* Collegebesluiten vergadering 21 oktober 2009
26-10-2009
Collegebesluiten vergadering 21 oktober 2009
Voorstel tot het instemmen met de startnotitie wijkontwikkelingsvisie
Doornakkers
Het doel van de startnotitie is uitgangspunten formuleren voor het
opstellen van een wijkontwikkelingsvisie voor Doornakkers. De
startnotitie geeft inzicht in de bestaande kwaliteiten en knelpunten
van de wijk en het bestaande beleid van gemeente en woningcorporaties
ten aanzien van Doornakkers.
Belangrijk onderdeel is de samenwerking tussen de belangrijkste
partijen in het gebied en de organisatiestructuur voor uitvoering van
de projecten. De startnotitie is opgesteld in samenwerking met
woningcorporatie Woonbedrijf en in overleg met woningcorporatie Trudo,
Lumens Groep, politie, brandweer en buurtplatform Doornakkers.
Voorstel tot het vaststellen van de ontwikkelingsvisie Kanaalzone
De komende vijftien jaar ondergaat het gebied rond bedrijventerrein De
Kade enkele forse veranderingen. Zo wordt nabij het stadscentrum de
locatie NRE-terrein en aan de rand van de stad de locatie Tongelresche
Akkers getransformeerd naar woningbouw. Aangrenzend aan het
bedrijventerrein worden de woonbuurten Lakerlopen, Doornakkers en
Irisbuurt vernieuwd en/of geïntensiveerd. Voor het bedrijventerrein De
Kade zelf, één van de belangrijkste werkgelegenheidsconcentraties van
de stad, is in samenwerking tussen BOM, ondernemers en gemeente in
2006 al een masterplan opgesteld ter revitalisatie van het gebied. De
omgevingsdynamiek en de conflicterende belangen noodzaken echter om
het masterplan in een ruimere context te plaatsen, resulterend in de
ontwikkelingsvisie Kanaalzone.
De ontwikkelingsvisie spreekt zich uit voor het behoud van
bedrijvigheid op deze plek voor de komende 15 jaar. Door te sturen op
behoud en revitalisatie van een belangrijk bedrijventerrein voorziet
de Kade in de bestaande ruimtevraag naar gemengde bedrijventerreinen
in de regio. Daarnaast is gezien de prioriteiten die de gemeente stelt
bij de transformatie van andere gebieden in de stad, een functionele
transformatie van de Kanaalzone sluiten we in de toekomst niet uit.
In de ontwikkelingsvisie wordt uitgegaan van de kwaliteiten die de
directe omgeving van het Eindhovens kanaal bieden. De
ontwikkelingsvisie gaat dan ook uit van vier uitgangspunten, die
elkaar versterken in hun doorwerking:
* Een modern en goed functionerend bedrijventerrein;
* Een goede relatie tussen woon- en werkmilieus;
* Meer mogelijkheden voor ontmoeting, uitwisseling en ontspanning;
* Een hogere belevingswaarde van het kanaal en directe omgeving
Concrete maatregelen zijn onder meer: het opknappen van de openbare
ruimte, het verbeteren van de bereikbaarheid en het opstellen van een
nieuw bestemmingsplan.
Manifestatie Doe de Dommel
Voor de vierde keer wordt op de 1e zondag van juli in 2010 de
manifestatie "Doe de Dommel" gehouden. De doelstelling van Doe de
Dommel: zoveel mogelijk Eindhovenaren laten kennismaken met de
bijzondere kwaliteiten van de Dommel en ontwikkelingen in aanliggende
gebieden. De langs de Dommel gelegen instellingen en bedrijven zetten
hun deuren open en geven de bezoekers een kijkje in hun keuken.
Daarnaast is er ook aandacht voor vermaak en ontspanning met
gebruikmaking van de recreatieve kwaliteiten van de Dommel.
Als nevendoel geldt dat de gemeente alsmede alle aan de Dommelzone
gelegen instellingen in de gelegenheid worden gesteld te laten zien
hoe samen invulling wordt gegeven aan de diverse raadsprogrammalijnen:
groen, recreatie, water, bewegen, design, licht, duurzaamheid,
technologie/innovatie, sport en jeugd.
