Gemeente Nuth


Informatie over de overwegingen van de gemeente Nuth inzake de mogelijke toetreding tot Parkstad Limburg

Aanleiding

De gemeenteraad van Nuth neemt op 19 oktober a.s. een besluit over het al dan niet aansluiten bij de nieuwe samenwerkingsorganisatie Parkstad Limburg (PL).

Â

Dit is een besluit dat gevolgen heeft voor alle inwoners van de gemeente Nuth. Al dan niet toetreden tot Parkstad is dan ook een onderwerp dat de gemoederen bezig houdt. Velen hebben een mening, maar niet iedereen beschikt over de juiste, actuele of objectieve informatie. Daarom willen wij onze inwoners informeren over de hoofdlijnen rond de mogelijke toetreding tot Parkstad Limburg. Hierbij realiseren we ons dat volledige informatie in dit bulletin niet mogelijk is omdat het een omvangrijk dossier is. Het gaat om de hoofdlijnen en de gevolgen voor Nuth. Â

Â

Meer weten of meer lezen:

www.parkstad-limburg.nl

(zoeken onder Pact van Parkstad of Regiodialoog)

Heeft u geen toegang tot internet en wilt u kopieën van stukken over de Regiodialoog of het Pact van Parkstad dan kunt u die ophalen bij de receptie van het gemeentehuis.

Â

Â

Parkstad Limburg heeft tot doel een duurzame economische structuurversterking van onze regio tot stand te brengen. Als gevolg van de sterke bevolkingsdaling de komende jaren is de urgentie hoog en de ambitie groot om ook daadwerkelijk de economie van onze regio een sterke impuls te geven en om op deze wijze een duurzaam perspectief te bieden voor onze inwoners. In de afgelopen jaren zijn diverse beleidsplannen gemaakt rond dit thema, die door de Parkstadraad unaniem zijn vastgesteld. Nu komt het aan op de uitvoering van deze programmaâs, plannen en projecten.

Â

Wat is Parkstad Limburg en wat staat er op de
agenda?

Parkstad Limburg stelde zich bij de oprichting in 1999 als doel: het opheffen van de sociale en economische achterstand ten opzichte van de rest van Nederland en het benutten van kansen die horen bij deze regio in de grensstreek.

Â

Parkstad Limburg werkt aan de versterking van de economische structuur. Daarvoor zijn 3 programmaâs ontwikkeld, gericht op de themaâs Economie, Ruimte & Mobiliteit en Wonen. Resultaten wil

Parkstad bereiken door daadwerkelijk aan de slag te gaan. Actief samenwerken met partners is daarbij een belangrijke keuze geweest. Deze partners zijn zowel andere overheden maar ook het bedrijfsleven en nadrukkelijk ook partners over de landsgrenzen heen, om op die manier de internationale ligging van de regio volledig te kunnen benutten. De intensieve samenwerking met de regio Aken en de realisatie van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis waar inmiddels de eerste zonnecellenfabriek van Nederland gevestigd is, zijn daarvan voorbeelden.Â

Parkstad Limburg wil regionaal werken aan een gezamenlijke toekomst. Samen kansen zien, samen kansen scheppen en elkaar in de gelegenheid brengen die kansen te benutten. De inwoners van

Parkstad Limburg moeten hiervan profiteren: meer werk, nieuwe opleidingskansen en een aantrekkelijke woon- en leefomgeving. Rond de themaâs Economie, Ruimte & Mobiliteit en Wonen komen projecten en plannen voort die de kansen van de regio in de grensstreek vergroten en versterken. Daarbij is onderlinge samenwerking tussen gemeenten noodzaak.Â

Om de samenwerking kracht bij te zetten en sneller aan de slag te kunnen gaan is in 2001 een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling in het leven geroepen om zo de vrijblijvendheid van de samenwerking binnen Parkstad weg te halen en te komen tot een krachtige aanpak onder het motto âsamen sterkâ. Deze gemeenschappelijke regeling is een soort overeenkomst tussen gemeenten.

