Gemeente Hilvarenbeek
Uit de collegebesluitenlijst van 20 oktober 2009
Triple P-monitor
Het college heeft besloten een zogenaamde âTriple P-monitorâ te laten
opstellen.
Deze monitor geeft inzicht in de stand van zaken op het gebied van
sociale, (people), ecologische (planet) en economische (profit)
duurzaamheid en bevat tevens aanbeve-lingen voor de toekomst.
De lokale ondernemersverenigingen zijn bereid mee te werken en
beschouwen het als een aanloop naar een eventueel later op te stellen
economisch beleids- en actieplan. Ook Streekhuis Kempenland is
overtuigd van de meerwaarde van dit initiatief en bereid om het te
ondersteunen.
De monitor wordt opgesteld door het directoraat Kennis en Economisch
Onderzoek van Rabobank Nederland.
Aanleg vierde poot rotonde De Mierbeek
Het college gunt aan aannemingsbedrijf Van der Zanden BV de
leveranties en werkzaam-heden voor aanleg van de vierde poot aan
rotonde De Mierbeek.
De vierde poot verbindt de Groenstraat en de rotonde op de provinciale
weg met elkaar en zorgt voor verbetering van de verkeerssituatie en
-doorstroming van en naar het cen-trum van Esbeek. Tevens valt onder
dit project de aanleg en verplaatsing van de ecologi-sche
verbindingszone van De Aalst.
Wijziging voorrangssituaties
Het college heeft besloten de voorrangssituaties op te heffen op een
groot aantal voorrangs-wegen en -kruisingen in 30 km zones (binnen de
bebouwde kom) en 60km-zones (buiten de bebouwde kom). De 30 km-zone in
de kern Hilvarenbeek wordt uitgebreid met de Gelder-straat (tot aan de
grens van de bebouwde kom).
Met dit besluit voert het college zijn voornemen uit om de 30- en
60km-zones in te richten volgens de uitgangspunten van âDuurzaam
Veiligâ én het aantal verkeersborden te reduce-ren.
âDuurzaam Veiligâ houdt ondermeer in dat kruispunten waar mogelijk
gelijkwaardig worden gemaakt. Het opheffen van de voorrangskruispunten
leidt tot een lagere snelheid op de kruispunten en een hoger
attentieniveau bij de verkeersdeelnemers. Dat zorgt - net als het
verminderen van het aantal verkeersborden - tot een verkeersveiligere
situatie.
Van de 1.160 verkeersborden in de gemeente kunnen er 361 (dat is ruim
30%) worden ver-wijderd. Om de verkeersveiligheid te garanderen,
moeten op sommige locaties wel aan-passingen worden gedaan aan onder
andere het straatwerk. Deze werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd.
Reductie van het aantal verkeersborden levert op den duur een
besparing op onderhouds- en plaatsingskosten op.
Uit eerdere collegevergaderingen
Bezwaren diverse vergunningen mcc
Dit voorjaar verleende het college de volgende vergunningen om de bouw
van het mcc mogelijk te maken:
- bouwvergunning 1e fase en vrijstelling voor de bouw van het mcc met
parkeerkelder en 18 appartementen;
- sloopvergunning voor de voormalige MAVO (Ypelaerstraat) en twee
woningen (Achter ât Raadhuis);
- vergunning voor het kappen c.q. verplanten van enkele bomen.
Tegen deze vergunningen zijn diverse bezwaarschriften ingediend. Het
college heeft er voor gekozen niet direct te starten met de
uitvoeringswerkzaamheden maar eerst de ad-viezen af te wachten van de
onafhankelijke bezwarencommissie.
Op 13 oktober 2009 heeft het college de adviezen van de
bezwarencommissie behandeld en een besluit genomen op de ingediende
bezwaarschriften. Het college heeft de adviezen van de
bezwarencommissie overgenomen en de bezwaarschriften niet-ontvankelijk
dan wel ongegrond verklaard.