Ingezonden persbericht


Persbericht: Een stilstaande voorstelling tijdens de Kunst10daagse 2009.

"La Danza, la Memoria", een onvergetelijke dans.
Museum Kranenburgh 16 oktober t/m 25 oktober 2009.

Stichting DaaD presenteert 'la Danza, la Memoria', een theatrale buiteninstallatie waarbij de dans centraal staat. Tien dansparen draaien als in een extase rond hun eigen as, zo opgesteld dat ze als tandwielen in elkaar grijpen. Een spel van organische en vloeiende bewegingen aangedreven door de wind, afgewisseld met stilte en rust. Twintig textielbeelden vormen een formatie die dierbare herinneringen levend houden.

'La Danza, la Memoria' is een samenspel van muziek, beeld, beweging en creëert een surrealistische atmosfeer waarin de tijd geen rol meer speelt. 'La Danza, la Memoria' is een buiten installatie die de kijker door middel van zwarte humor confronteert met de dood. Een onvergetelijke dans die de toeschouwer op een zeer doordringende manier zal intrigeren.

Inspiratie & achtergrond:
In veel volksverhalen komt de dood ter sprake en ook in verschillende religies worden er voorstellingen gemaakt van hoe en wat in het hiernamaals. Maar vanuit het alledaagse bestaan is er onvoldoende besef van onze sterfelijkheid en worden wij allen weleens geconfronteerd met de dood. Deze confrontatie, angst en onrust heeft Linda Anneveld er toe aangezet om onderzoek uit te voeren, hoe gaan andere culturen om met dit vraagstuk. Welke betekenis geven ze hieraan. In haar zoektocht naar acceptatie van de dood reisde zij naar onder ander India, Tibet, Mexico. Culturen waar de dood een belangrijke rol speelt. De dood bij ons is een ondergeschoven kindje en maakt geen deel uit van ons dagelijks bestaan. Voor de meeste mensen is het een taboe en we proberen het zo goed mogelijk weg te drukken. De dood schrikt af en zal altijd schrik of angst blijven oproepen. Twee november is "De Dag van de doden" in Mexico, een nationale feestdag, geen sombere gezichten en geen zwarte kleding. Volgens de Mexicaanse traditie wordt er van de doden verwacht de levenden te bezoeken en hun speciale gasten voor die avond te zijn, hun ziel keert tijdelijk terug op aarde en dat is een reden tot feest.

Met 'la Danza, la Memoria' wil Linda Anneveld op lichte wijze de dood even onderdeel van ons aller dagelijks bestaan laten zijn.

Linda Anneveld (theatervormgever, beeldend kunstenaar): In 2000 studeerde Linda Anneveld (1974) af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in de richting Theatervormgeving. Na de academie heeft ze zich als kostuumontwerpster voornamelijk gericht op het beeldend locatietheater. Nu werkt ze al enkele jaren voor The Lunatics (www.lunatics.nl). The Lunatics is een collectief van kunstenaars gespecialiseerd in het maken van beeldend spektakel locatietheater voor een groot publiek. Linda Anneveld richtte in 2005 stichting DaaD op en presenteerde daarmee de theatrale installatie 'het Rijk van Yama', 'Sita, Sati',' BENU' en maakte in samenwerking met Dimenzie 'de Ratkatkast', 'T Schimspinding' een doe-het-zelf theater. DaaD presenteerde zich daarmee op diverse festivals en tentoonstellingsruimtes in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk, Slovenië en ver daarbuiten (Zuid Korea)

Stichting DaaD
Stichting DaaD maakt interactieve, theatrale installaties. Stilstaande voorstellingen, waarin een verhaal verteld wordt zonder tekst, dialoog, acteurs of dansers. Geen zitplaatsen, tribunes of podia. Theater zonder theater te zijn.

De stilstaande voorstellingen vinden hun oorsprong in beeldende kunst en theatervormgeving, waarbij de rauwe, groteske beelden vaak zijn geïnspireerd op mythes, verschillende culturen en religies.

Concept & beeld Linda Anneveld
Componist Jeroen Mateman
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Gemeente Alkmaar, Prins Bernhard fonds N-H en Rabobank Alkmaar e.o.