Â

Binnen de vier zojuist genoemde centrale themaâs zijn binnen Parkstad vijf belangrijke actiepunten vastgesteld.

Deze actiepunten zijn:


1. herstructurering van de regio (daarbij komen onderwerpen aan bod, zoals woningbouw/sloop, krimp, vergrijzing en het voorzieningenniveau);


2. ontwikkeling centrumstad Heerlen (bijvoorbeeld Maankwartier en Van Grunsvenplein);


3. nieuwe energie als speerpunt van economische ontwikkeling (o.a. ontwikkeling Avantis);


4. gebied â en groenontwikkeling rondom de Buitenring (bijvoorbeeld doorontwikkeling park Gravenrode, Oostflank Brunssum);


5. Optimaal grensoverschrijdend openbaar vervoer (o.a. lightrail verbinding met Aken).

Â

Â

Wat is de WGR+ Parkstad?

Â

In maart 2006 kreeg Parkstad Limburg een plus status (WGR+). In Nederland zijn slechts acht regioâs die een gemeenschappelijke regeling met plus-status kennen.

Â

Door de plus status zijn de gemeenten binnen Parkstad nu verplicht om op de themaâs Economie, Wonen & Ruimte en Mobiliteit samen te werken. Een aantal taken en bevoegdheden wordt daadwerkelijk aan een gemeenschappelijk bestuur, het Parkstadbestuur, overgedragen door de deelnemende gemeenten om op die manier de besluitvaardigheid te vergroten. Ook gebruiken de Parkstad gemeenten de WGR+ regeling als een gezamenlijke spreekbuis naar Provincie, Rijk en Europa.

Naast de samenwerking rond de zojuist genoemde themaâs wordt er in Parkstad Limburg ook samengewerkt op andere terreinen. Hier vindt geen overdracht van taken en bevoegdheden plaats maar wordt op velerlei manieren met elkaar samengewerkt. Parkstad Limburg is tenslotte een platform waar deelnemers elkaar kunnen ontmoeten en kennis kunnen delen.

Â

Welke actuele ontwikkelingen zijn er bij Parkstad Limburg?

Â

Binnen Parkstad Limburg worden regelmatig nieuwe beleidsvisies vastgesteld. Recente rapporten zijn de structuurvisie, de regiodialoog (met de Provincie) en het rapport over de bestuurskracht van de gemeenten: de bestuurskrachtmonitor. Er zijn vele plannen ontwikkeld. Nu komt het echter op uitvoering aan. Dit stelt nieuwe eisen aan het samenwerkingsverband Parkstad.

Â

Dit besef leidde tot een bijeenkomst in Rolduc in het voorjaar van 2009 waarin de Parkstad gemeenten met elkaar discussieerden over de gewenste koerswijziging. De gemeente Nuth was bij deze bijeenkomst in de personen van de burgemeester en de secretaris als toehoorder aanwezig.

Â

Ter voorbereiding op deze bijeenkomst is een korte notitie beschikbaar gesteld met als titel âhet Pact van Parkstadâ Deze notitie is op de website van Parkstad Limburg (www.parkstad-limburg.nl) te lezen. Kern van dit Pact van Parkstad is: omklappen van een beleidsorganisatie (plannen maken) naar een uitvoeringsorganisatie (plannen uitvoeren). Om de plannen te kunnen uitvoeren moet Parkstad toegerust worden met mensen, geld en bevoegdheden. Om daadwerkelijk uitvoering te geven aan de Parkstad agenda zijn, aldus het Pact, meer geld en mensen nodig. De deelnemende gemeenten moeten dus een extra tandje bijzetten. De regeling moet slagvaardiger worden en er moeten resultaten worden behaald. In het Pact wordt overigens ook veel waarde gehecht aan het behouden van de plus status. Door deze plus status kan immers op meer aandacht van het Rijk gerekend worden en naar verwachting ook op meer financiële middelen.

