Negentien jongeren maken tv-spot
21/10/2009 15:22
Booij, Klusman en Van Bruggen
Annette Blank heeft een hersentumor, Arend Visser heeft een nier- en levertransplantatie gehad, Carola Beckers heeft een laag IQ en leert slecht, Christiaan Roovers, Janneke Hiddink en Stephan Boshuizen zijn slechtziend, Christine de Kievit en Rianne Kuijpers hebben reuma, Daoud ten Voorde heeft DSD, Dimitri Roelands heeft ADHD en scoliose, Kim Muijtstege is dyslectisch, Maria Baarslag is spastisch, Marian de Maat is verstandelijk beperkt, Martijn de Laat is autistisch, Milou Houtlosser heeft pdd nos, Roy Schepers kan moelijk leren, Samie Akram zit in een rolstoel, Sieglen Gefferie heeft suikerziekte en Tano in 't Zand heeft Down Syndroom. Deze jonggehandicapten staan met beide benen in de maatschappij. Ze gaan naar school, studeren, lopen stage, werken, zoeken een baan en zijn ambitieus. Ze zitten in een filmploeg van 19 jongeren met een beperking. Samen maken ze een tv-spot. De spot maakt deel uit van een landelijke voorlichtingscampagne over jongeren met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking. De campagne heeft als slogan 'ikkan meer dan je denkt' en ze kunnen zich daar helemaal in vinden. Ze hebben liever dat men zich op het positieve richt dan dat men zich blind staart op hun beperking. Maria: 'Je bent geen handicap, je bent een persoon. Die persoon heeft een handicap, maar je bent veel meer dan die handicap.' Janneke: 'Met de tv-spot tonen we aan dat jongeren met een beperking hartstikke veel in hun mars hebben.'
In september konden jongeren met een beperking zich aanmelden om mee te werken aan de Ikkan tv-spot. Uit heel Nederland hebben jongeren zich aangemeld. Zij hebben een persoonlijk profiel aangemaakt van hun competenties. Hieruit zijn 19 jongeren geloot die met elkaar de tv-spot maken. Op de site van Ikkan www.ikkan.nl/wajong-wsw/ stelt de hele filmploeg zichzelf voor.
De jongeren hebben in workshops geleerd wat het inhoudt om een tv-spot te maken. Ze bedenken zelf het idee en treffen de voorbereidingen voor de uiteindelijke draaidag op vrijdag 23 oktober. Alle vorderingen rondom de productie worden ook vastgelegd. Deze making-of krijgt, samen met de uiteindelijke tv-spot een première op maandag 16 november in het Beatrix Theater in Utrecht.
Achtergrond
Begin september is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gestart met een voorlichtingscampagne over jongeren met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking. De campagne wil bedrijven en burgers bewust maken van het recht dat jonggehandicapten hebben op een volwaardige plek op de arbeidsmarkt. Wie kan die boodschap beter uitdragen dan de jongeren zelf?
De Eerste Kamer buigt zich dit najaar over een wijziging in de Wet Wajong. Wajong staat voor Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten. In de wijziging staat niet langer het recht op uitkering centraal, maar het recht op begeleiding naar werk. Zo worden jongeren met een beperking beter geholpen bij het vinden en behouden van een volwaardige baan.
http://www.ikkan.nl/wajong-wsw/
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,