Ministerie van Economische Zaken



 Antwoorden op vragen over de gedragscode sms-
              dienstverlening 

Betreft       Antwoorden op vragen van het lid Gerkens over de gedragscode sms-
              dienstverlening 


Bijgaand zend ik u de beantwoording van de vragen van het lid Gerkens (SP) over 
de gedragscode SMS-dienstverlening, nr. 2009Z15271, ingezonden 28 augustus 
2009. 

1 
Heeft u kennisgenomen van de berichten "SMS-maffia blijft geld uit zak kloppen" 
en "Internetspel kost scholier 1600 euro aan SMS'jes"? Herinnert u zich mijn 
Kamervragen over dit onderwerp? 

Antwoord 
Ja. 

2 
Toont dit voorbeeld niet wederom aan dat de gedragscode voor de 
telecombranche niet voldoet en dat de branche zich weinig gelegen laat aan een 
gedragscode, als er maar geld valt te verdienen? 

Antwoord 
In dit voorbeeld gaat het om een in beginsel gratis spel. Wanneer het spel op 
hogere niveaus wordt gespeeld, kunnen er via onder andere SMS-jes extra 
mogelijkheden ("uridiums") worden gekocht. In het geval men hiervan grotere 
hoeveelheden wil kopen, dan kan dat ook via een creditcard. Het gebruik van 
SMS-berichten is dan minder waarschijnlijk, omdat voor elke  1,50 aan 
"uridiums" een apart SMS-bericht verstuurd moet worden. In dit specifieke geval, 
zo heb ik begrepen, zijn er ook via de telefoon van een familielid honderden SMS-
berichten verstuurd en grote hoeveelheden "uridiums" gekocht.   

Ik betreur de ontstane situatie zeer, maar ik vind het te vroeg om aan de hand 
van dit ene voorbeeld te oordelen dat de gedragscode niet voldoet. Zoals 
aangekondigd in de beantwoording van eerdere vragen over SMS-
dienstverlening1, laat ik momenteel de werking van de gedragcode evalueren. Ik 
hecht er aan dat met deze code het beoogde effect wordt gerealiseerd, namelijk 



1 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 365 en 2213 
                                                                                   Pagina 1 van 3 







                                                                                     Directoraat-generaal voor 
                                                                                     Energie en Telecom 
                                                                                     Directie Telecommarkt 


                                                                                     Ons kenmerk 
                                                                                     ET/TM / 9154264 


dat het voor consumenten vooraf glashelder is dat het gaat om betaalde SMS-
diensten, welke kosten daaraan verbonden zijn, hoe men zich kan afmelden en 
dergelijke. Ook kijk ik naar de wijze waarop de Stichting SMS-Gedragscode bij 
klachten handelend heeft opgetreden, of het om incidentele of meer structurele 
klachten gaat en in hoeverre de gemaakte afspraken zijn nagekomen. Ik zal in de 
evaluatie de werking van de code op deze aspecten beoordelen en ik zal, mocht 
dat nodig blijken, niet aarzelen om aanvullende maatregelen te nemen. Voor mij 
staat namelijk voorop dat kwetsbare groepen, zoals kinderen, goed beschermd 
moeten zijn tegen ogenschijnlijk gratis SMS-diensten. In de evaluatie maak ik, 
naast informatie afkomstig van ConsuWijzer, ook gebruik van andere bronnen, 
waaronder twee thans nog lopende onderzoeken. Zodra ik alle informatie heb, zal 
ik uw Kamer naar verwachting in november over mijn bevindingen informeren.  

3 
Is het waar dat de Consumentenautoriteit nog steeds tientallen klachten krijgt per 
week? Kunt u een overzicht geven van de ontwikkeling van het aantal meldingen 
en klachten?  

Antwoord 
Ja. Op een door mij op ConsuWijzer, het gezamenlijke loket van de 
Consumentenautoriteit, OPTA en de NMa, geopend meldpunt kwamen en komen 
nog steeds wekelijks tientallen meldingen over SMS-diensten binnen. In de 
evaluatie van de gedragscode SMS-diensten zal de ontwikkeling van het aantal 
klachten nader worden geanalyseerd.  

4 
Is het nog steeds een probleem dat niet alle providers de dienst op verzoek van 
de klant laten blokkeren, zoals ook uit dit voorbeeld blijkt? Wat gaat u daaraan 
doen? 