De manifestatie "Doe de Dommel" blijkt een uitstekend middel om te
laten zien hoe de gemeente en haar partners, instellingen en bedrijven
concreet invulling geven aan hun relatie die zij hebben met de Dommel.
Momenteel wordt gewerkt aan de concrete invulling van het programma.
Evaluatie goed Geregeld!, 2e oogst, 1e seizoen: van woorden naar nog meer
daden
Het college heeft ingestemd met de rapportage over het eerste deel van
de 2e oogst van Goed Geregeld!. Daarmee is een nieuwe mijlpaal bereikt
bij het verminderen van de regels en het verbeteren van de
gemeentelijke dienstverlening. Bij de 1e oogst van Goed Geregeld!
(najaar 2008) lag het accent vooral op vergunningen. De 2e oogst
bestrijkt een veel breder scala van gemeentelijke taken, zoals het
gemeentebrede programma Dienstverlening, publiekszaken, werk en
inkomen, juridische zaken, subsidies en de interne deregulering. Op al
deze terreinen is een aanmerkelijke vooruitgang geboekt. De rapportage
met als titel : `Tweede oogst, 1e seizoen: van woorden naar nog meer
daden' biedt hier een uitgebreid overzicht van.
De 2e oogst van Goed Geregeld! loopt tot najaar 2010. We zijn
halverwege en liggen qua prestaties op koers. Vergeleken met
ontwikkelingen elders in het land lopen we prima in de pas en behoren
op onderdelen tot de koplopers. Zo voldoet Eindhoven nu ruim aan de
dereguleringswensen van regionale en landelijke branche-organisaties
zoals MKB/BWZ/ Kamer van Koophandel, VNO-NCW, als ook de VNG.
De gemeente wil niet alleen anders werken, maar vooral dat burgers en
bedrijven daar merkbaar de vruchten van plukken. Daarom zijn in het
kader van Goed Geregeld! in de afgelopen tijd klantenonderzoeken
gehouden. Daaruit is gebleken dat burgers en bedrijven verbeteringen
zien, maar ook vinden dat het op bepaalde onderdelen beter kan. We
hebben goede hoop dat de waardering van burgers en bedrijven in de
komende periode toeneemt omdat dan juist een aantal maatregelen wordt
ingevoerd op onderdelen waar burgers en bedrijven nu nog verbeteringen
willen zien.
Kortom, binnen de gemeentelijke organisatie is veel werk verricht. In
het komende 2e seizoen van Goed Geregeld kunnen de burgers en
bedrijven daarvan echt de vruchten gaan plukken. Dus ook goede
perspectieven om in najaar 2010 te gaan voldoen aan de door de raad
vastgestelde ambities.
Interimstructuurvisie
De vier hoofdpijlers van de interimstructuurvisie zijn de economie, de
verstedelijking, groen en water en de bereikbaarheid.
Op het vlak van de economie is de doelstelling het verwezenlijken van
de brainportambities door zorg te dragen voor voldoende ruimte voor
hoogwaardige bedrijvenlocaties passend in het economisch profiel van
de stad , voor het faciliteren van een brede verscheidenheid aan
bedrijven en goede bereikbaarheid en een aantrekkelijk
vestigingsklimaat.
Voor verstedelijking is een van de doelstellingen het ontwikkelen van
een hoogdynamisch centrumstedelijk hart voor het gebied binnen de ring
en daarbuiten het garanderen van een groenstedelijk woonmilieu.
Voor groen en water is het ruimtelijk beleid gericht op het
ontwikkelen en behouden van een robuuste, aaneengesloten en
functionele groene structuur.
Voor het thema bereikbaarheid zijn de doelstellingen onder meer het
optimaliseren van de doorstroming van alle verkeerstypen, het
vergroten van het aandeel openbaar vervoer en fiets en het verbeteren
van de leefbaarheid. De interimstructuurvisie, die nog door de raad
moet worden vastgesteld, is een tussenstap op weg naar een
structuurvisie die in 2011 vastgesteld moet worden.
Inwonersplein
De begane grond van het Stadskantoor wordt omgebouwd tot een
volwaardig Inwonersplein. Het Inwonersplein is het derde en laatste
Stadsplein dat de gemeente Eindhoven inricht. Burgers kunnen hier
terecht voor onder meer paspoorten en rijbewijzen. Ook worden het
WMO-huis en de budgetwinkel aan het Inwonersplein gekoppeld.
