Fiscale nieuwsflits 20 oktober 2009
Nieuwsbericht | 19-10-2009 | Kostprijsverhogende belastingen
In deze fiscalen nieuwsflits geeft de staatssecretaris een toelichting
waarom hij afziet van beroep in cassatie over
motorrijtuigenbelasting..
MRB: geen personenauto ondanks latere aanpassingen laadruimte
De staatssecretaris laat weten dat hij afziet van cassatieberoep tegen
de uitspraak van het hof dat de Ford Transit in weerwil van de later
aangebrachte aanpassingen op de laadvloer niet kan worden aangemerkt
als een personenauto.
A is houder van een Ford Transit (260). Voor deze auto was
motorrijtuigenbelasting voldaan naar het tarief voor een bestelauto.
Tijdens een controle zijn verschillen geconstateerd met de gegevens in
het kentekenregister. Het gaat om twee banken door middel van een
stalen frame op de laadvloer, met bouten daaraan bevestigd, een tafel
tussen de banken. Verder twee stopcontacten in zijwand achter
bestuurdersstoel en een stopcontact aan buitenzijde in zijwand
bestuurderskant. A heeft de auto aangeschaft om zijn honden in te
kunnen vervoeren. Na aankoop heeft hij in de lengterichting kisten
aangebracht om spullen in op te bergen. Dit om te voorkomen dat de
honden door rondslingerende spullen in de laadruimte zouden worden
geraakt. Op de kisten bevonden zich tijdens de controle (zit)kussens,
waarop tijdens stilstand zittend koffie kon worden gedronken. Een
losse plank werd daarbij als tafel gebruikt.
In geschil is of de auto als een personenauto moet worden aangemerkt
of als een bestelauto en, indien dat laatste het geval is, of toch
sprake is van een personenauto omdat een vlakke laadvloer ontbreekt.
Zowel rechtbank als hof oordeelt dat geen sprake is van een
personenauto. Volgens het hof maken de kisten de auto niet geschikt
voor het vervoer van personen in de laadruimte. Deze zijn namelijk
bedoeld en in het bijzonder geschikt voor het ordentelijk vervoeren
van spullen. Het feit dat op de kisten kussens lagen om tijdens
stilstand van de auto daarop te kunnen zitten en koffie te drinken,
doet hier niet aan af. Evenmin doet hieraan af dat een losse plank als
tafel werd gebruikt. De auto is dus niet ingericht voor
personenvervoer. De bevestiging van de kisten met bouten aan de
laadvloer leidt verder niet tot de conclusie dat geen sprake is van
een vlakke laadvloer. De naheffingsaanslag is terecht vernietigd.
De staatssecretaris deelt mee dat hij afziet van cassatieberoep. Hij
wijst op jurisprudentie van de Hoge Raad over deze problematiek. Het
oordeel van het hof acht hij van feitelijke aard en niet
onbegrijpelijk. Overigens merkt hij op dat voor de beoordeling van de
inrichting en de bestemming van een voertuig, anders dan het hof lijkt
te doen, het feitelijke gebruik niet ter zake doet. Voldoende is dat
het voertuig is ingericht voor vervoer van personen. Omdat in casu de
mogelijkheid tot personenauto, gelet op de aard van de inrichting,
zeer wel ondergeschikt kan zijn aan het vervoer waar het voertuig
overigens voor dient, zal de staatssecretaris deze feitelijke kwestie
niet aan de Hoge Raad voorleggen.
Toelichting staatssecretaris van 6 oktober 2009 nr. DGB 2009-4724
n.a.v. uitspraak Hof Den Bosch van 28 augustus 2009, 2008/00203,
05-04-2003 t/m 04-01-2004, Mrb 1994 2 en 3 en Uitv reg MRB 1994 3
Meer informatie
* Website Rechtspraak. De uitspraak Hof Den Bosch van 28augustus
2009, nr. 2008/00203 is tot op heden niet gepubliceerd.
* Toelichting staatssecretaris 6 oktober 2009 nr. DGB-4724
06-10-2009 | PDF bestand, 11 Kb
Zie het origineel
Verwante dossiers
* Kostprijsverhogende belastingen
Ministerie van Financiën