18 oktober 2009
Treinreizigers blijven dik tevreden over NS
Ook in het derde kwartaal van 2009 zijn treinreizigers erg tevreden over de
dienstverlening van NS: 79% van de klanten geeft NS een 7 of hoger. Ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar waarderen méér reizigers de klantgerichtheid van NS-
medewerkers en de schone treinen en stations met een ruime voldoende. De
punctualiteit kwam op het hoogste niveau van 2009: 94,5% van de treinen kwam op tijd
aan.
Voor de klantgerichtheid van het personeel geeft 65% van de reizigers een 7 of hoger (was 63%
in dezelfde periode vorig jaar). Het oordeel van reinheid van treinen en stations kreeg van 57%
van de reizigers een ruime voldoende (was 54% in dezelfde periode vorig jaar). De punctualiteit is
met 94,5% op het hoogste niveau in 2009. Door de weersomstandigheden zal in het vierde
kwartaal van 2009 de punctualiteit iets afnemen. Om reizigers zo min mogelijk hinder te laten
ondervinden nemen NS en ProRail nu al preventieve maatregelen.
Het afgelopen kwartaal investeerde NS 30 miljoen in uitbreiding en modernisering van het
aantal treinen. Directeur NS Reizigers Jacques Huberts: "Vier van de vijf reizigers zijn dik tevreden
over onze dienstverlening. Onze klanten vinden de treinen en stations schoner, onze extra
inspanningen op dat vlak werpen vruchten af. Ook blijft NS hard werken aan het beter
informeren van reizigers. Zo volgen onze medewerkers hier de komende maanden intensieve
trainingen voor."
Achtergrond
NS publiceert ieder kwartaal de cijfers over de klanttevredenheid. Deze cijfers volgen uit het
onafhankelijk onderzoek dat NS in samenwerking met de consumentenorganisaties en de
overheid laat uitvoeren. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten
van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf elk kwartaal de
punctualiteitcijfers. In de bijgevoegde tabellen staat een overzicht van de belangrijkste
uitkomsten. Ook is een overzicht te vinden op www.ns.nl
Nederlandse Spoorwegen