Apple maakt de resultaten van het vierde kwartaal bekend
Het meest winstgevende kwartaal ooit; Mac- en iPhone-verkoop breekt alle
records
Cupertino, 19 oktober 2009 - Apple maakt vandaag de resultaten bekend
voor het vierde kwartaal van het boekjaar 2009, dat werd afgesloten op
26 september 2009. Het bedrijf boekte het afgelopen kwartaal een
nettowinst van $1,67 miljard, ofwel $1,82 per aandeel, bij een omzet
van $9,87 miljard. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar werd
een omzet geboekt van $7,9 miljard, en een nettokwartaalwinst van
$1,14 miljard, ofwel $1,26 per aandeel. De brutomarge bedroeg het
afgelopen kwartaal 36,6 procent, vergeleken met 34,7 procent in
hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De internationale verkopen
vertegenwoordigden in het afgelopen kwartaal 46 procent van de totale
omzet.
In overeenstemming met de boekhoudkundige "subscription"-behandeling
zoals die is vereist door GAAP, rekent Apple baten en lasten van de
omzet van iPhone en Apple TV toe voor de geschatte economische
levensduur van deze producten. Wanneer de GAAP-omzet en -productkosten
worden gecorrigeerd om de invloed van de "subscription"-boekhouding
buiten beschouwing te laten, zijn de overeenkomstige
non-GAAP-maatregelen* voor dit kwartaal $12,25 miljard aan
"Gecorrigeerde omzet" en $2,85 miljard aan "Gecorrigeerde nettowinst".
Apple heeft het afgelopen kwartaal 3,05 miljoen Macintosh computers
verkocht, een stijging van 17 procent ten opzichte van hetzelfde
kwartaal van het vorige boekjaar. Het bedrijf heeft het afgelopen
kwartaal 10,2 miljoen iPods verkocht, een daling van 8 procent ten
opzichte van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. Apple heeft
het afgelopen kwartaal 7,4 miljoen iPhones verkocht, een stijging van
7 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar.
"We vinden het fantastisch dat we meer Macs en iPhones hebben verkocht
dan ooit tevoren", aldus Steve Jobs, CEO van Apple. "Ons productaanbod
voor de feestdagen is uitstekend en we hebben een aantal geweldige
producten op stapel staan voor 2010."
"We zijn bijzonder blij met onze resultaten voor het vierde kwartaal
en het boekjaar 2009", zegt Peter Oppenheimer, CFO van Apple. "In
economisch uiterst moeilijke tijden is onze jaaromzet met 12 procent
en de nettowinst met 18 procent gegroeid. Voor het eerste kwartaal van
het boekjaar 2010 verwachten we een omzet van tussen de $11,3 en $11,6
miljard en een winst per aandeel tussen ongeveer $1,70 en $1,78."
De conference call waarin de financiële resultaten voor het vierde
kwartaal van 2009 worden besproken, zal worden gestreamd met behulp
van QuickTime, de op standaarden gebaseerde technologie van Apple voor
de streaming van live en opgenomen beeld en geluid. De webuitzending
kan vanaf 19 oktober 2009 gedurende circa twee weken worden beluisterd
op www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq409/
www.apple.com/quicktime/qtv/earningsq409/> .
*Non-GAAP financiële maatregelen
In het boekjaar 2007 is Apple met de verkoop van de iPhone en Apple TV
begonnen. Omdat Apple in de toekomst mogelijk nog niet nader
gespecificeerde voorzieningen en aanvullende softwareproducten gratis
aan iPhone- en Apple TV-klanten zal leveren, rekent Apple in
overeenstemming met GAAP, en dan met name met FASB ASC 985-605
(voorheen AICPA SOP 97-2), baten en lasten van de omzet van deze
producten toe op basis van een lineaire grondslag voor de economische
levensduur ervan, waarbij verliezen worden toegerekend aan de
verkoopperiode. Momenteel wordt de economische levensduur van deze
producten geschat op 24 maanden. Deze boekhoudkundige behandeling, ook
wel "subscription"-boekhouding genoemd, resulteert in het doorschuiven
van bijna alle baten en lasten van de omzet van het kwartaal waarin de
producten aan de klant zijn verkocht. Andere kosten die zijn
gerelateerd aan deze producten, zoals kosten voor fabricage, verkoop,
marketing en garantie, worden als gemaakte kosten afgeschreven van de
resultatenrekening. Verder worden ook de kosten voor de ontwikkeling
van toekomstige, niet nader gespecificeerde voorzieningen en
aanvullende software die op den duur mogelijk aan klanten worden
geleverd, als gemaakte kosten afgeschreven van de resultatenrekening.