Â

Al bij al hebben de Parkstad gemeenten tijdens de Rolduc conferentie de intentie uitgesproken dat een wijziging van de huidige WGR+ samenwerking noodzakelijk is. Aan het Parkstad Bestuur is vervolgens opdracht gegeven om één en ander verder uit te werken. Dat heeft het Parkstad Bestuur gedaan door met een voorstel te komen, dat inmiddels naar de verschillende gemeenteraden in Parkstad is gestuurd. Ook Nuth heeft zoân voorstel van het Parkstad Bestuur ontvangen. Op 19 oktober a.s. zullen de gemeenteraden van de verschillende Parkstad gemeenten en ook de gemeenteraad van de gemeente Nuth een knoop doorhakken over al dan niet toetreding tot de gewijzigde regeling.

Â

Hoe ziet de gewijzigde WGR+-regeling er nu precies uit ?

Â

Zoals gezegd, wordt het accent verlegd van plannen maken naar plannen uitvoeren. Dat betekent dat er binnen de organisatie van Parkstad niet zozeer meer behoefte bestaat aan plannenmakers, maar vooral aan uitvoerders van plannen. De regeling zal een platform blijven waarop bestuurders en ambtenaren elkaar ontmoeten om op die manier plannen op elkaar af te stemmen en elkaar ook over lopende ontwikkelingen te informeren. Ook is binnen de gewijzigde regeling voor de deelnemende gemeenten de mogelijkheid geopend om samen uitvoeringsorganisaties op te richten. Uitvoeringsorganisaties zijn organisaties die ten behoeve van een aantal gemeenten operationele taken kunnen uitvoeren om op die manier een betere kwaliteit van de dienstverlening te bereiken tegen â zo mogelijk â lagere kosten. Zoân uitvoeringsorganisatie wordt ook wel âshared servicesâ genoemd.

Â

De gemeenteraden van de verschillende gemeenten stellen kaders vast. Dit zijn de (nieuwe)

beleidsdocumenten. Binnen deze kaders opereren het Dagelijks Bestuur en het Algemeen Bestuur van Parkstad Limburg.

Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 3 leden plus een extern voorzitter. Deze 3 leden zijn 2 vertegenwoordigers namens de stedelijke gemeenten (Heerlen, Kerkrade, Landgraaf en Brunssum) en 1 vertegenwoordiger namens de landelijke gemeenten (Voerendaal, Simpelveld, Onderbanken en eventueel Nuth). Het Dagelijks Bestuur wordt benoemd door het Algemeen Bestuur.

Het Algemeen Bestuur bestaat uit leden van de colleges van B en W. Elke gemeente vaardigt

een lid af. Binnen dit Algemeen Bestuur is sprake van een gewogen stemrecht. De stemverhouding is als volgt verdeeld: Heerlen 5, Kerkrade 3, Landgraaf 2, Brunssum 2, Voerendaal 1, Simpelveld 1, Onderbanken 1 en eventueel Nuth 1. De meerderheid van de stemmen moet in ieder geval

afkomstig zijn van ten minste drie gemeenten.

Je kunt niet tegelijk lid zijn van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur.

Â

Het Algemeen Bestuur is verantwoordelijk voor het Regioprogramma. Deelnemende gemeenten kunnen projecten aandragen voor dit Regioprogramma. Na toetsing aan de spelregels die eerder door de verschillende gemeenteraden zijn vastgesteld, kan zoân project worden opgenomen in het Regioprogramma en kan zoân project of maatregel in aanmerking komen voor middelen uit het investeringsfonds van Parkstad. Het Algemeen Bestuur stelt daarnaast de begroting en de jaarrekening vast en wordt tussentijds op de hoogte gehouden van de vorderingen rond de uitvoering van de verschillende projecten.

