Gemeente Hilvarenbeek


Uit de collegebesluitenlijst van 20 oktober 2009

Triple P-monitor
Het college heeft besloten een zogenaamde âTriple P-monitorâ te laten opstellen.
Deze monitor geeft inzicht in de stand van zaken op het gebied van sociale, (people), ecologische (planet) en economische (profit) duurzaamheid en bevat tevens aanbeve-lingen voor de toekomst. De lokale ondernemersverenigingen zijn bereid mee te werken en beschouwen het als een aanloop naar een eventueel later op te stellen economisch beleids- en actieplan. Ook Streekhuis Kempenland is overtuigd van de meerwaarde van dit initiatief en bereid om het te ondersteunen.
De monitor wordt opgesteld door het directoraat Kennis en Economisch Onderzoek van Rabobank Nederland.

Aanleg vierde poot rotonde De Mierbeek
Het college gunt aan aannemingsbedrijf Van der Zanden BV de leveranties en werkzaam-heden voor aanleg van de vierde poot aan rotonde De Mierbeek.
De vierde poot verbindt de Groenstraat en de rotonde op de provinciale weg met elkaar en zorgt voor verbetering van de verkeerssituatie en
-doorstroming van en naar het cen-trum van Esbeek. Tevens valt onder dit project de aanleg en verplaatsing van de ecologi-sche verbindingszone van De Aalst.

Wijziging voorrangssituaties
Het college heeft besloten de voorrangssituaties op te heffen op een groot aantal voorrangs-wegen en -kruisingen in 30 km zones (binnen de bebouwde kom) en 60km-zones (buiten de bebouwde kom). De 30 km-zone in de kern Hilvarenbeek wordt uitgebreid met de Gelder-straat (tot aan de grens van de bebouwde kom).
Met dit besluit voert het college zijn voornemen uit om de 30- en 60km-zones in te richten volgens de uitgangspunten van âDuurzaam Veiligâ én het aantal verkeersborden te reduce-ren. âDuurzaam Veiligâ houdt ondermeer in dat kruispunten waar mogelijk gelijkwaardig worden gemaakt. Het opheffen van de voorrangskruispunten leidt tot een lagere snelheid op de kruispunten en een hoger attentieniveau bij de verkeersdeelnemers. Dat zorgt - net als het verminderen van het aantal verkeersborden - tot een verkeersveiligere situatie.
Van de 1.160 verkeersborden in de gemeente kunnen er 361 (dat is ruim 30%) worden ver-wijderd. Om de verkeersveiligheid te garanderen, moeten op sommige locaties wel aan-passingen worden gedaan aan onder andere het straatwerk. Deze werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd.

Reductie van het aantal verkeersborden levert op den duur een besparing op onderhouds- en plaatsingskosten op.

Uit eerdere collegevergaderingen

Bezwaren diverse vergunningen mcc
Dit voorjaar verleende het college de volgende vergunningen om de bouw van het mcc mogelijk te maken:

- bouwvergunning 1e fase en vrijstelling voor de bouw van het mcc met parkeerkelder en 18 appartementen;

- sloopvergunning voor de voormalige MAVO (Ypelaerstraat) en twee woningen (Achter ât Raadhuis);

- vergunning voor het kappen c.q. verplanten van enkele bomen. Tegen deze vergunningen zijn diverse bezwaarschriften ingediend. Het college heeft er voor gekozen niet direct te starten met de uitvoeringswerkzaamheden maar eerst de ad-viezen af te wachten van de onafhankelijke bezwarencommissie.
Op 13 oktober 2009 heeft het college de adviezen van de bezwarencommissie behandeld en een besluit genomen op de ingediende bezwaarschriften. Het college heeft de adviezen van de bezwarencommissie overgenomen en de bezwaarschriften niet-ontvankelijk dan wel ongegrond verklaard.