Meer dan de helft van de bakkers wil niet ondernemen
Het Nederlands Bakkerspanel onderzoekt de bakkerijmarkt
EINDHOVEN, 20091016 -- In augustus 2009 heeft Het Nederlands Bakkerspanel representatief onderzoek gedaan binnen de Nederlandse Bakkerijmarkt. Vergeleken met 20 jaar geleden is met name het assortiment (in breedte) toegenomen, hiervoor heeft de bakker behalve moeten investeren in een moderner machinepark ook geleerd meer te ondernemen. Toch zit het ondernemen de bakker nog niet helemaal in het bloed. Men ziet met name trends als `Beleven', `Ambachtelijkheid' en `Gezondheid' als positief en uitdagend voor de toekomst.
Het Nederlands Bakkerspanel (onderdeel van Het Nederlands Kokspanel www.kokspanel.nl) is een onafhankelijk onderzoeksbureau binnen de voedingsmiddelenbranche specifiek gericht op de Bakkerijmarkt. Het panel bestaat uit professionals die werkzaam zijn als brood- en/of banketbakker in Nederland, zij werken mee aan diverse onderzoeken, bijvoorbeeld: smaakpanels op locatie, internetonderzoek, telefonisch onderzoek e.d.
Het onderzoek is gehouden onder 250 brood- en banketbakkers waarvan driekwart van de producerende bakkers zichzelf nog steeds ziet als ambachtelijk. Dit blijft volgens de bakker zelf ook een sterk punt voor in de toekomst.
De bakker is over het algemeen merktrouw en neemt vaak bloem en meel af bij één leverancier, waarbij Meneba bij 41% van de bakkers (hoofd) leverancier is van deze grondstoffen. Op het gebied van meergranenmixen zijn die van Zeelandia (26%) en ook weer Meneba (28%) het meest populair. Daarnaast gebruiken de bakkers Zeelandia en Unipro vaak als secundair merk meergranenmix, dit komt voornamelijk door merken Waldkorn en Vikorn die door een grote groep bakkers worden gebruikt en grote bekendheid hebben bij de Nederlandse consument.
Op het gebied van (verkoop)acties scoren Zeelandia en Meneba het hoogst op merkbekendheid. De actiebereidheid is groot bij bakkers (78%), bijna de helft heeft er geen moeite mee om aan acties van verschillende merken deel te nemen. Koopmans (meergranenmix) gebruikers zijn het minst actiebereid.
Het Nederlands Bakkerspanel doet regelmatig dit soort onderzoeken voor de Bakkerijmarkt, daarnaast worden er ook regelmatig producttesten geïnitieerd. Voor meer informatie of interesse in deelname aan één van de panels kijk op www.kokspanel.nl.
Ingezonden persbericht