Ingezonden persbericht


Omroep.nl viert jubileum met vernieuwing

Een nieuwe mobiele site en meer samenwerking met sociale netwerken: met deze en andere initiatieven viert de publieke omroep het tienjarig bestaan van de gezamenlijke website Omroep.nl. Afgelopen maand werd de website zelf al vernieuwd en werd een nieuwe videoplayer gelanceerd voor Uitzending Gemist. In 2010 gaat ook de site van Uitzending Gemist grondig op de schop. Betere vindbaarheid en het delen van video's op het web staat daarbij centraal.

'Internet blijft zich in hoog tempo ontwikkelen en het gebruik is door de jaren heen enorm veranderd. Om de aansluiting te houden met ons publiek kunnen we niet stilzitten, maar moeten we blijven ontwikkelen', aldus William Valkenburg, directeur Internetcoördinatie van de NPO. Door op mobiel en op sociale netwerken volwaardig beschikbaar te zijn, sluit de publieke omroep aan bij huidige trends op internet: steeds meer mensen zijn altijd en overal online en steeds meer mensen beheren persoonlijke pagina's op internet.

Op 27 oktober 1999 ging de eerste versie van de 'portal' omroep.nl online. Omroep.nl was in de eerste plaats vooral de toegangspoort tot het aanbod van de verschillende publieke omroepen. Gaandeweg is onder omroep.nl een sterk samenwerkingsverband gegroeid tussen de omroepen, waarbij actief kennis wordt uitgewisseld en techniek wordt gedeeld. Dankzij die samenwerking kon in 2001 de dienst Uitzending Gemist ontstaan, vier jaar voordat YouTube het licht zag. Ook de ontwikkeling van de digitale themakanalen begon op internet, waarbij omroepen leerden van innovaties bij de VPRO, een omroep die al vroeg een voortrekkersrol vervulde. Inmiddels zijn Uitzending Gemist en de themakanalen ook beschikbaar op digitale TV en is de publieke omroep begonnen met het aanbieden van video op mobiel internet.

'Met beperkte middelen hebben de omroepen veel lef getoond in het ontwikkelen van nieuwe diensten op internet', zegt Valkenburg. 'Van veel dingen stond van te voren niet vast of ze zouden gaan werken en of het publiek er wel op zat te wachten. Achteraf gezien is het eigenlijk razendsnel gegaan. Het publiek benut steeds beter de mogelijkheden, waardoor het inmiddels ook voor commerciële partijen aantrekkelijk is om dit type diensten aan te bieden'.

Mobiel site en Gadget voor sociale netwerken
Volgende week wordt de nieuwe mobiele versie van Omroep.nl gelanceerd. Deze biedt ondermeer een tv gids, de mogelijkheid om radio 1 t/m 6 online te luisteren en een overzicht van twitterberichten over programma's van de publieke omroepen.

Binnenkort komt Omroep.nl met een Uitzending Gemist-gadget voor Hyves en iGoogle. De gadget maakt gebruik van zogenaamde 'opensocial standaarden'. Via de gadget wordt het archief van Uitzending Gemist en de tv-gids beschikbaar gemaakt, gekoppeld aan functies van de sociale netwerken. Zo kun je straks bijvoorbeeld zien welke programma's populair zijn bij je vrienden.
---


Noot voor redacties