IBM

Onderzoek IBM: huidige CIO zet data strategisch in om concurrentievoordeel te behalen

Interviews met meer dan 2500 CIO´s wereldwijd tonen aan dat de rol van de CIO sterk is geëvolueerd

Uit wereldwijd onderzoek van IBM (NYSE: IBM) onder meer dan 2500 Chief Information Officers (CIO´s) blijkt dat het gebruik van data steeds belangrijker wordt voor het succes van de organisatie. Business Intelligence en Analytics bepalen in toenemende mate het zakelijk innovatie- en concurrentievermogen. De rol van de CIO is hierbij cruciaal. Succesvolle CIO´s opereren als ´business innovators´ en zijn van nabij betrokken in alle aspecten van de bedrijfsstrategie.

Dit zijn de belangrijkste resultaten uit de eerste CIO Study ("The New Voice of the CIO") van IBM´s Institute for Business Value (IBV) , die vandaag verschijnt. De studie geeft de visie en mening weer van 2598 CIO´s uit 78 landen en 19 industrieën, werkzaam in bedrijven van verschillende omvang.

De studie toont aan dat de CIO is geëvolueerd van IT expert tot een volwaardig executive die een cruciale rol speelt in het succes van de organisatie. De huidige CIO legt meer focus op innovatie (55%) en minder op de meer traditionele IT-taken zoals infrastructuur en operationeel beheer. (45%). Ruim driekwart van de ondervraagde CIO´s (76%) zal de komende vijf jaar aansturen op een sterk gecentraliseerde infrastructuur en gestandaardiseerde businessprocessen. Dit stelt hen in staat IT meer gericht in te zetten voor innovatieve projecten ten dienste van de organisatie. In het midden- en kleinbedrijf is 50% van de CIO´s inmiddels onderdeel van het senior management (versus 33% in grote bedrijven). Ook zetten MKB CIO´s sneller informatietechnologie in om business innovatie te bevorderen (68% versus 55%).

De context heeft een grote invloed

IBM heeft in haar analyse rekening gehouden met de context waarin de CIO opereert. Als één van de factoren werd gekeken naar de groei van de winstgevendheid van de organisatie. Op basis van statistische en kwalitatieve analyse komt hieruit naar voren dat CIO´s die passen in organisatie met een `hoge winstgroei':

* Meer betrokken zijn bij het bepalen van de bedrijfsstrategie
* Meer aandacht besteden aan het faciliteren van flexibiliteit om in te spelen op continue verandering

* Meer beroep doen op externe partners evenals interne centers of excellence

Peter Korsten, Vice president en wereldwijd leider van het IBV: "De CIO Study 2009 geeft aan dat de succesvolle CIO zes ogenschijnlijk tegenstelde rollen vervult. Als inzichtelijk visionair weet de CIO ook pragmatisch te handelen. Hij of zij weet meerwaarde te creëren en tegelijkertijd kostenbesparingen te realiseren. Tenslotte werkt hij of zij succesvol samen met de business, maar is daarbij ook een inspirerend IT manager. Door deze rollen te combineren realiseert de CIO drie primaire doelen: innovatie omzetten in realiteit, de toegevoegde waarde van IT verhogen en de samenwerking met de organisatie versterken

Benelux

De resultaten wereldwijd zijn vergelijkbaar met de resultaten op Beneluxniveau. De geïnterviewde CIO´s in België, Nederland en Luxemburg (104 in totaal) zien duidelijk de toegevoegde waarde van Business Intelligence en Analytics, of zoals Kees Jans, CIO van de Schiphol Group, het zegt: "Ik voorzie dat informatietechnologie zal helpen in de verandering van ons business model." Meer gedetailleerd valt op uit de Beneluxresultaten dat:

* CIO´s van een ´hoge winstgroei organisatie´ bij het realiseren van innovatie veelal samenwerken met klanten en partners, terwijl CIO´s van een ´lage winstgroei organisatie´ zich voornamelijk richten op het samenvoegen van applicaties.
* CIO´s in de Benelux, meer dan wereldwijd, de toegevoegde waarde zien van centralisatie en gestandaardiseerde businessprocessen.
* Databeschikbaarheid en veiligheid sterke aandachtsgebieden zijn.
* CIO´s zich, ondanks de economische crisis, richten op lange termijn trends, zoals veranderende businessmodellen en kennis/vaardigheden van medewerkers.

De volledige resultaten van de CIO Study 2009 "The New Voice of the CIO" kunt u terugvinden op onze website: www.ibm.com/ciostudy. Hier vindt u ook podcasts en video-interviews van onderzoekers en CIO´s die aan het onderzoek hebben deelgenomen.