Ook in de Herfstvakantie 'opladen' bij de horeca
Steeds meer aandacht voor oplaadpunten voor elektrische fietsen en auto's
Woerden, 16 oktober 2009
De populariteit van elektrische vervoersmiddelen neemt een enorme vlucht. Inmiddels rijden er meer dan 40.000 elektrische fietsen door Nederland en is het eerste oplaadpunt voor auto's deze week door Ruud Lubbers geopend. Voorzitter Hajé de Jager vindt dit een enorme kans voor de horeca. "De horeca is bij uitstek geschikt om als oplaadpunt te fungeren voor zowel de automobilist als fietser."
Ongeveer 1.25 miljoen mensen gaan er komend weekend op uit. Van de vakantiegangers blijft meer dan de helft in Nederland en voor hen geldt dat wandelen en fietsen favoriet zijn. Inmiddels hebben al veel horecabedrijven de mogelijkheid om de elektrische vervoersmiddelen op te laden. Een service van de horeca, waarbij zowel de fiets of auto als de berijders worden opgeladen. De Nederlandse horeca en campings verdienen ruim 750 miljoen euro aan recreatieve fietsers. Tijdens de korte en lange fietstochten worden vaker hotels, restaurants en cafés bezocht. Analyses van het Landelijk Fietsplatform tonen aan dat 50% van de Nederlandse bevolking regelmatig op de fiets stapt.
Bij eetcafé Les-deux-Ponts in Oudendijk in Noord Holland wordt al 5 jaar het oplaadpunt gratis aan gasten aangeboden. Dit horecabedrijf ligt op een zogenaamd fietsknooppunt, waardoor het favoriet is bij veel "elektrische" fietsers. Peter Geel is erg enthousiast: "Toen we met oplaadpunten begonnen zag je alleen ouderen, maar tegenwoordig zie je ook veel jongeren bij ons even uitrusten onder het genot van een kopje koffie of een lunch."
De horeca kan nu inspelen op de veranderende wereld, waarbij we ons moeten aanpassen. "De horeca is niet alleen een huiskamer, maar ook de flexibele werkplek van de samenleving.", aldus Hajé de Jager. Met de moderne ICT mogelijkheden kunnen de flexibele werkplekken worden ingericht en kunnen verkeersstromen worden verminderd en gaan we zuinig om met de fossiele brandstoffen. Uit het rapport van PriceWaterhouseCoopers blijkt dat de grote automerken zich snel dienen aan te passen. De industrie zit in een neerwaartse spiraal en door mee te gaan met het innoveren (dus elektrische auto's) gaan ze ook mee met de snel veranderende omgeving en creëren ze een voordeel ten opzichte van hun concurrentie.
Oplaadpunten
Op verschillende websites kunnen gasten de oplaadpunten vinden bij de horeca. Op de website www.iohotspots.nl staan 423 oplaadpunten en op de website www.ion.nl staan 1700 extra oplaadpunten. Deze zijn voornamelijk gericht op de fietsers.
| | |Noot voor de redactie -