Het Dagelijks Bestuur coördineert, voert regie over de uitvoering en doet voorstellen aan het Algemeen Bestuur, waarover dit Algemeen Bestuur dan besluiten dient te nemen.

Â

De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten blijven verantwoordelijk voor het opstellen van de kaders. De Parkstad organisatie mag alleen binnen deze kaders opereren en heeft niet de bevoegdheid om buiten deze kaders te treden.

Â

Hoe ziet de financiële situatie van de gewijzigde WGR+ eruit ?

De regeling kent uitgaven. Dat zijn enerzijds apparaatskosten voor een kleine basisorganisatie. Dat zijn anderzijds financiële middelen ter bekostiging van de uitvoering van de projecten in het regiofonds. In het voorstel waarover de gemeenten zich op 19 oktober as zullen buigen wordt zowel een minimum scenario als een maximum scenario voorgeschoteld.

Â

In het minimum scenario zou het Parkstad Limburg fonds moeten groeien van ⬠5.125.000,00 (2010), ⬠6.250.000,00 (2011) naar ⬠7.000.000,00 (2012 en 2013).

In het maximum scenario zou het Parkstad Limburg fonds moeten groeien van ⬠7.000.000,00 (2010), ⬠8.500.000,00 (2011) naar ⬠10.000.000,00 (2012 en 2013).

Â

Het is aan de gemeenteraden om over het te volgen minimum of maximum scenario een knoop door te hakken.

Â

Met dit fonds zullen door het Algemeen Bestuur aangewezen projecten met in acht name van de spelregels die door de verschillende gemeenteraden zijn vastgesteld, worden betaald. Ook heeft de gewijzigde regeling tot doel om voor elke miljoen die geïnvesteerd wordt, ook miljoenen van de Provincie, het Rijk of Europa te krijgen. Dit wordt cofinanciering genoemd. Om deze cofinanciering daadwerkelijk binnen te halen zal door Parkstad een lobby-strategie worden uitgewerkt. Ook worden uit dit fonds de apparaatskosten betaald.

Â

Hoe wordt gekeken of de gewijzigde regeling beantwoordt aan de verwachtingen ?

De gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en de leden van het Algemeen Bestuur houden voortdurend een vinger aan de pols. Op 1 mei 2014 vindt een eindevaluatie plaats en in 2012 een tussentijdse evaluatie. Tijdens deze evaluaties zal worden beoordeeld of Parkstad inderdaad slagvaardiger is geworden en of een aantal vooraf gestelde doelen is behaald.

Â

Waar moet de gemeenteraad van de gemeente Nuth nu op 19 oktober a.s. een besluit over nemen?

Als de gemeenteraad van de gemeente Nuth op 19 oktober a.s. instemt met toetreding tot Parkstad Limburg geeft zij het Parkstadbestuur de opdracht tot het verder voorbereiden en inrichten van de nieuwe WGR+ op basis van de uitgangspunten, zoals die hiervoor zijn vermeld. Er zal dan een planning worden opgesteld die uiteindelijk zal moeten leiden tot een daadwerkelijke wijziging van de regeling per 1 mei 2010, waar de gemeente Nuth dan deel van uitmaakt.

Wat betekent toetreding tot de WGR+ regeling nu voor de gemeente Nuth ?

Onlangs heeft de visitatiecommissie Bestuurskracht gemeenten een meting gedaan van de Bestuurskracht in Nuth. In deze Bestuurskrachtmeting werd geconstateerd dat de gemeente Nuth op het terrein van samenwerking op strategisch gebied ronduit slecht scoort en op het terrein van samenwerking op tactisch gebied onvoldoende scoort. De visitatiecommissie vindt dat als de gemeente Nuth een aantal uitdagingen rond de vergrijzing, economische ontwikkelingen, ontwikkelingen op het gebied van de mobiliteit, toerisme, ruimtelijke inrichting en ontwikkeling van natuur en landschap goed aan wil pakken, de gemeente dan zal moeten samenwerken met andere gemeenten. Toetreding tot Parkstad Limburg zou een antwoord kunnen zijn op een meer bestuurskrachtig opereren van de gemeente Nuth op het terrein van samenwerking.