In tegenstelling hiertoe rekent Apple over het algemeen baten en
lasten van de omzet van andere producten, zoals Macs en iPods, toe aan
de verkoopperiode, aangezien Apple aan deze klanten in de toekomst
geen gratis niet-gespecificeerde voorzieningen of aanvullende
softwareproducten levert.
In juli 2008 is Apple begonnen met de verkoop van iPhone 3G, de iPhone
van de tweede generatie, en heeft de distributie ervan toen
aanzienlijk uitgebreid door met telefoonproviders in meer dan 70
landen in zee te gaan. De verkoopcijfers van iPhone 3G liggen
aanzienlijk hoger dan die van de iPhone van de eerste generatie. In
het eerste kwartaal dat de iPhone 3G verkrijgbaar was en dat eindigde
op 27 september 2008, zijn er 6,9 miljoen iPhones verkocht; daarmee is
het aantal van 6,1 miljoen iPhones van de eerste generatie die in
totaal in de vijf voorgaande kwartalen zijn verkocht, overschreden.
In juni 2009 is Apple met de verkoop van de iPhone 3GS begonnen, de
iPhone van de derde generatie. Ook in het kwartaal dat werd afgesloten
op 26 september 09 is weer een substantieel aantal iPhones verkocht,
te weten 7,4 miljoen stuks. Daardoor is het bedrag aan iPhone-omzet en
-productkosten dat Apple in het kader van de
"subscription"-boekhouding voor toerekening aan toekomstige perioden
heeft doorgeschoven, aanzienlijk. Terwijl de GAAP-resultaten een goed
inzicht verschaffen in de bedrijfsvoering en financiële positie van
Apple, blijft het management de bedrijfsanalyse aanvullen met
financiële maatregelen, die rekening houden met de totale omzet,
gerelateerde kostprijzen van producten en resulterende inkomsten uit
verkopen van iPhones en Apple TV's gedurende deze periode. Aan het
einde van dit persbericht vindt u de cijfers behorend bij de volgende
non-GAAP-maatregelen: "Gecorrigeerde omzet", "Gecorrigeerde kostprijs
van de omzet", "Gecorrigeerde brutomarge", "Gecorrigeerde
exploitatiemarge", "Gecorrigeerde nettowinst" en "Gecorrigeerde winst
per aandeel". Deze financiële maatregelen zijn niet GAAP-conform,
omdat ze niet tot uitdrukking brengen welk bedrag aan baten en lasten
voor toerekening aan latere perioden wordt doorgeschoven. De
bovenstaande non-GAAP-maatregelen worden gegenereerd door de
overeenkomstige GAAP-maatregelen alleen te corrigeren om het effect
van de "subscription"-boekhouding terug te draaien. Apple gebruikt
deze financiële maatregelen samen met de onderstaande maatregelen om
extra inzicht te verschaffen in de huidige exploitatie- en
bedrijfstrends die niet uit de GAAP-resultaten naar voren komen.
Het management van Apple gebruikt de "Gecorrigeerde omzet" om de groei
van het bedrijf, de omzetsamenstelling en de prestaties ten opzichte
van de concurrentie te evalueren. Gezien de invloed van de
iPhone-verkoop in het kwartaal dat op 26 september 09 eindigde, geeft
de "Gecorrigeerde omzet" een goed beeld van de groei van het bedrijf,
doordat zichtbaar wordt welke bedragen op het moment van verkoop
ruwweg aan Apple zijn verschuldigd in verband met producten die in
deze periode zijn verkocht. Verder resulteert het feit dat uitgestelde
omzet (waarbij de actuele verkopen worden doorgeschoven naar
toekomstige perioden en eerdere verkopen op dat moment worden
toegerekend) buiten beschouwing wordt gelaten in meer transparantie
over de onderliggende verkooptrends van het bedrijf. Het management
gebruikt de non-GAAP-maatregelen van "Gecorrigeerde kostprijs van de
omzet", "Gecorrigeerde brutomarge" en "Gecorrigeerde exploitatiemarge"
om de operationele prestaties van Apple te beoordelen op basis van de
iPhone- en Apple TV-omzet in de actuele periode en om de operationele
beslissingen, die voortdurend moeten worden genomen, makkelijker te
maken. Omdat Apple de kosten voor fabricage, verkoop en marketing,
inclusief de kosten die verband houden met iPhone en Apple TV, als
gemaakte kosten beschouwt, gebruikt het management de "Gecorrigeerde
omzet" om het rendement van deze kosten vast te stellen, de groei van
de bedrijfskosten in vergelijking met hetzelfde kwartaal in het vorige
boekjaar te beheren en een begroting van toekomstige kosten op te
stellen. Omdat de non-GAAP-maatregelen "Gecorrigeerde omzet" en
"Gecorrigeerde exploitatiemarge" worden beschouwd als belangrijke
indicatoren van de actuele bedrijfsprestaties, zijn deze maatregelen
meeteenheden die meetellen bij de bepaling van de
managementcompensatie aan het begin van het boekjaar 2009. Ten slotte
gebruikt het management de non-GAAP-maatregelen "Gecorrigeerde
nettowinst" en "Gecorrigeerde winst per aandeel" om de operationele
prestaties van Apple te beoordelen op basis van de iPhone- en Apple
TV-omzet in de actuele periode, om de operationele beslissingen, die
voortdurend moeten worden genomen, makkelijker te maken en om de
prestaties tegen die van de concurrentie af te zetten.
