Universiteit van Amsterdam
Afkomst leerling heeft geen invloed op cijfers
Promotie Economie
dinsdag 20 oktober, 14.00 uur
Reyn van Ewijk onderzocht of leraren allochtonen andere cijfers geven dan autochtonen voor hetzelfde werk. Voor het onderzoek beoordeelden ruim honderd Nederlandse leraren elk tien korte opstellen, geschreven door elfjarige leerlingen. De namen op de opstellen waren zo aangepast dat de schrijver soms autochtoon en soms allochtoon leek. Uit de studie bleek dat de cijfers die leraren gaven niet werden be loed door de veronderstelde etniciteit van de leerling. Wel hadden leraren volgens Van Ewijk lagere verwachtingen van allochtonen dan van autochtonen en waren hun algemene attitudes tegenover allochtonen ongunstiger dan voor andere groepen. Dit kan hun gedrag tegenover allochtone leerlingen be loeden, wat mogelijk op een indirecte manier tot onderprestatie bij deze leerlingen kan leiden. Van Ewijk richtte zich ook op meta-analyses, dat wil zeggen studies waarin eerder gedane onderzoeken over een bepaald onderwerp worden samengenomen en vergeleken. Hij keek onder meer naar het effect van de gemiddelde sociaal-economische status van klas- en schoolgenoten op schoolprestaties. Ditzelfde deed hij voor het percentage etnische minderheidsleerlingen. In beide gevallen bleek dat de resultaten van de eerdere onderzoeken sterk afhingen van hun onderzoeksmethode. Het lijkt erop dat een hogere gemiddelde sociaal-economische status van medeleerlingen schoolprestaties kan verbeteren. Het aandeel immigranten onder medeleerlingen lijkt geen groot effect op prestaties te hebben, zeker niet op de prestaties van autochtonen. Bij Afro-Amerikanen in de VS zijn deze effecten mogelijk wel groter.
Dhr. R.J.G. van Ewijk: Empirical Essays on Education and Health. Promotor is dhr. prof. dr. H. Oosterbeek.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.