Â

Toetreding betekent, dat de gemeente Nuth op de terreinen economie, wonen, ruimte en mobiliteit nauw gaat samen werken met de andere deelnemende gemeenten. De gemeenteraad van de gemeente Nuth zal samen met de gemeenteraden van de andere deelnemers de spelregels vaststellen waarbinnen Parkstad Limburg mag opereren. Het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Nuth zal samen met de Colleges van de gemeenten Voerendaal, Simpelveld en Onderbanken een vertegenwoordiger hebben in het Dagelijks Bestuur en een zetel hebben in het Algemeen Bestuur. Op deze manier heeft het College mede zeggenschap over de projecten die in het Regioprogramma zullen komen en die gefinancierd zullen worden uit het regiofonds.

Â

Toetreding tot Parkstad Limburg betekent, dat de gemeente Nuth samen met de andere deelnemende gemeenten die regeling gebruikt als gezamenlijke spreekbuis om de problemen van de regio bij de Provincie, het Rijk en Europa aan te kaarten en hiervoor financiën aan te vragen. De gezamenlijke uitdagingen rond de vergrijzing vormt hiervoor een mooi voorbeeld of de nieuwe woonvisie.

Â

Toetreding tot Parkstad Limburg betekent, dat de gemeente Nuth een deel van haar autonome bevoegdheden afstaat aan de regeling op de terreinen van economie, wonen, ruimte en mobiliteit, omdat zij beseft dat de problemen die op deze terreinen spelen geen boodschap hebben aan gemeentegrenzen, maar dat dit themaâs zijn die regionaal moeten worden aangepakt.

Â

Toetreding tot Parkstad Limburg betekent ook, dat de gemeente Nuth in toenemende mate gebruik kan maken van shared services binnen Parkstad met de bedoeling op deze manier de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren tegen â zo mogelijk â lagere kosten.

Â

Toetreding tot Parkstad Limburg betekent dat de gemeente Nuth toegang heeft tot een platform waarop verschillende gemeenten elkaar ontmoeten, informeren en ondersteunen.

Â

Toetreding tot Parkstad Limburg betekent ook, dat de gemeente Nuth een bijdrage zal betalen aan het regiofonds. Hoeveel dit zal zijn, zal afhangen van het feit of de gemeenteraad kiest voor een minimum of maximum scenario. Kiest de gemeenteraad voor een minimum scenario dan zal de bijdrage voor Nuth globaal als volgt zijn:

(uitgaande van 15.709 inwoners per 1-1-2010)

2010: ⬠272.000

2011: ⬠331.000

2012: ⬠371.000

2013: ⬠371.000

Deze berekening is afgeleid van het Jaarplan 2009 van Parkstad, waarin de deelnemende gemeenten ⬠3,5 miljoen aan het Parkstad Limburg Fonds bijdragen. Hierin zou Nuth volgens de zogenaamde Bogmannorm globaal ⬠12 per inwoner moeten gaan betalen.

Â

Â

Tot slot

In de komende tijd worden door politieke groeperingen informatieavonden georganiseerd rondom het thema regionale samenwerking en mogelijke aansluiting bij Parkstad Limburg. Het gemeentebestuur zal ook een dergelijke informatieavond organiseren waarbij los van politieke achtergronden zo objectief mogelijk informatie wordt verstrekt over dit thema. De aankondiging hiervan volgt binnenkort via het Informatiebulletin.

De gemeenteraad neemt op 19 oktober as een besluit. Op 6 oktober vindt een Themabijeenkomst plaats en op 12 oktober vindt behandeling van het onderwerp van al dan niet toetreding tot Parkstad Limburg in het Rondetafelgesprek (RTG) plaats.

Â

Â

Â