Het ontwerp en het programma van eisen van het Inwonersplein is
gereed. Het plein wordt uitnodigend met kwalitatief goede
klantontvangst, er komen meer spreekkamers dan er nu zijn en er komt
onder meer een nieuw klantgeleidingssysteem. Ook is rekening gehouden
met toegankelijkheid van het gebouw.
Incidentele extra bijdrage Noodfonds 2009
Het Steunpunt Materiële Hulpvragen (SMH) krijgt in 2009 een
incidentele extra bijdrage van EUR20.000,- van de Gemeente Eindhoven.
De uitgaven van het fonds bedroegen medio september al EUR43.000,-
terwijl er EUR40.000,- voor dit jaar was begroot.
Burgers kunnen een beroep doen op het noodfonds als zij in een acute
of dreigende noodsituatie verkeren en snel hulp nodig hebben.
College stelt nieuwe tarieven voor gemeentelijke belastingen voor
Uitgangspunt van het huidige college van B&W is dat de algemene lasten
voor de Eindhovense burger zo laag mogelijk blijven, en alleen stijgen
met de inflatiecorrectie. Voor belastingjaar 2010 betekent dit een
stijging van 0,64 %. Uitzondering hierop vormen de afvalstoffenheffing
en het reinigingsrecht.
Sinds 2009 hanteert de gemeente vier tarieven voor de
afvalstoffenheffing, namelijk voor een-, twee-, drie- en
vierpersoonshuishoudens. De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn
samengesteld uit twee delen, een vastrecht en een toeslag. Het eerste
heeft betrekking op de vaste kosten en is voor elk huishouden gelijk.
De toeslag heeft betrekking op de variabele kosten en is afhankelijk
van de gezinsgrootte. Op deze manier wordt recht gedaan aan het
principe "de vervuiler betaalt".
Uitgangspunt voor het bepalen van de tarieven is dat de gemeente
ervoor kiest om alle kosten te dekken uit de opbrengst van de
afvalstoffenheffing.
Voor 2010 gelden de volgende tarieven:
Eénpersoonshuishouden:
EUR200,- (+6,4%, voor 2009: EUR188,-)
Tweepersoonshuishouden: EUR263,- (+1,9%,
voor 2009: EUR258,-)
Driepersoonshuishouden: EUR299,- (+3,5%,
voor 2009: EUR289,-)
Meerpersoonshuishouden: EUR322,- (+9,3%,
voor 2009: EUR298,-)
De rioolheffing stijgt dit jaar niet. Het vastrecht gaat voor ieder
huishouden omhoog van EUR142,- naar EUR155,-. De gemeenteraad stelt de
tarieven in december vast.
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht bedrijven 2010
Het college van Eindhoven heeft voor 2010 de hoogte van de tarieven
voor afvalstoffenheffing voor huishoudens, de tarieven voor de
haalservice voor grof huishoudelijk afval, het reinigingsrecht
bedrijven en de tarieven die bedrijven moeten betalen op de
milieustraten bepaald. De raad neemt hierover later dit jaar
(december) een beslissing.
De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn samengesteld uit twee
delen, een vastrecht en een toeslag. Het eerste heeft betrekking op de
vaste kosten en is voor elk huishouden gelijk. De toeslag heeft
betrekking op de variabele kosten en is afhankelijk van de
gezinsgrootte. Op deze manier wordt recht gedaan aan het principe `de
vervuiler betaalt'.
Uitgangspunt voor het bepalen van de tarieven is dat de gemeente
ervoor kiest om alle kosten te dekken uit de opbrengst van de
afvalstoffenheffing. In 2010 stijgen de kosten voor de huishoudens met
maximaal 9%.
Ook de kosten voor bedrijven stijgen. Dit omdat het aantal bedrijven
dat gebruikt maakt van de gemeentelijke inzameldienst (CURE) daalt,
zodat minder bedrijven meer op moeten brengen. Bedrijven zijn vrij om
een andere inzamelaar te kiezen.
Gemeente Eindhoven