Tevredenheid cliënten Wet maatschappelijke ondersteuning 2008
De gemeente Westervoort doet jaarlijks een onderzoek naar de
tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en
gehandicaptenvoorzieningen.
Landelijk nemen 236 gemeenten deel aan dit onderzoek. De gemeente
Westervoort kan haar prestaties meten met het gemiddelde van de
deelnemende gemeenten, de zogenaamde referentiegroep.
In Westervoort zijn 600 vragenlijsten verzonden aan mensen met hulp in
het huishouden en mensen die de afgelopen twee jaar een voorziening
hebben aangevraagd in verband met een beperking. Hiervan zijn 299
lijsten ingevuld geretourneerd, Dit is een respons van 48%. In de
vragenlijst zijn vragen gesteld onder andere over de toegang tot
ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en over
participatie.
Toegang tot de ondersteuning
Respondenten geven gemiddeld een 7,4 voor de aanvraagprocedure. Wat
betreft de toegang tot ondersteuning zijn cliënten (98%) het meest
tevreden over de behandeling bij de aanvraag, met name door de
deskundigheid van de consulenten, de aandacht die zij cliënten geven
en de informatie die zij krijgen. Relatief minder tevreden is men over
de "wachttijd na toekenning" (83%).
Hulp bij het huishouden
Cliënten geven gemiddeld een 8,2 voor de hulp bij het huishouden. Dit
is iets hoger dan het gemiddelde cijfer van de referentiegroep (8,1).
Wat betreft de organisatie van de hulp bij het huishouden zijn zij het
meest tevreden over de planning van de hulp (97%). Minder tevreden
zijn de cliënten over de wisselingen van medewerkers.
Hulpmiddelen
Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen (zoals rolstoelen,
scootmobielen en woonvoorzieningen) is in de gemeente Westervoort een
7,7. Binnen de referentiegroep geeft men gemiddeld een 7,4. In
Westervoort zijn de cliënten tevreden tot zeer tevreden over de
woonvoorziening (92%). Over de tegemoetkoming verhuiskosten zijn zij
echter het minst tevreden.
Participatie
In totaal gaf 56% van de cliënten aan wel eens van de WMO raad te
hebben gehoord. Ten opzichte van de referentiegroep is het percentage
een stuk hoger; binnen de referentiegroep kent 34% de WMO raad. Van de
respondenten in Westervoort die bekend zijn met de WMO raad is maar
liefst 92% tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het belang
van de cliënten.
Conclusie
Kortom, voor de meeste cliënten voldoet de ondersteuning aan de
verwachtingen. Ook zijn cliënten positief over de mate waarin
ondersteuning helpt bij het zelfstandig wonen en meedoen aan de
maatschappij (90%). 10% vindt dat de ondersteuning hieraan nauwelijks
of niet bijdraagt. Het resultaat van het onderzoek is vergelijkbaar
met het onderzoek van vorig jaar, maar de scores over 2008 liggen iets
lager. Overigens, op bijna alle onderdelen scoort Westervoort net iets
hoger dan de referentiegroep.
Dorpsplein 1 6931CZ; P: Postbus 40 6930 AA; T: (026) 3179911; F: (026)
3113623 E: gemeente@westervoort.nl
Gemeente Westervoort