PERSBERICHT
Treinreizigers beter te spreken over reinheid en personeel
Een toenemend deel van de treinreizigers bij NS is tevreden over de
reinheid in de treinen en op de stations. Ook over de klantgerichtheid
van het personeel zijn meer reizigers tevreden. Dat blijkt uit het
klanttevredenheidsonderzoek onder NS-reizigers dat wordt uitgevoerd
voor NS, consumentenorganisaties en ministerie.
In het derde kwartaal gaf 79% van de ondervraagde reizigers op het
hoofdrailnet een rapportcijfer van 7 of hoger voor de dienstverlening
van NS. Een jaar eerder was dat 78%. Op de meeste belangrijke
onderwerpen stijgen de klantoordelen een beetje. Over op tijd rijden
is 60% tevreden (was 59%). De tevredenheid over de beschikbaarheid van
een zitplaats (81%, was 81%) en de sociale veiligheid (79%, was 78%)
ligt hoog. Over de informatie bij ontregelingen is 55% tevreden (was
54%). Dit blijft nog een punt van aandacht.
Voor de klantgerichtheid van het personeel geeft 65% een 7 of hoger.
Een jaar eerder was dat 63%, en in 2007 nog maar 60%. Het gaat hierbij
om de mogelijkheid personeel aan te spreken in de trein en op het
station. Ook de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van conducteurs en
loketpersoneel telt mee. De consumentenorganisaties zijn blij met deze
hogere cijfers. Voor de reizigers is het belangrijk dat ze vragen
kunnen stellen over hun reis.
Voor de reinheid van het treininterieur en de stations geeft 57% van
de reizigers een 7 of hoger. Een jaar eerder was dat 54%. De
consumentenorganisaties waarderen de extra inspanningen van NS om
treinen en stations schoon te houden. In sommige treinen wordt nu ook
tijdens de rit schoongemaakt. Het klantoordeel stijgt nu, maar is nog
niet erg hoog.
Pagina geplaatst: 18 oktober 2009