EU EC Enterprise
Milieu, consumentenzaken, volksgezondheid - Maritieme zaken -
16/10/2009
Wat is de juiste koers voor een goed maritiem beleid en duurzame visserij?
Kustwacht en visserij-inspecteurs op de Noordzee © EC
Er zijn voorstellen op tafel gelegd voor internationale samenwerking
bij controles op zee, voor een grotere rol voor de EU in maritieme
zaken wereldwijd, en voor duurzame visserij.
Twee jaar nadat de EU van start ging met een geïntegreerd maritiem
beleid, heeft de Commissie voor het eerst de stand van zaken Deutsch
English français opgemaakt.
Ook heeft ze prioriteiten voor dat beleid bepaald en voorstellen
gedaan voor meer samenwerking tussen EU-landen bij het toezicht op zee
Deutsch English français en voor een grotere invloed van de EU bij
maritieme zaken wereldwijd English .
Hoewel het maritiem beleid relatief jong is, heeft het al kunnen
zorgen voor "een verandering in de manier waarop Europa omgaat met
haar maritieme rijkdommen", aldus EU-commissaris voor maritieme zaken
Joe Borg.
Europa heeft 70.000 kilometer kust langs twee oceanen en vier zeeën en
daar is volop bedrijvigheid, van handel en scheepvaart tot visserij en
toerisme. Maar de zee is ook het toneel van ongevallen, illegale
lozingen, al dan niet reglementaire visserij, piraterij,
georganiseerde misdaad, drugshandel, illegale migratie en terrorisme.
Al die problemen moeten momenteel door verschillende nationale
autoriteiten worden aangepakt, zoals de grensbewakingsdiensten,
douane, defensie en havendiensten.
Een prioriteit voor de komende jaren is een betere samenwerking tussen
die diensten. Ook duurzame groei is een belangrijk doel, en bovendien
wil de EU meer inspraak in het internationaal beheer van de zeeën. Tot
slot wordt via twee proefprojecten - een in de Middellandse zee en een
in de Noordzee - nagegaan of en hoe inspectiediensten op zee kunnen
worden samengevoegd.
Los van dit alles heeft de Commissie nieuwe visquota voor 2010
voorgesteld op basis van de hoeveelheden die volgens wetenschappers
kunnen worden gevangen zonder blijvende schade aan de visbestanden.
De meest bedreigde vissoorten zijn kabeljauw, haring en ansjovis. In
2008 is bijvoorbeeld een zeer groot deel van het kabeljauwbestand
gevangen, groter dan er sinds 1999 in een jaar tijd was opgehaald.
"Er zullen er altijd wel een paar ontevreden zijn, mensen die alleen
aan de korte termijn denken, die ervoor pleiten om nu nog gauw een
beetje meer te vangen, en dat duurzaam vissen nog even uit te stellen.
Maar dat is niet de juiste aanpak," zei Joe Borg.
Meer over het maritiem beleid van de EU Deutsch English français
* Snelwegen van de zee