Gepubliceerd op 20 oktober 2009
Bedrijfscollecties in Nederland: het ontstaan, de werking en de
internationale context
Gepubliceerd op 20 oktober 2009
Onder redactie van Arnold Witte, universitair docent
Cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), Sabrina
Kamstra van de AMC Kunstcollectie, Jenny Barendregt en Mieke van der
Star verschijnt in november het boek Bedrijfscollecties in Nederland.
Witte deed onderzoek naar het ontstaan, de werking en de
internationale context van bedrijfscollecties in Nederland.
Nederlandse bedrijven bezitten gezamenlijk een grote hoeveelheid
moderne kunst. Aan het fenomeen corporate collecting is op nationaal
en internationaal niveau echter nog weinig aandacht besteed. Als
gevolg daarvan gaat het debat over bedrijfscollecties in Nederland
zelden over feiten, vaak over meningen en vooral over verwachtingen,
ook omdat de meeste bedrijfscollecties niet openbaar zijn. Publieke
belangstelling is er soms pas als ze geveild worden, zoals onlangs
gebeurde met de Peter Stuyvesant Collectie, of als hun lot onzeker is,
zoals bij de kunstcollectie van ABN AMRO na de overname door Fortis.
Verschillende perspectieven
In Bedrijfscollecties in Nederland hanteren de auteurs verschillende
perspectieven om meer zicht te krijgen op de dynamiek achter
Nederlandse bedrijfscollecties en hun impact op de kunstwereld. Naast
een wetenschappelijke analyse van het fenomeen en een vergelijking met
buitenlandse ontwikkelingen, komen betrokkenen uit de Nederlandse
kunstwereld aan het woord. Op deze manier wordt duidelijk hoe meningen
bepaald worden door individuele wensen en agenda's, en hoe hier
uiteenlopende toekomstperspectieven uit voortkomen. De terugkerende
vraag is hoe de intrinsieke waarde van de kunst zich verhoudt tot de
bedrijfsmatige doelen die deze verzamelingen vaak ook moeten dienen.
Welke taken zien de verschillende partijen voor Nederlandse
bedrijfscollecties weggelegd, en op welke manier wordt de kunst
daarmee gediend?
Symposium
Het boek wordt op woensdag 11 november gepresenteerd tijdens een
symposium in de Westergasfabriek in Amsterdam. Het symposium wordt
geleid door Maarten Asscher, directeur van boekhandel Athenaeum in
Amsterdam. Keynotesprekers zijn Arnold Witte en Lex ter Braak,
directeur van het Fonds BKVB. Ter Braak schreef voor
Bedrijfscollecties in Nederland een prikkelend essay over de
verhouding musea - bedrijfscollecties. In twee panels reageren
vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, museumdirecteuren,
kunstcritici en kunstadviseurs op de vele meningen en ideeën over het
fenomeen bedrijfscollecties, zoals die ook in het boek worden
beschreven. Aansluitend wordt het eerste exemplaar van het boek
uitgereikt door Alexander Strengers, voorzitter van de VBCN.
Het symposium vindt plaats op woensdag 11 november, van 14.00 tot
17.15 uur in het Machinegebouw van de Westergasfabriek, Amsterdam.
Deelname: EUR 25,- (inschrijving na betaling). Zie onderstaande
verwijzing voor meer informatie en inschrijving.
Verwijzingen
Meer informatie en inschrijving
Publicatiegegevens
Jenny Barendregt, Sabrina Kamstra, Mieke van der Star, Arnold Witte
(red.): Bedrijfscollecties in Nederland (NAi Uitgevers)
Paperback, 272 pagina's, Nederlands/Engelse editie
ISBN 978-90-5662-722-5
EUR 24,50
Bron: UvA Persvoorlichting
Universiteit van Amsterdam