Nieuws
22 oktober 2009
Eindbod Albert Heijn cao distributie
CNV Dienstenbond legt eindbod negatief voor
Zoals in de vorige info aangekondigd is Albert Heijn met een eindbod
gekomen voor de distributie-cao. Dit eindbod wijkt niet veel af van de
voorstellen die Albert Heijn eerder gedaan heeft, waarbij voor Albert
Heijn het klaarblijkelijk erg belangrijk is om maximale flexibiliteit
te organiseren. CNV Dienstenbond legt dit eindbod met een negatief
advies aan de leden voor.
CNV Dienstenbond heeft vijf keer onderhandeld over de cao. In die vijf
keer zijn we op grote, belangrijke inhoudelijke voorstellen van CNV
Dienstenbond niet veel verder gekomen. Albert Heijn wilde geen
afspraken maken over verdere stappen in afschaffing van jeugdschalen,
leeftijdsfasebewustpersoneelsbeleid, werkzekerheid (o.a. conform
afspraken uit het Sociaal Akkoord), herziening van het
functiewaarderingssysteem en naleving cao. Daarentegen hebben we wel
veel gesproken over de wens van Albert Heijn om vooral veel
flexibiliteit te hebben in de distributieorganisatie. Dat heeft niet
geleid tot een cao, CNV Dienstenbond wilde daar niet alleen over
praten. Albert Heijn kiest er nu voor een eindbod te doen. De
hoofdpunten uit het eindbod zijn:
- een cao met een looptijd van een jaar tot en met 14 oktober 2010;
- een verhoging van de lonen 3,25% per 2 november 2009 (1e dag periode
12);
het percentage waarmee Albert Heijn uitzendkrachten wil inzetten wordt
verhoogd van 23% naar 40%;
- Albert Heijn zal gesprekken openen met de betrokken uitzendbureaus
over de ontwikkeling en positie van uitzendkrachten.
- gedurende de looptijd van de cao per DC (LDC en LVC gelden in dit
kader als één) 30 BT-contracten om te zetten in een vast
dienstverband;
- 50+ers die niet meer verplicht zijn tot nachtdienst zodanig in
avonddiensten in te roosteren, dat daarbij het oude werkrooster
leidend is;
De volledige tekst van het eindbod is bijgevoegd.
De worst van 3,25% loonsverhoging lijkt dan erg aantrekkelijk, maar de
ruil met 40% uitzendkrachten is onzeker als niet duidelijk is hoe in
de aangekondigde reorganisatie de inzet van medewerkers en
uitzendkrachten zal zijn. Door te kiezen voor de kortetermijnoplossing
(3,25% loon en 40% uitzendkrachten) schiet de medewerker zich op
langere termijn in de eigen voet volgens CNV Dienstenbond en de
kaderleden; want welke garantie is er voor je eigen baan...?
In de vorige Info heeft u kunnen lezen waarom CNV Dienstenbond niet
acceptabel is om afspraken te maken over 40% uitzendkrachten in de
DC's. Nog even als geheugensteun:
Het is voor Albert Heijn klaarblijkelijk van heel erg groot belang om
het % uitzendkrachten in deze cao te bespreken! Dan is de organisatie
klaar voor de komende reorganisatie. Echter;
zonder dat we weten hoe die organisatie eruit ziet in de toekomst.
zonder dat we precies weten wat "semi-kritische-taken" zijn, welke
functies daarbij horen en welke taken (functiewaardering!!)
zonder dat we een keiharde garantie hebben voor vaste medewerkers;
Albert Heijn stelt dat "het uitzendkrachtenpercentage zal niet ten
koste gaan van de werkgelegenheid van de thans vaste medewerkers". Dat
is een baangarantie, geen functiegarantie en zegt ook helemaal niets
over de positie van de collega's met BT-contracten.
De reden dat Albert Heijn heel veel meer uitzendkrachten in wil zetten
komt omdat zij tegen de grenzen van inzetbaarheid (ouderendagen,
inzetbaarheidbeperkingen) aanlopen. CNV Dienstenbond wil met Albert
Heijn wel praten over de inzet van uitzendkrachten, maar dan moet je
niet alleen focussen op de korte termijn oplossing van
uitzendkrachten, maar op een totaalplaatje in evenwichtig
personeelsbeleid; alle (vaste) medewerkers meenemen in de discussie
over inzetbaarheid. Daartoe heeft CNV Dienstenbond zelfs vergaande
voorstellen gedaan; integraal beleid te ontwikkelen voor alle
medewerkers, van jong tot oud, van OT tot flexwerkers. Albert Heijn
wil dat niet.
Daarnaast vindt CNV Dienstenbond dat het veel beter is medewerkers aan
je te binden, dat leidt op langere termijn naar stabiliteit en rust in
de organisatie. Uitzendkrachten hebben geen binding. Dus inzetten op
OT-contracten. Je moet medewerkers ook toekomst geven in carrière en
doorgroei om ook een huis te kunnen kopen in plaats van de onzekerheid
van uitzendcontracten. De verhouding naar 40% uitzendkrachten is dan
teveel. Dat past bovendien geheel niet in de afspraken die in het
Sociaal Akkoord gemaakt zijn.
Tenslotte, nu al krijgt CNV Dienstenbond regelmatig meldingen over
ongevallen met uitzendkrachten, laat staan wat dat betekent voor de
bijna-ongevallen. De onveiligheid op de werkvloer zal met 40%
uitzendkrachten alleen maar toenemen.
Daarom legt CNV Dienstenbond het door Albert Heijn gedane eindbod
negatief aan de leden voor. Echter, de leden hebben het laatste woord.
Op het bijgaande reactieformulier kan je aangeven of je het eindbod
accepteert of afwijst. Het reactieformulier moet voor 3 november
aanstaande binnen zijn bij CNV Dienstenbond.
Tenslotte, dit zijn wederom spannende tijden voor de medewerkers van
Albert Heijn. De cao komt niet tot stand en er hangt een reorganisatie
in de lucht waar heel vel onzekerheid over bestaat. CNV Dienstenbond
zal voor de leden en met de leden deze onderwerpen stevig op blijven
pakken. Maak daarom je ongeorganiseerde collega lid. Lid worden kan nu
met de eerste drie maanden gratis! Zorg dat je voorbereid bent als het
er straks met Albert Heijn op aan komt!
Dienstenbond CNV