Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Affiliate marketing netwerken richten branchevereniging PAN op Daisycon/ Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox maken zich sterk voor transparantie en professionaliteit

Amsterdam, 16 oktober 2009 - Daisycon/ Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox, de vier affiliate marketing netwerken die het overgrote deel van het marktaandeel in deze branche vertegenwoordigen, hebben hun krachten verenigd in de branchevereniging PAN. PAN staat voor Platform Affiliate Netwerkeur. Na tien jaar affiliate marketing in Nederland is deze branche, waar zo'n 80 miljoen euro per jaar in omgaat, toe aan formalisering en professionalisering. Het doel is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten te garanderen.

Het initiatief is tot stand gekomen naar aanleiding van een steeds sterker wordende behoefte aan duidelijke spelregels in de branche. Terwijl affiliate marketing in rap tempo is gegroeid, is een eenduidige regelgeving achtergebleven. Affiliates, adverteerders, online marketingbureaus en affiliate marketing netwerken willen allen de consument dienen die op internet producten zoekt en koopt. Door gezamenlijke regels op te stellen en zich daar aan te houden en langetermijnbelangen voorop te stellen, kunnen deze partijen er voor zorgen dat de branche zich verder professionaliseert.

'In Frankrijk en Duitsland zijn al soortgelijke brancheverenigingen opgericht. In Nederland zijn er al wel diverse regels om de kwaliteit te bewaken, maar met het oprichten van een branchevereniging kan er nu over de hele breedte van de branche vormgegeven worden aan kwaliteit', aldus Thomas Joosten, voorzitter van PAN.

De belangrijkste doelstellingen van PAN zijn:

* te ijveren voor een grotere transparantie in de markt ten aanzien van de wijze van dienstverlening;
* de opzet, verspreiding en bewaking van gedragscode en gedragsregels voor de eigen leden en branche;
* de opzet, verspreiding en bewaking van een kwaliteitskeurmerk in de branche.

Voor alle affiliate netwerken
'De branchevereniging is opgezet voor alle affiliatenetwerken die het overgrote deel van de omzet realiseren met, zoals dat in de branche genoemd wordt, cost per order. Met andere woorden: affiliateprogramma's. 'De vier grote spelers die de branchevereniging hebben opgericht roepen andere netwerken op zich aan te sluiten', aldus Marc Vloemans, adviseur bij de oprichting van de vereniging. 'Alle affiliate marketing netwerken die aan de gestelde voorwaarden voldoen, kunnen toetreden tot de branchevereniging. Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter dat is voor de branche.'

Keurmerk
Er wordt een kwaliteitskeurmerk ontwikkeld dat het platform zal toekennen aan alle affiliate marketing netwerken die zich aan de gestelde voorwaarden houden. Deze netwerken zien er op hun beurt op toe dat de belangen van affiliates, adverteerders en consumenten gewaarborgd blijven. Het is de taak van de netwerken om als intermediar op te treden en de branche transparant te maken. Ze zullen meer openheid van zaken geven ten aanzien van registratiemethoden, prijsbeleid en het toelaten van gedrag van affiliates, adverteerders en netwerken dat de branche schaadt.

Over PAN
PAN staat voor Platform Affiliate Netwerken en is de branchevereniging voor affiliate marketing netwerken. Het doel van deze in oktober 2009 opgerichte branchevereniging is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten van zowel affiliates, adverteerders, mediabureaus en netwerken te garanderen. De belangrijkste doelstellingen van de nieuwe branchevereniging zijn, ten eerste, het ijveren voor een grotere transparantie in de markt ten aanzien van de wijze van dienstverlening, ten tweede de opzet, verspreiding en bewaking van gedragscode en gedragsregels voor de eigen leden en branche en tot slot de opzet, verspreiding en bewaking van een kwaliteitskeurmerk in de branche.




Ingezonden persbericht