Club van 30 geeft gehoor aan oproep Cramer
22/10/2009 16:18
Tauw B.V.
Minister Jacqueline Cramer van Milieu zoekt steun van het Nederlandse bedrijfsleven voor de klimaattop in Kopenhagen in december (Het Financieele Dagblad, 13 oktober 2009). Eén groep ondernemers geeft daaraan alvast gehoor: de Club van 30. Deze week werd de Club van 30 opgericht in Amsterdam.
De Club van 30 is de Nederlandse tegenhanger van de Club van Rome, die dit weekend bijeenkomt in Amsterdam. De Club van 30 stelt zichzelf ten doel Nederland te verduurzamen. Niet alleen door het bedenken van oplossingen, maar vooral door deze met een eigen projectbureau ook uit te voeren. Want op het gebied van duurzaamheid heeft Nederland nog een flinke inhaalslag te maken. Binnen de Europese Unie hoort Nederland bij de minst presterende landen als het gaat om duurzame energie. In de Climate Change Performance Index staat Nederland op de 33e plaats - onder landen als India en Brazilië.
Daar moet verandering in komen, vindt Yoeri van Alteren, 36 jaar en oprichter van de Club van 30. En wie kan dat beter doen dan zijn eigen generatie? Van Alteren: "Dertigers weten wat Nederland nodig heeft om koploper te worden op het gebied van duurzaamheid. Dan heb ik het niet over consultants en adviseurs, maar over dertigers die dicht bij het vuur staan, omdat zij werken bij bedrijven die duurzame producten en diensten produceren en leveren. Zij zijn jong genoeg om te dromen en ervaren genoeg om slagvaardig te handelen."
Marktleiders
De behoefte aan sectoroverstijgende oplossingen is groot. Alleen op die manier kun je echt rendabel innoveren, denkt Van Alteren. Daarom benaderde hij generatiegenoten bij de marktleiders van diverse sectoren in het bedrijfsleven en koplopers op het gebied van duurzaamheid. Generatiegenoten die directeur of manager zijn, want beslissingsbevoegdheid en beschikken over budget zijn voorwaarden voor toetreding. Onder andere medewerkers van BAM Utiliteitsbouw, Tauw, JCDecaux, Van Gansewinkel, Reggs en Cofely zijn toegetreden tot de Club van 30.
De Club van 30 onderscheidt zich door een eigen projectbureau, dat met de ideeën van de Club ook daadwerkelijk aan de slag gaat, in samenwerking met opdrachtgevers. De doelstelling is om jaarlijks twaalf tot dertig grote projecten aan te pakken en ze binnen 70 dagen van vraagstuk naar uitvoering te brengen. Van Alteren: "Grote ondernemingen, overheden en instellingen hebben hun duurzaamheidsambities inmiddels in strategische doelstellingen gegoten, maar men worstelt met de uitvoering ervan. Dat is nu precies de kerntaak van de Club van 30."
Lowlands
De eerste opdracht heeft de Club van 30 al binnen: Lowlands. Dit populaire Nederlandse festival wil voortrekker zijn op het gebied van duurzaamheid en op alle gebieden 'vergroenen', van geluidstechniek tot en met sanitair. Van Alteren: "Als het hier lukt, kunnen andere festivals en popconcerten daar natuurlijk ook van profiteren. Onze oplossingen zijn nooit voorbehouden aan één organisatie, we willen dat iedereen er gebruik van kan maken!"
http://www.clubvan30.nl