Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF roept Scheper Ziekenhuis op tot openheid

16 oktober 2009

Naar aanleiding van het overlijden van een vrouwelijke patiënt maandag in het Scheper Ziekenhuis, roept de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) het ziekenhuis op tot openheid.

Goede informatie is essentieel voor het vertouwen dat mensen in het ziekenhuis hebben. Het Scheper ziekenhuis heeft een belangrijke rol in de regio en het is gewenst dat mensen hun vertrouwen in het ziekenhuis behouden. "Patiënten hebben recht op die informatie", zegt Atie Schipaanboord. "Met name mensen voor wie al een opname of ziekenhuisbezoek gepland staat is het belangrijk om te weten of er sprake is geweest van een incident en wat het ziekenhuis gaat doen om te voorkomen dat dit weer gebeurd".

Het Scheper Ziekenhuis is een intern onderzoek gestart naar de oorzaak en de toedracht. Bovendien is de zaak bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg gemeld. De NPCF dringt erop aan dat het ziekenhuis open communiceert over het onderzoek en de resultaten daarvan.

Vorige week kwam het Scheper Ziekenhuis in het nieuws nadat uit onderzoek was gebleken dat vijf patiënten van het ziekenhuis zijn overleden na ernstige fouten van een maagchirurg. Ook in dat geval was er sprake van zeer beperkte communicatie naar buiten en was voor de NPCF aanleiding om te benadrukken dat de gesloten cultuur in ziekenhuizen snel moet verdwijnen. Er moet meer vaart gezet worden achter het streven om transparanter te worden, meent de NPCF