CPNB
Persbericht 8-1-2009
Nederland Leest 2009
Oeroeg van Hella S. Haasse gekozen voor Nederland Leest 2009
Foto: Jerry Bauer
Oeroeg, het roman-debuut van Hella S. Haasse uit 1948, vormt het
middelpunt van Nederland Leest 2009. De vierde editie van deze
grootste nationale leescampagne vindt plaats van 23 oktober t/m 20
november 2009. Dit maakte de Stichting CPNB, organisator van de
campagne, vandaag bekend. Leden van de openbare bibliotheken krijgen
het boek gratis met de aanmoediging het te lezen en er tijdens de
campagne met elkaar over in discussie te gaan. Vorig jaar stond Twee
vrouwen van Harry Mulisch centraal.
Oeroeg (Uitgeverij Querido) is het verhaal van de vriendschap tussen
een Indonesische jongen en de zoon van een Nederlandse administrateur
op een theeonderneming in het Nederlands-Indië van voor de Tweede
Wereldoorlog. Geleidelijk groeien de jongens uit elkaar. Wanneer de
ik-figuur, de Nederlandse jongen, na een studie in Delft terugkeert in
het Indië dat nog net geen Indonesië is geworden, blijkt hun
verwijdering uitgegroeid tot een kloof. Oeroeg is een boek over
vriendschap, gesitueerd ten tijde van het complexe proces van
dekolonisatie.
Hélène Serafia (Hella S.) Haasse werd op 2 februari 1918 geboren te
Batavia, in het toenmalige Nederlands-Indië, als dochter van de
pianiste Katherina Diehm-Winzenhöhler en Willem Hendrik Haasse,
inspecteur van financiën bij het Gouvernement. Zij bracht haar hele
jeugd door in Nederlands-Indië, op een enkele onderbreking na. In 1938
vertrok zij in haar eentje naar Nederland om te studeren. Vanwege de
Duitse bezetting staakte zij na een jaar de studie Scandinavische
taal- en letterkunde, onderdeel van de richting Germanistiek, en
stapte zij over naar de Toneelschool. In 1948 verscheen Oeroeg als
Boekenweekgeschenk en het werd in de loop der jaren in tien talen
vertaald. Tijdens Nederland Leest beleeft het de 47e druk. Het oeuvre
van Hella S. Haasse omvat tientallen uitgaven. Haar werden alle grote
literaire prijzen in het Nederlands taalgebied toegekend en ook
internationaal oogstte zij veel lof.
De jaarlijkse campagne Nederland Leest is een initiatief van de CPNB.
Philip Freriks is ambassadeur van de campagne. In 2006 stond
Dubbelspel van Frank Martinus Arion centraal, in 2007 was dat De
gelukkige klas van Theo Thijssen. Lees meer over de campagne op
www.nederlandleest.nl.
NS is hoofdsponsor van Nederland Leest.