Ingezonden persbericht


Vrij Uit de beste bij online oriëntatie wintersport

Meer factoren dan prijs alleen in beslissingsproces van consument

Respondenten die gevraagd worden via het internet een wintersportreis te boeken, doen dit het liefst bij de websites van Vrij Uit en D-reizen. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die onderzoeksbureau WUA! in september uitvoerde. Zowel VrijUit.nl als D-reizen.nl werd door 12,5% van de respondenten als favoriet aangewezen, waarbij de website van Vrij Uit iets beter werd beoordeeld.

Web Performance Scan

Voor de scan namen veertig respondenten plaats in de gecontroleerde onderzoeksruimte van WUA! in Amsterdam. Ze begonnen hun online zoektocht aan de hand van de volgende casus: 'Je wilt een 8-daagse wintersportreis naar Frankrijk boeken voor twee personen. Je zult met eigen vervoer reizen.' De respondenten kregen anderhalf uur de tijd om een geschikte aanbieder te vinden, en waren geheel vrij in het bepalen van criteria, voorkeuren en zoekmethode. Ze bezochten in totaal 68 verschillende websites, resulterend in 253 individuele beoordelingen. Uit de verzamelde data en de genoteerde indrukken van de respondenten is goed af te leiden op welke manieren de verschillende partijen kunnen werken aan het verbeteren van hun online prestaties.

Vindbaarheid is een probleem
De vindbaarheid van websites is een vaak gezien probleem, dat ook bij de wintersportaanbieders nadrukkelijk aanwezig blijkt te zijn. Vrij Uit en D-reizen worden met 42,5% nog het vaakst gevonden. Ook wat de uiteindelijke voorkeur van de respondenten betreft staan de twee samen bovenaan: beide organisaties worden door 12,% van de deelnemers als favoriet aangewezen. Vrij Uit eindigt vervolgens hoger in de ranglijst omdat de inhoud van de website beter wordt beoordeeld dan die van D-reizen. Respondenten geven aan dat de prijzen van Vrij Uit aantrekkelijk zijn, en dat het gebruikte beeldmateriaal een positief effect heeft. Respondenten die de website van D-reizen positief beoordeelden, deden dit onder andere vanwege de teksten die 'in een prettige stijl zijn geschreven'. Op- en aanmerkingen als deze tonen aan hoeveel invloed de vormgeving van een website kan hebben op het beslissingsproces, en benadrukken daarmee het belang voor internetstrategen om mogelijkheden tot verbetering serieus te bestuderen.

Derde plaats
Sunweb staat in de subtop van veel deelaspecten die door WUA! worden onderzocht, en eindigt ten slotte op de derde plaats in de ranglijst. De hoogste cijfers worden gescoord op de onderdelen imago en vertrouwen, maar de eerste indruk en vormgeving van de website laten nog te wensen over. Omdat er verder weinig mankeert aan de werking van de website - 'Je kunt goed filteren op voorkeuren en op prijs sorteren' - wees 10% van de respondenten Sunweb.nl aan als beste website.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: september 2009
Respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO+
Ervaring: Oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 1 uur

Noot voor de redactie (