Antwoord 
Om SMS-diensten te laten blokkeren is, als onderdeel van de afspraken met de 
sector, het SMS-dienstenfilter gecreëerd (www.smsdienstenfilter.nl). Via deze site 
kunnen consumenten ­ of ouders van kinderen - zelf hun mobiele nummer laten 
blokkeren voor SMS-abonnementsdiensten. Inmiddels hebben daar circa 175.000 
mensen gebruik van gemaakt. Dit betekent dat consumenten hun provider dus 
niet nodig hebben om hun mobiele telefoon voor SMS-diensten te laten blokkeren. 
Ik zal ook dit aspect in de evaluatie betrekken.  

5 
Wat is er nu eigenlijk op tegen om diensten die langer dan drie maanden duren of 
binnen drie maanden meer dan 100 euro kosten, altijd vergezeld te laten gaan 
van een schriftelijk contract? Waarom ziet u een dergelijk maximum niet als een 
redelijke bescherming tegen dit soort uitwassen? 

6 

                                                                                     Pagina 2 van 3 






                                                                                                     Directoraat-generaal voor 
                                                                                                     Energie en Telecom 
                                                                                                     Directie Telecommarkt 


                                                                                                     Ons kenmerk 
                                                                                                     ET/TM / 9154264 


           Deelt u de mening dat het in het rechtsverkeer niet gebruikelijk is dat een 13-
           jarige deze rechtshandeling, te weten in totaal 1654 euro aan kosten maken met 
           een internetspel in korte tijd, zelfstandig verricht? Nu aan dit vereiste van artikel 
           1:234 derde lid BW niet is voldaan, ligt het nu op de weg van de ouders om deze 
           zaak voor te leggen aan de rechter om deze overeenkomst te vernietigen? Wat 
           levert dit naar schatting op aan extra kosten voor de ouders en hoeveel bedragen 
           naar schatting de maatschappelijke kosten wanneer hier een rechter over moet 
           oordelen? 

           7 
           Zou het niet beter zijn schriftelijke toestemming van de ouders voor dit soort 
           diensten aan jongeren onder de 16 jaar te verplichten? 

           8 
           Wat vindt u van het voorstel van de Consumentenbond om de rol van de 
           telecomaanbieders bij de SMS-diensten te onderzoeken? Bent u bereid dit te 
           doen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen wij de resultaten 
           verwachten? 

           9 
           Wat heeft het tot dusver opgeleverd dat u de zelfregulering van SMS-
           dienstenaanbieders 'nauwgezet volgt'? Wanneer maakt u de balans op of de 
           gedragscode voldoende effectief is? 

           Antwoord op de vragen 5, 6, 7, 8 en 9 
           Zoals ik in mijn antwoord op vraag twee heb aangegeven, is het nu nog te vroeg 
           om te bepalen of aanvullende regels, verplichtingen of andere maatregelen nodig 
           zijn. Ik laat nu de werking van de gedragscode evalueren en zal op basis van de 
           uitkomsten een afweging maken of, en zo ja welke aanvullende maatregelen 
           nodig en mogelijk zijn. Indien ik besluit tot nadere maatregelen, dan zal ik daarbij 
           vanzelfsprekend gebruik maken van suggesties, zoals gedaan door leden van uw 
           Kamer en van inzichten van verschillende partijen, onder meer ook die van de 
           Stichting Ombudsman en de Consumentenbond.  







(w.g.)     drs. F. Heemskerk 
           Staatssecretaris van Economische Zaken 

                                                                                                    Pagina 3 van 3 






> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag            
                                                                                    Directoraat-generaal voor 
De Voorzitter van de Tweede Kamer                                                   Energie en Telecom 
der Staten-Generaal                                                                 Directie Telecommarkt 
Binnenhof 4                                                                         Bezuidenhoutseweg 30 
2513 AA  's-GRAVENHAGE                                                              Postbus 20101 
                                                                                    2500 EC Den Haag 
                                                                                    T  070 379 8911 (algemeen) 
                                                                                    www.ez.nl 
                                                                                    Behandeld door 
                                                                                    dhr. drs. H.D. Ruyter  
                                                                                    T  070 379 7981 
                                                                                    F  070 379 8266 
                                                                                    h.ruyter@minez.nl 



                                                                                    ET/TM / 9154264 




---- --