Het management is van mening dat deze non-GAAP financiële maatregelen,
mits daarbij ook de overeenkomende geconsolideerde GAAP-maatregelen en
gerelateerde segmentgegevens in ogenschouw worden genomen,
voortschrijdend inzicht geven in de onderliggende factoren en trends
die van invloed zijn op zowel de bedrijfsresultaten van Apple als het
vermogen van Apple om liquide middelen te genereren. Het management is
verder van mening dat deze non-GAAP-maatregelen zullen leiden tot een
grotere transparantie van de huidige resultaten van Apple en
investeerders in staat zullen stellen om de trends in de huidige en
toekomstige resultaten volledig te begrijpen.
Waarschuwingen met betrekking tot de inzet van non-GAAP-maatregelen
Zoals eerder is opgemerkt, zijn deze non-GAAP financiële maatregelen
niet in overeenstemming met GAAP, omdat hierin niet het doorschuiven
van omzet en productkosten voor toerekening aan latere kwartalen tot
uitdrukking komt. Deze non-GAAP financiële maatregelen corrigeren niet
de kosten die verband houden met het voornemen van Apple om nog niet
nader gespecificeerde nieuwe voorzieningen en software te verstrekken
aan kopers van een iPhone of Apple TV. Deze kosten worden volgens het
'subscription'-boekhoudmodel van GAAP als gemaakte kosten afgeschreven
van de resultatenrekening en zijn niet gecorrigeerd in deze non-GAAP
financiële maatregelen. Als zodanig zijn deze non-GAAP financiële
maatregelen niet bedoeld om voor een gegeven kwartaal alle kosten van
verkopen van dat kwartaal weer te geven. De onderstaande non-GAAP
financiële maatregelen zijn alleen bedoeld om maatregelen te
presenteren met betrekking tot de totale omzet, de daarmee
samenhangende productkosten en de resulterende inkomsten voor iPhones
en Apple TV's in het kwartaal waarin deze producten aan klanten worden
verkocht.
Het management is van mening dat investeerders voordeel zullen hebben
bij een grotere transparantie met betrekking tot deze non-GAAP
financiële maatregelen, zowel bij de beoordeling van de
bedrijfsresultaten van Apple als bij het opstellen van prognoses en
het maken van analyses voor de toekomst. Het management erkent echter
dat:
* deze non-GAAP financiële maatregelen slechts beperkt behulpzaam
zijn en alleen moeten worden beschouwd als aanvulling op de GAAP
financiële maatregelen van Apple;
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet los moeten worden gezien
van, of als vervanging moeten worden beschouwd van de GAAP
financiële maatregelen van Apple;
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet moeten worden gezien als
superieur aan de GAAP financiële maatregelen van Apple; en
* deze non-GAAP financiële maatregelen niet zijn opgesteld in
overeenstemming met GAAP, en investeerders moeten dan ook niet
aannemen dat de non-GAAP financiële maatregelen die in dit
persbericht zijn opgenomen, zijn opgesteld op basis van een
uitgebreid pakket regels of principes.
Verder zijn deze non-GAAP financiële maatregelen mogelijk uniek
voor Apple, aangezien ze kunnen afwijken van de non-GAAP
financiële maatregelen die door andere bedrijven zijn ingezet.
