Koninklijke Ahold
Derde kwartaal 2009
20 oktober 2009
Omzetbericht
Amsterdam Ahold heeft vandaag een geconsolideerde netto-omzet bekendgemaakt van 6,0 miljard over het
derde kwartaal, dat liep tot en met 4 oktober 2009. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2008 steeg de netto-
omzet met 4,3% en met 2,6% tegen constante wisselkoersen.
In het derde kwartaal heeft Ahold volumegroei gerealiseerd in alle markten. De omzet werd beïnvloed door
deflatie, de keuze van de klant voor lager geprijsde of andere producten en de aanhoudende nadruk op prijsacties
en campagnes, vooral in de Verenigde Staten.
Omzetontwikkeling
Stop & Shop/Giant-Landover
· De netto-omzet steeg met 1,9% tot $ 4,0 miljard.
· De identieke omzet van Stop & Shop steeg met 0,2% (0,7% exclusief de netto-omzet uit
benzineverkopen) en die van Giant-Landover met 2,3% (1,5% exclusief de netto-omzet uit
benzineverkopen).
· De vergelijkbare omzet van Stop & Shop steeg met 0,6% en die van Giant-Landover met 2,7%.
Giant-Carlisle
· De netto-omzet steeg met 0,8% tot $ 1,1 miljard.
· De identieke omzet daalde met 1,5 % (steeg met 1,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).
· De vergelijkbare omzet daalde met 0,1%.
Albert Heijn
· De netto-omzet steeg met 5,4% tot 2,1 miljard.
· De netto-omzet van Albert Heijn supermarkten bedroeg 1,9 miljard, een stijging van 4,9% ten opzichte
van vorig jaar die hoofdzakelijk het gevolg was van de ombouw van de voormalige Schuitema-winkels
naar Albert Heijn-winkels in het tweede halfjaar van 2008.
· De identieke omzet van Albert Heijn supermarkten daalde met 0,4 %.
Albert/Hypernova (Tsjechië en Slowakije)
· De netto-omzet daalde met 8,0% tot 378 miljoen (3,5% tegen constante wisselkoersen), beïnvloed door
winkelsluitingen als gevolg van de herstructurering.
· De identieke omzet daalde met 3,4% (4,0% exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen).
Niet-geconsolideerde joint venture - ICA
· De netto-omzet daalde met 6,4% tot 2,3 miljard. Tegen constante wisselkoersen ging de netto-omzet
met 1,3% omhoog.
Ahold Persvoorlichting: 020 509 5291
2009 015 Pagina 1/4 www.ahold.com
Derde kwartaal 2009
20 oktober 2009
Omzetbericht - vervolg
Netto-omzet per segment
Mutatie 2009 2008 Mutatie
K3 2009 K3 2008*
(in miljoenen) in % t/m K3 t/m K3* in %
Alle segmenten (in euro's)
Stop & Shop/Giant-Landover 2.775 2.630 5,5% 9.829 8.599 14,3%
Giant-Carlisle 767 736 4,2% 2.691 2.387 12,7%
Ahold Verenigde Staten 3.542 3.366 5,2% 12.520 10.986 14,0%
Albert Heijn 2.120 2.012 5,4% 7.352 6.753 8,9%
Albert/Hypernova 378 411 (8,0)% 1.252 1.333 (6,1)%
Ahold Europa 2.498 2.423 3,1% 8.604 8.086 6,4%
Ahold Groep 6.040 5.789 4,3% 21.124 19.072 10,8%
Niet-geconsolideerde joint venture - ICA 2.252 2.405 (6,4)% 6.544 7.104 (7,9)%
Gemiddelde wisselkoers Amerikaanse dollar
(EUR per USD) 0,6969 0,6736 3,5% 0,7323 0,6589 11,1%
Amerikaanse segmenten
(in US dollars)
Stop & Shop/Giant-Landover 3.981 3.905 1,9% 13.424 13.052 2,9%
Giant-Carlisle 1.101 1.092 0,8% 3.676 3.623 1,5%
* Als gevolg van met terugwerkende kracht toegepaste stelselwijzigingen zijn de vergelijkende cijfers veranderd (zie toelichting bij dit
omzetbericht).
