Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF roept Scheper Ziekenhuis op tot openheid
16 oktober 2009
Naar aanleiding van het overlijden van een vrouwelijke patiënt maandag
in het Scheper Ziekenhuis, roept de Nederlandse Patiënten Consumenten
Federatie (NPCF) het ziekenhuis op tot openheid.
Goede informatie is essentieel voor het vertouwen dat mensen in het
ziekenhuis hebben. Het Scheper ziekenhuis heeft een belangrijke rol in
de regio en het is gewenst dat mensen hun vertrouwen in het ziekenhuis
behouden. "Patiënten hebben recht op die informatie", zegt Atie
Schipaanboord. "Met name mensen voor wie al een opname of
ziekenhuisbezoek gepland staat is het belangrijk om te weten of er
sprake is geweest van een incident en wat het ziekenhuis gaat doen om
te voorkomen dat dit weer gebeurd".
Het Scheper Ziekenhuis is een intern onderzoek gestart naar de oorzaak
en de toedracht. Bovendien is de zaak bij de Inspectie voor de
Gezondheidszorg gemeld. De NPCF dringt erop aan dat het ziekenhuis
open communiceert over het onderzoek en de resultaten daarvan.
Vorige week kwam het Scheper Ziekenhuis in het nieuws nadat uit
onderzoek was gebleken dat vijf patiënten van het ziekenhuis zijn
overleden na ernstige fouten van een maagchirurg. Ook in dat geval was
er sprake van zeer beperkte communicatie naar buiten en was voor de
NPCF aanleiding om te benadrukken dat de gesloten cultuur in
ziekenhuizen snel moet verdwijnen. Er moet meer vaart gezet worden
achter het streven om transparanter te worden, meent de NPCF