Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 20 oktober 2009

Afrika vertelt eigen verhaal op weg naar WK Voetbal 2010 Project Twenty Ten levert stroom verhalen op van Afrikaanse journalisten.

Miljardair is kloppend hart van Ethiopische voetbal: Het lied 'We are the World' uit 1985 van Michael Jackson en Lionel Richie probeerde destijds geld op te halen voor hongerlijdend Afrika. Maar weinig mensen zijn de televisiebeelden uit Ethiopië vergeten. Ethiopië heeft nu jaren later haar eigen miljardair. Hij is de op 42 na rijkste man van de wereld en onderhandelt met eigenaren van grote internationale voetbalclubs. Geboren in een klein dorp in Ethiopië en grootgebracht door een Ethiopische moeder en een Jemenitische vader, is Sjeik Mohammed Al Amoudi de topmiljardair van Afrika. Wat de miljardair zo uniek maakt ten opzichte van andere investeerders, is niet zozeer zijn passie voor het voetbal, maar zijn droom om het westerse professionalisme naar zijn stad te brengen.

Het verhaal over Al Amoudi, de miljardair die ooit de Engelse voetbalclub Arsenal wilde overnemen, is slechts een van de honderden verhalen die tot aan het wereldkampioenschap voetbal op de website www.roadto2010.nl zullen verschijnen. Het is geschreven door de Ethiopische journalist Tadele Assefa; een van de deelnemers aan het Twenty Ten project.

Het Twenty Ten project zal tot en met het wereldkampioenschap voetbal, dat in 2010 voor de eerste keer in Zuid-Afrika zal worden gehouden, een grote groep Afrikaanse journalisten de gelegenheid bieden om hun eigen verhalen te vertellen. Deze en andere verhalen zullen te zien en te lezen zijn op www.roadto2010.nl.

In de zomer van 2009 is het project Twenty Ten gestart met de selectie van 108 journalisten uit 34 landen. Zij worden de 'All Stars' genoemd en zijn gespecialiseerd in fotografie, schrijven en radio maken. Tijdens verschillende voetbalwedstrijden op Afrikaanse bodem worden deze All Stars getraind in het maken van reportages. Ook daarna krijgen zij de kans om verhalen te produceren en wereldwijd te distribueren.* De achttien beste deelnemers (oftewel het 'Dreamteam') gaan in juli 2010 in drie teams naar Zuid-Afrika om over het eindtoernooi te berichten. De andere All Stars blijven berichten vanuit hun eigen land.

Het project Twenty Ten maakt het mogelijk dat Afrikaanse journalisten hun stem laten horen als de aandacht van heel de wereld zich op Afrika richt tijdens de (voorbereidingen van) het WK . Twenty Ten geeft Afrikaanse journalisten de kans om de wereld een andere kant te laten zien van hun continent: een kant die bruist van talenten, ambitie en mogelijkheden.

Twenty Ten: African Media on the Road to 2010 (and beyond) is een gezamenlijk initiatief van World Press Photo, Free Voice, Africa Media Online en lokaalmondiaal. Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van de Nationale Postcode Loterij. Jaarlijks ontvangen World Press Photo en Free Voice steun van de Nationale Postcode Loterij en haar deelnemers.



Ingezonden persbericht