Pagina 2/4 www.ahold.com
Derde kwartaal 2009
20 oktober 2009
Omzetbericht - vervolg
Toelichting
Voor zover dit Nederlandstalige omzetbericht afwijkt van het Engelstalige origineel, is de laatstgenoemde versie
leidend.
De netto-omzetcijfers in dit omzetbericht zijn voorlopig en niet door een externe accountant gecontroleerd.
Stelselwijziging
· Ahold past per 2009 IFRIC 13 `Loyaliteitsprogramma's' toe voor de financiële verslaglegging van
entiteiten die spaarpunten toekennen aan de klant. De toepassing (met terugwerkende kracht) van IFRIC
13 had het derde kwartaal van 2008 een daling van de netto-omzet van Albert Heijn van 3 miljoen tot
gevolg (2008 tot en met K3: daling van 10 miljoen).
· Huuropbrengsten van bepaalde vastgoedentiteiten worden per 2009 verwerkt onder verkoopkosten,
terwijl deze post eerder onder netto-omzet viel. De vergelijkende informatie is dienovereenkomstig
aangepast, waardoor de netto-omzet over het derde kwartaal van 2008 met 14 miljoen is gedaald (2008
tot en met K3: daling van 45 miljoen), met name bij Albert Heijn.
Definities
· Identieke omzet: netto-omzet van exact dezelfde winkels in lokale valuta voor de vergelijkbare periode.
· Vergelijkbare omzet: identieke omzet plus de netto-omzet van vervangende winkels in lokale valuta.
· Constante wisselkoersen: sluit het effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de
omrekening van financiële informatie van bepaalde dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in
euro's. Om inzicht te verkrijgen in dit wisselkoerseffect is, ter vergelijking, de financiële informatie over het
voorgaande jaar of kwartaal aangepast door gebruik van de gemiddelde wisselkoersen gedurende het
lopende jaar of kwartaal.
Alternatieve prestatie-indicatoren
Dit omzetbericht bevat de volgende alternatieve financiële prestatie-indicatoren:
· Netto-omzet tegen constante wisselkoersen. De netto-omzet tegen constante wisselkoersen sluit het
effect uit van het gebruik van verschillende wisselkoersen bij de omrekening van financiële informatie van
bepaalde dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold in euro's. Het management van Ahold is van
oordeel dat met deze indicator een beter inzicht wordt gegeven in de prestaties van buitenlandse
dochtermaatschappijen of joint ventures van Ahold.
· Netto-omzet in lokale valuta. In bepaalde gevallen wordt de netto-omzet in lokale valuta gepresenteerd.
Het management van Ahold is van oordeel dat hierdoor beter inzicht wordt gegeven in de operationele
prestaties van Aholds buitenlandse dochtermaatschappijen of joint ventures.
· Identieke omzet exclusief de netto-omzet uit benzineverkopen. Omdat de benzineprijzen onderhevig zijn
geweest aan grotere schommelingen dan de voedselprijzen is het management van Ahold van oordeel
dat, door de netto-omzet uit benzineverkopen buiten beschouwing te laten, met deze indicator een beter
inzicht wordt gegeven in de ontwikkeling van de identieke omzet in haar winkels.
Pagina 3/4 www.ahold.com
Derde kwartaal 2009
20 oktober 2009
Omzetbericht - vervolg
Financiële kalender
Aholds boekjaar bestaat uit 52 of 53 weken, eindigend op de zondag die het dichtst bij 31 december ligt. In 2009
beslaat het boekjaar een periode van 53 weken, die eindigt op 3 januari 2010. De kwartalen zijn in 2009 als volgt
ingedeeld:
Eerste kwartaal (16 weken) 29 december 2008 tot en met 19 april 2009
Tweede kwartaal (12 weken) 20 april tot en met 12 juli 2009
Derde kwartaal (12 weken) 13 juli tot en met 4 oktober 2009
Vierde kwartaal (13 weken) 5 oktober tot en met 3 januari 2010
Pagina 4/4 www.ahold.com
---- --