Gemeente Loppersum

Begroting 2010

Loppersum, 19 oktober 2009

Het college van Burgemeester en wethouders presenteert op 19 oktober 2009 de begroting 2010.

De agenda voor 2010 zal in belangrijke mate worden bepaald door de artikel 12-status die aan onze gemeente is toegekend. Dat betekent dat enerzijds via de uitwerking van het saneringsplan nog door een aantal zure appels moet worden gebeten en anderzijds dat een stevig begin kan worden gemaakt met het wegwerken van achterstanden in het onderhoud in de openbare ruimte.

De begroting voor 2010 sluit met een negatief resultaat van ⬠3.576.833. Dat is fors hoger dan het begrote tekort van ⬠794.363 voor 2009. Het verschil wordt in belangrijke mate verklaard door incidentele uitgaven van ⬠2.409.100 voor achterstallig onderhoud van kapitaalgoederen.

Begrotingsontwikkeling

In vergelijking met de begroting 2009 vindt met name uitzetting plaats in verband met het reëel ramen van vervangingskosten bij ziekte, kosten van ELO-DEAL, diverse kosten in verband met rampenbestrijding en openbare orde en veiligheid, incidentele en structurele kosten voor onderhoud van kapitaalgoederen en uitgaven op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Daar staan lagere uitgaven tegenover voor kapitaallasten ten gevolge van afboeking en renteontwikkeling, voor externe opdrachten op het terrein van ruimtelijke ordening en milieu, voor financieringskosten en voor onvoorziene uitgaven en hogere opbrengsten van belastingen en tarieven. Overigens lijken de jaarlijks sterk stijgende kosten op het terrein van rampenbestrijding en openbare orde en veiligheid niet te stoppen. Dit baart ons ernstige zorgen.

Â
Het meerjarenbeeld wordt ten opzichte van vorig jaar nadelig beïnvloed door de in de meicirculaire opgenomen effecten van het financiële akkoord tussen rijk en gemeenten. Dit leidt voor de gemeente Loppersum tot een nadeel dat oploopt tot afgerond ⬠600.000 in 2014. De laatste jaarschijf in de meerjarenbegroting geeft niettemin een beter eindresultaat dan vorig jaar. De jaarschijf 2013 sloot vorig jaar met een tekort ⬠930.000. De jaarschijf 2014 sluit nu met een tekort van ⬠383.117. Dit komt in belangrijke mate door de integratie van het saneringsplan in de begroting.

Artikel 12-traject

Aan de rijkssteun op grond van artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet aan onze gemeente is de voorwaarde verbonden van de vaststelling en uitvoering van een saneringsbegroting, waarvan de jaarschijf 2014 reëel sluitend is zonder aanvullende steun. Wij gaan er vanuit dat het artikel 12 rapport, dat dit jaar nog aan ons zal worden gepresenteerd, duidelijk maakt of ons saneringsplan door het rijk als maximale inspanning zal worden geaccepteerd. Vervolgens zullen wij in het bestuurlijk overleg met de rijksinspectie en de provincie bespreken op welke wijze het resterende tekort zonder verdere aantasting van het voorzieningenniveau kan worden overbrugd.

Volgend op de beheerplannen zullen in 2010 aan de raad beleidsplannen worden voorgelegd voor onderhoud van kapitaalgoederen. In deze beleidsplannen kunnen keuzen worden gemaakt met betrekking tot het kwaliteitsniveau en te handhaven areaal, binnen de randvoorwaarden die volgen uit de vaststelling van het saneringsplan. In het beleidsplan voor de wegen is een gemeentelijk verkeersveiligheidsplan volledig opgenomen. In 2009 is op beperkte schaal vooruit gelopen op de uitkomsten van de beheerplannen. In 2010 zal een stevig begin worden gemaakt met het wegwerken van achterstanden over een breed front. Voorbeelden die we nu al kunnen noemen zijn de aanpak van de Molenweg in Loppersum en de kade van de Burchtstraat in Middelstum, het bedrijventerrein Boerdam/Fraamklap en de Lopstertil in Garrelsweer.

Lokale lasten

Wij stellen voor om de OZB te verhogen met 3,2%. De rioolrechten stijgen met ⬠12,50. Dit betekent een stijging van 5,1%. De afvalstoffenheffing blijft ongewijzigd. De hogere kosten op basis van volledige kostendekkendheid bedragen ⬠55.363. Dit bedrag wordt onttrokken aan de reserve afvalstoffenheffing. De begraafrechten stijgen met 10% als onderdeel van het saneringsplan. De overige tarieven stijgen met 3,0 %. De zogenaamde pakketbelasting stijgt met 2,6%. In 2009 bedroeg deze stijging 4,0%.

Beleidsprioriteiten 2010

In 2010 zal onze aandacht naast de onderwerpen die we eerder hebben toegelicht in het kader van de artikel 12-status (saneringsplan en beheerplannen) tenminste gericht zijn op onderwerpen zoals uitwerking Pact van de regio, realisatie uitbreidingsplannen van de dorpen Loppersum en Middelstum en het centrumplan Loppersum en ontwikkeling Centrum Jeugd en Gezin.

Â

Begroting 2010