1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/6527
Uw kenmerk
Datum 20 oktober 2009 -
Onderwerp Directe treinverbinding van Groningen naar Maastricht Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Hierbij reageer ik op mijn toezegging tijdens het AO van 2 april 2009 om in te
gaan op de motie van de heer Roemer (nummer 31700A-56).
De SP heeft in het plan "Beter vervoer per trein" nadrukkelijk een Noord-
zuidverbinding via de Maaslijn opgenomen. Citaat: "Sommige trajecten in
Nederland zijn nu nog enkel spoor, terwijl er grote kansen liggen indien dit spoor
verdubbeld wordt. Een voorbeeld is de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond.
Dit is nu een trage verbinding met enkel wat stoptreinen. Door deze verbindingen
(grotendeels) dubbelspoor te maken en te electrificeren, kunnen hier ook
intercity's rijden, waardoor dit een ideale spoorverbinding wordt tussen Noord- en
Zuid Nederland." Tijdens het AO van 2 april jl is door mij toegezegd ook het
traject Nijmegen-Zwolle (naast de Maaslijn) te betrekken in de reactie op het
voorstel.
In de notitie die als bijlage is bijgevoegd, wordt ingegaan op de huidige
reismogelijkheden tussen Noord- en Zuid Nederland, het huidige aantal
treinreizigers, de mogelijke groei en tot slot de infrastructurele gevolgen en
investeringen die met een eventuele directe treinverbinding samenhangen. Er is
overeenkomstig het SP-plan uitgegaan van een directe intercitytrein tussen Noord
en Zuid Nederland, die rijdt via Noordoostelijk Nederland (Gelderland en de
Maaslijn). Bij de analyse zijn ook de reistijden tussen Zwolle en Nijmegen
betrokken, zoals toegezegd in het AO van 2 april jl.
NS heeft de huidige marktomvang en de mogelijke groei ingeschat met een door
een extern bureau geaudit model. Op basis van gegevens van NS en ProRail trek
ik de volgende conclusies.
Er is sprake van ca. 800 dagelijkse treinreizen tussen Noord/Noordoostelijk en
Zuid Nederland, die baat hebben bij een eventuele directe treinverbinding. Een
eventuele rechtstreekse treinverbinding leidt als gevolg van de kortere reistijd en
het feit dat niet meer hoeft te worden overgestapt, tot een groei van mogelijk 200
reizen per dag. Een kostendekkende exploitatie voor een treindienst van ca. 1000
treinreizen per dag is niet realistisch. Ter vergelijking: bestaande intercitylijnen
vervoeren in de regel tienduizenden reizigers per dag.
a
Pagina 1 van 2
Datum
De reistijdwinst (met name door het wegvallen van overstappen) en het kunnen
realiseren van groei is alleen realistisch als er forse investeringen worden gedaan Ons kenmerk
bovenop het lopende planstudie- en realisatieprogramma spoor. Bij de VENW/DGMo-2009/6527
onderzochte rechtstreekse treindienst, die rijdt naast het overige bestaande
treinverkeer, liggen de kosten ruwweg in de orde van 1 à 1,6 mld, exclusief
eventuele uitstralingseffecten.
In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer worden planstudies
verricht om hoogfrequent spoorvervoer op een aantal corridors mogelijk te
maken. Onderdeel van de ambities van PHS zijn kwalitatief goede reistijden naar
de landsdelen (zoals aangegeven in de beleidsbrief van 19 november 2007). Ook
worden er maatregelen uitgewerkt voor het spoorvervoer in Noord Nederland;
hiervoor is 160 mln beschikbaar (motie Koopmans TK 27658, nr.41).
Via deze maatregelen en een dienstregelingsontwerp op basis van PHS, is het
streven de reistijden vanuit Utrecht naar Zuid Nederland na invoering van PHS
waar mogelijk te verkorten. Met dit pakket wordt zodoende ook de reistijd tussen
Noord en Zuid Nederland waar mogelijk verkort.
Het geheel overziend zie ik in de analyse zoals gevraagd door de motie Roemer
31700A-56 en gelet op de reeds lopende projecten en planstudies geen aanleiding
om een rechtstreekse treinverbinding Groningen-Maastricht verder uit te werken.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat