IBM
Onderzoek IBM: huidige CIO zet data strategisch in om
concurrentievoordeel te behalen
Interviews met meer dan 2500 CIO´s wereldwijd tonen aan dat de rol van
de CIO sterk is geëvolueerd
Uit wereldwijd onderzoek van IBM (NYSE: IBM) onder meer dan 2500 Chief
Information Officers (CIO´s) blijkt dat het gebruik van data steeds
belangrijker wordt voor het succes van de organisatie. Business
Intelligence en Analytics bepalen in toenemende mate het zakelijk
innovatie- en concurrentievermogen. De rol van de CIO is hierbij
cruciaal. Succesvolle CIO´s opereren als ´business innovators´ en zijn
van nabij betrokken in alle aspecten van de bedrijfsstrategie.
Dit zijn de belangrijkste resultaten uit de eerste CIO Study ("The New
Voice of the CIO") van IBM´s Institute for Business Value (IBV) , die
vandaag verschijnt. De studie geeft de visie en mening weer van 2598
CIO´s uit 78 landen en 19 industrieën, werkzaam in bedrijven van
verschillende omvang.
De studie toont aan dat de CIO is geëvolueerd van IT expert tot een
volwaardig executive die een cruciale rol speelt in het succes van de
organisatie. De huidige CIO legt meer focus op innovatie (55%) en
minder op de meer traditionele IT-taken zoals infrastructuur en
operationeel beheer. (45%). Ruim driekwart van de ondervraagde CIO´s
(76%) zal de komende vijf jaar aansturen op een sterk gecentraliseerde
infrastructuur en gestandaardiseerde businessprocessen. Dit stelt hen
in staat IT meer gericht in te zetten voor innovatieve projecten ten
dienste van de organisatie. In het midden- en kleinbedrijf is 50% van
de CIO´s inmiddels onderdeel van het senior management (versus 33% in
grote bedrijven). Ook zetten MKB CIO´s sneller informatietechnologie
in om business innovatie te bevorderen (68% versus 55%).
De context heeft een grote invloed
IBM heeft in haar analyse rekening gehouden met de context waarin de
CIO opereert. Als één van de factoren werd gekeken naar de groei van
de winstgevendheid van de organisatie. Op basis van statistische en
kwalitatieve analyse komt hieruit naar voren dat CIO´s die passen in
organisatie met een `hoge winstgroei':
* Meer betrokken zijn bij het bepalen van de bedrijfsstrategie
* Meer aandacht besteden aan het faciliteren van flexibiliteit om in
te spelen op continue verandering
* Meer beroep doen op externe partners evenals interne centers of
excellence
Peter Korsten, Vice president en wereldwijd leider van het IBV: "De
CIO Study 2009 geeft aan dat de succesvolle CIO zes ogenschijnlijk
tegenstelde rollen vervult. Als inzichtelijk visionair weet de CIO ook
pragmatisch te handelen. Hij of zij weet meerwaarde te creëren en
tegelijkertijd kostenbesparingen te realiseren. Tenslotte werkt hij of
zij succesvol samen met de business, maar is daarbij ook een
inspirerend IT manager. Door deze rollen te combineren realiseert de
CIO drie primaire doelen: innovatie omzetten in realiteit, de
toegevoegde waarde van IT verhogen en de samenwerking met de
organisatie versterken
Benelux
De resultaten wereldwijd zijn vergelijkbaar met de resultaten op
Beneluxniveau. De geïnterviewde CIO´s in België, Nederland en
Luxemburg (104 in totaal) zien duidelijk de toegevoegde waarde van
Business Intelligence en Analytics, of zoals Kees Jans, CIO van de
Schiphol Group, het zegt: "Ik voorzie dat informatietechnologie zal
helpen in de verandering van ons business model." Meer gedetailleerd
valt op uit de Beneluxresultaten dat:
* CIO´s van een ´hoge winstgroei organisatie´ bij het realiseren van
innovatie veelal samenwerken met klanten en partners, terwijl
CIO´s van een ´lage winstgroei organisatie´ zich voornamelijk
richten op het samenvoegen van applicaties.
* CIO´s in de Benelux, meer dan wereldwijd, de toegevoegde waarde
zien van centralisatie en gestandaardiseerde businessprocessen.
* Databeschikbaarheid en veiligheid sterke aandachtsgebieden zijn.
* CIO´s zich, ondanks de economische crisis, richten op lange
termijn trends, zoals veranderende businessmodellen en
kennis/vaardigheden van medewerkers.
De volledige resultaten van de CIO Study 2009 "The New Voice of the
CIO" kunt u terugvinden op onze website: www.ibm.com/ciostudy. Hier
vindt u ook podcasts en video-interviews van onderzoekers en CIO´s die
aan het onderzoek hebben deelgenomen.