Ministerie van Economische Zaken

Nog steeds tientallen klachten per week over sms-diensten

21 oktober 2009 | nieuwsbericht | Telecom en consument

`Er komen nog steeds tientallen klachten per week binnen over zogenaamd `gratis' sms-diensten, zoals bij het downloaden van ringtones.' Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk woensdag 21 oktober 2009 aan de Tweede Kamer in antwoord op Kamervragen.

Heemskerk schrijft verder dat hij momenteel de zogenaamde sms-gedragscode -die misverstanden rond sms-diensten moet voorkomen- tegen het licht houdt. Hiervoor lopen nog een tweetal onderzoeken en wordt gebruik gemaakt van informatie van onder meer ConsuWijzer. Volgens Heemskerk moet de code er toe leiden dat het voor consumenten vooraf glashelder is dat het gaat om betaalde SMS-diensten, welke kosten daaraan verbonden zijn en hoe men zich bijvoorbeeld kan afmelden. Hierover lijken nu nog te vaak misverstanden te bestaan. Mocht uit de evaluatie van de gedragscode komen dat aanvullende maatregelen nodig zijn dan zal Heemskerk niet aarzelen die te nemen zo schrijft hij. "Voor mij staat namelijk voorop dat kwetsbare groepen, zoals kinderen, goed beschermd moeten zijn tegen ogenschijnlijk gratis SMS-diensten," aldus de staatssecretaris.

Achtergronden

Op aandringen van Heemskerk heeft de telecomsector vorig jaar de al bestaande sms-gedragscode aangepast en uitgebreid. Momenteel wordt
-gelet op de nog altijd grote aantallen klachten- onderzocht of dit dus wel voldoende is geweest.

Om SMS-diensten te laten blokkeren is, als onderdeel van de afspraken met de sector ook het SMS-dienstenfilter gecreëerd (www.smsdienstenfilter.nl). Via deze site kunnen consumenten - of ouders van kinderen - zelf hun mobiele nummer laten blokkeren voor SMS-abonnementsdiensten. Volgens Heemskerk loopt dit initiatief goed. Zo hebben er inmiddels al zo'n 175.000 mensen gebruik van gemaakt. Met de dienst kunnen consumenten zonder hulp van hun provider dus hun mobiele telefoon voor SMS-diensten laten blokkeren.

Meer informatie;
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, woordvoerder Ministerie van Economische Zaken, T 070-3796464, M 06-15028924, e.v.vanscherrenburg@minez.nl

Meer informatie


* Brief aan de Tweede Kamer - SMS-dienstverlening kamerstuk | 21 oktober 2009 | Telecom en consument | PDF document, 49 Kb Brief aan de Tweede Kamer - SMS-dienstverlening - 21 oktober 2009

Verwante informatie


* Telecom en consument