Deze presentatie van non-GAAP financiële maatregelen heeft daarom
mogelijk tot gevolg dat de vergelijking van de resultaten van
Apple met die van andere bedrijven er niet op vooruit gaat.
Aan het einde van dit persbericht wordt elke non-GAAP financiële
maatregel afgezet tegen de GAAP financiële maatregel(en) die
hiermee het best vergelijkbaar is/zijn.
Dit persbericht bevat prognoses over onder meer de toekomstige
omzet en winst per aandeel van Apple. Deze prognoses zijn
onderhevig aan risico's en onzekerheden, en de feitelijke
resultaten kunnen hiervan afwijken. Enkele factoren die van
invloed kunnen zijn op de resultaten zijn onder meer: het effect
dat economische factoren en concurrentiefactoren en de reactie
hierop van Apple kunnen hebben op het aankoopgedrag van bedrijven
en consumenten met betrekking tot de door Apple geleverde
producten; de voortdurende concurrentiedruk in de computermarkt;
de mate waarin Apple erin slaagt tijdig nieuwe programma's,
producten en technologische innovaties op de markt te brengen en
de vraag hiernaar te stimuleren; het effect dat de overstap op
nieuwe producten, wijzigingen in productprijzen of productaanbod
en/of hogere kosten van onderdelen kan hebben op de brutomarge van
Apple; het voorraadrisico dat verband houdt met de noodzaak voor
Apple om productcomponenten te bestellen of te reserveren voordat
klanten hun bestelling plaatsen; de voortdurende beschikbaarheid
(onder acceptabele voorwaarden of überhaupt) van bepaalde
onderdelen en diensten die van essentieel belang zijn voor de
zakelijke activiteiten van Apple en die momenteel worden verkregen
via een enkele of een beperkt aantal bronnen; het effect dat de
afhankelijkheid van Apple van de fabricageactiviteiten en
logistieke diensten van onafhankelijke leveranciers kan hebben op
de kwaliteit, kwantiteit of kosten van de door Apple geproduceerde
producten of geleverde diensten; de afhankelijkheid van Apple van
de beschikbaarheid van digitaal materiaal en programma's van
onafhankelijke leveranciers; het mogelijke effect van een
eventuele constatering dat Apple inbreuk heeft gemaakt op de
intellectueeleigendomsrechten van derden; de afhankelijkheid van
Apple van de leveranciers en andere resellers van Apple producten;
het effect dat problemen met de product- en servicekwaliteit kan
hebben op de verkopen en de bedrijfswinst van Apple; de
afhankelijkheid van Apple van één iPhone-serviceprovider in
bepaalde landen; de voortdurende dienstbaarheid en beschikbaarheid
van belangrijke leidinggevenden en werknemers; oorlogen,
terrorisme, problemen op het gebied van de volksgezondheid en
andere omstandigheden die de bevoorrading, de aflevering of de
vraag naar producten zouden kunnen ontwrichten; een mogelijke
rechtszaak die kan voortvloeien uit de zaken die door de speciale
commissie van de raad van bestuur zijn onderzocht en de herziening
van de geconsolideerde financiële resultaten van Apple; en
ongunstige uitkomsten van andere gerechtelijke stappen.
Meer informatie over factoren die mogelijk van invloed kunnen zijn
op de financiële resultaten is te vinden in de openbare stukken
van Apple die zijn gedeponeerd bij de SEC, waaronder Apple's Form
10-K voor het boekjaar 2008 dat werd afgesloten op 27 september
2008, Apple's Form 10-Q voor de kwartalen die werden afgesloten op
27 december 2008, 28 maart 2009 en 27 juni 2009 en Apple's Form
10-K voor het boekjaar dat werd afgesloten op 26 september 2009,
dat eveneens zal worden gedeponeerd bij de SEC. Apple is niet
verplicht om de prognoses of gegevens bij te werken, die geldig
zijn op de datum waarop deze zijn verstrekt.
Apple gaf in de jaren '70 het startschot voor de
personalcomputerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80
de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Tegenwoordig
loopt Apple op innovatiegebied nog steeds voorop met zijn
bekroonde computers, het besturingssysteem OS X, het
iLife-programmapakket en de professionele programma's. Apple
speelt bovendien een toonaangevende rol in de
digitalemuziekrevolutie dankzij zijn draagbare iPod-muziek- en
-videospelers, en de internetwinkel iTunes Store. Daarnaast heeft
Apple de mobieletelefoonmarkt betreden met de iPhone.
Meer informatie: