG-faciliteiten en 
                                    gasopslagcapaciteit);  
                                    internationale promotie van de Gasrotonde. 

5) Voeren van           Strategische reisagenda:  
een "Gasdiplomatie"     Meer focus op relevante gaslanden. Binnen deze context zijn 
                        relaties opgebouwd en geïntensiveerd met Algerije Qatar, Angola 

                                                                                        Pagina 20 van 22 






                                                                                          Directoraat-generaal voor 
                                                                                          Energie en Telecom 
                                                                                          Directie Energiemarkt 


                                                                                          Ons kenmerk 
                                                                                          ET/EM / 9182335 


                         en Egypte. Voor de komende tijd staan missies gepland naar 
                         Verenigde Arabische Emiraten, Oman, Saoedi-Arabië, Mexico, 
                         Brazilië en Noorwegen.  

                         Deze missies kennen als doel het: 
                                     presenteren van Nederland als Gasrotonde van Noord 
                                      West-Europa en positioneren van ons land als een 
                                      belangrijke partner op het terrein van gas/LNG;  
                                     presenteren van de aan de Gasrotonde gerelateerde 
                                      energiesector van Nederland; (in dit kader doen 
                                      vertegenwoordigers van relevante bedrijven vaak mee 
                                      aan onderdelen van deze missies);  
                                     openen van deuren voor Nederlandse bedrijven om op 
                                      termijn te kunnen participeren in gas/LNG-projecten en 
                                      gas/LNG-aankopen te kunnen doen.; 
                                     identificatie van voor de gasproducerende landen 
                                      prioritaire samenwerkingsgebieden met Nederland; 
                                     overeenkomen van Memorandums of Understanding 
                                      (MOU) met gasproducerende landen en het sluiten van 
                                      Investeringsbeschermingsovereenkomst (IBO). 

6) Bevorderen            Stimuleren van de verdere internationalisering van de Nederlandse 
internationaal           energiesector en gasindustrie doormiddel van:  
ondernemen                           voeren van een economische diplomatie; 
                                     bevorderen van een gelijk speelveld;  
                                     organiseren van energiemissies;  
                                     faciliteren en ondersteunen van inkomende en 
                                      uitgaande bedrijvenmissies via subsidieregelingen zoals 
                                      2getthere en de regeling Collectieve Promotionele 
                                      Activiteiten (CPA); 
                                     participeren in internationale gasevenementen en 
                                      beurzen. 

7) Versterken            Stimuleren en ondersteunen van relevante nieuwe initiatieven tot 
kennisinfrastructuur     samenwerking tussen kennisinstellingen en de gassector om zo tot 
                         een sterke kennisinfrastructuur te komen: 
                                     het in kaart brengen van de Gaskennisinfrastructuur 
                                      van Nederland en deze toegankelijk maken en 
                                      ontsluiten voor buitenlandse partijen; 
                                     de mogelijke oprichting van een LNG-expertisecentrum;  
                                     stimuleren van valorisatie van innovaties en 
                                      kennisprojecten van bedrijven en kennisinstellingen op 
                                      het gebied van gas, in (Noord-)Nederland; 
                                     oprichting EDGAR (Energy Delta Gas Research); 
                                     stimuleren en ondersteunen van initiatieven van 
                                      Nederlandse en buitenlandse bedrijven uit gas 
                                      exporterende landen om samen te werken; 

                                                                                         Pagina 21 van 22 






                                                                           Directoraat-generaal voor 
                                                                           Energie en Telecom 
                                                                           Directie Energiemarkt 


                                                                           Ons kenmerk 
                                                                           ET/EM / 9182335 


                         door innovatie verlagen van de kostprijs van Groen Gas 
                         met het Innovatieprogramma Nieuw Gas. 

8) Monitoren             Om de twee jaar voortgangsrapportage Gasrotonde aan 
                        Tweede Kamer; 
                         jaarlijkse monitoring voorzieningszekerheid gas van de 
                         Nederlandse overheid aan de Europese Commissie op 
                         grond van de daarvoor geldende Europese richtlijnen; 
                         in kaart brengen van de economische dimensie van de 
                         Gasrotonde.  





1.) Rapport Voorzieningszekerheid Gas 2009 kamerstuk | 23 oktober 2009 | Leveringszekerheid | Gas in de toekomst | PDF document, 2593 Kb Rapport Voorzieningszekerheid Gas 2009 




---- --