Gemeente Loppersum
Begroting 2010
Loppersum, 19 oktober 2009
Het college van Burgemeester en wethouders presenteert op 19 oktober
2009 de begroting 2010.
De agenda voor 2010 zal in belangrijke mate worden bepaald door de
artikel 12-status die aan onze gemeente is toegekend. Dat betekent dat
enerzijds via de uitwerking van het saneringsplan nog door een aantal
zure appels moet worden gebeten en anderzijds dat een stevig begin kan
worden gemaakt met het wegwerken van achterstanden in het onderhoud in
de openbare ruimte.
De begroting voor 2010 sluit met een negatief resultaat van â¬
3.576.833. Dat is fors hoger dan het begrote tekort van ⬠794.363
voor 2009. Het verschil wordt in belangrijke mate verklaard door
incidentele uitgaven van ⬠2.409.100 voor achterstallig onderhoud van
kapitaalgoederen.
Begrotingsontwikkeling
In vergelijking met de begroting 2009 vindt met name uitzetting plaats
in verband met het reëel ramen van vervangingskosten bij ziekte,
kosten van ELO-DEAL, diverse kosten in verband met rampenbestrijding
en openbare orde en veiligheid, incidentele en structurele kosten voor
onderhoud van kapitaalgoederen en uitgaven op grond van de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning. Daar staan lagere uitgaven tegenover
voor kapitaallasten ten gevolge van afboeking en renteontwikkeling,
voor externe opdrachten op het terrein van ruimtelijke ordening en
milieu, voor financieringskosten en voor onvoorziene uitgaven en
hogere opbrengsten van belastingen en tarieven. Overigens lijken de
jaarlijks sterk stijgende kosten op het terrein van rampenbestrijding
en openbare orde en veiligheid niet te stoppen. Dit baart ons ernstige
zorgen.
Â
Het meerjarenbeeld wordt ten opzichte van vorig jaar nadelig
beïnvloed door de in de meicirculaire opgenomen effecten van het
financiële akkoord tussen rijk en gemeenten. Dit leidt voor de
gemeente Loppersum tot een nadeel dat oploopt tot afgerond ⬠600.000
in 2014. De laatste jaarschijf in de meerjarenbegroting geeft
niettemin een beter eindresultaat dan vorig jaar. De jaarschijf 2013
sloot vorig jaar met een tekort ⬠930.000. De jaarschijf 2014 sluit
nu met een tekort van ⬠383.117. Dit komt in belangrijke mate door de
integratie van het saneringsplan in de begroting.
Artikel 12-traject
Aan de rijkssteun op grond van artikel 12 van de Financiële
Verhoudingswet aan onze gemeente is de voorwaarde verbonden van de
vaststelling en uitvoering van een saneringsbegroting, waarvan de
jaarschijf 2014 reëel sluitend is zonder aanvullende steun. Wij gaan
er vanuit dat het artikel 12 rapport, dat dit jaar nog aan ons zal
worden gepresenteerd, duidelijk maakt of ons saneringsplan door het
rijk als maximale inspanning zal worden geaccepteerd. Vervolgens
zullen wij in het bestuurlijk overleg met de rijksinspectie en de
provincie bespreken op welke wijze het resterende tekort zonder
verdere aantasting van het voorzieningenniveau kan worden overbrugd.
Volgend op de beheerplannen zullen in 2010 aan de raad beleidsplannen
worden voorgelegd voor onderhoud van kapitaalgoederen. In deze
beleidsplannen kunnen keuzen worden gemaakt met betrekking tot het
kwaliteitsniveau en te handhaven areaal, binnen de randvoorwaarden die
volgen uit de vaststelling van het saneringsplan. In het beleidsplan
voor de wegen is een gemeentelijk verkeersveiligheidsplan volledig
opgenomen. In 2009 is op beperkte schaal vooruit gelopen op de
uitkomsten van de beheerplannen. In 2010 zal een stevig begin worden
gemaakt met het wegwerken van achterstanden over een breed front.
Voorbeelden die we nu al kunnen noemen zijn de aanpak van de Molenweg
in Loppersum en de kade van de Burchtstraat in Middelstum, het
bedrijventerrein Boerdam/Fraamklap en de Lopstertil in Garrelsweer.
Lokale lasten
Wij stellen voor om de OZB te verhogen met 3,2%. De rioolrechten
stijgen met ⬠12,50. Dit betekent een stijging van 5,1%. De
afvalstoffenheffing blijft ongewijzigd. De hogere kosten op basis van
volledige kostendekkendheid bedragen ⬠55.363. Dit bedrag wordt
onttrokken aan de reserve afvalstoffenheffing. De begraafrechten
stijgen met 10% als onderdeel van het saneringsplan. De overige
tarieven stijgen met 3,0 %. De zogenaamde pakketbelasting stijgt met
2,6%. In 2009 bedroeg deze stijging 4,0%.
Beleidsprioriteiten 2010
In 2010 zal onze aandacht naast de onderwerpen die we eerder hebben
toegelicht in het kader van de artikel 12-status (saneringsplan en
beheerplannen) tenminste gericht zijn op onderwerpen zoals uitwerking
Pact van de regio, realisatie uitbreidingsplannen van de dorpen
Loppersum en Middelstum en het centrumplan Loppersum en ontwikkeling
Centrum Jeugd en Gezin.
Â
Begroting 2010