Ingezonden persbericht
19 oktober 2009
persbericht
Museumbezoek en inburgering
Nieuwe Amsterdammers leren van Stad en Taal
Cultuur+Educatie 25 * jaargang 9
Inburgeren behelst meer dan louter het leren van een taal. Ook kennismaken met de cultuur en geschiedenis van een stad helpt iemand om zich in die stad thuis te voelen. Dat is de gedachte achter speciale museumprogramma's voor inburgeraars. De nieuwste uitgave in de reeks Cultuur+Educatie beschrijft de opbrengsten en ervaringen van het cultuureducatieve project Stad en Taal in Amsterdam.
In 2006 nam de gemeente Amsterdam het initiatief tot Stad en Taal voor mensen die Nederlands als tweede taal (NT2) leren. Het Amsterdams Historisch Museum, het Stedelijk Museum, het Fotografiemuseum Amsterdam (Foam), het Verzetsmuseum en het Tropenmuseum ontwikkelden aparte programma's voor nieuwe Amsterdammers.
Nieuwe Amsterdammers leren van Stad en Taal beschrijft, na een algemene inleiding over musea en NT2-leerlingen en een essay over taal als toegang tot nieuwe werelden, de opbrengsten van Stad en Taal. In twee artikelen worden de resultaten uit onderzoek samengevat. De museumprogramma's blijken bij te dragen aan een thuisgevoel bij inburgeraars en bieden een basis voor taalverwerving. In het laatste artikel vertellen medewerkers van de deelnemende musea zelf over de opgedane ervaringen.
Nieuwe Amsterdammers leren van Stad en Taal (Cultuur+Educatie 25 * jaargang 9) door Halleh Ghorashi, Folkert Kuiken, Bea Ros, Sandra Trienekens, Niels Vlasman, Melissa de Vreede.
Uitgave: Cultuurnetwerk Nederland.
Deze uitgave is mede mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van de Stichting voor Volkshogeschoolwerk in Nederland en de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente Amsterdam.
ISBN 9789069971308; 90 pagina's; geïllustreerd.
Prijs ¤¬ 16,50/voor studenten ¤ 12,40.
Te bestellen via www.cultuurnetwerk.nl en info@cultuurnetwerk.nl.