Consumentenbond


---

16 oktober 2009

Onafhankelijk toezicht op het spoor

Een brede meerderheid in de Tweede Kamer wil een waakhond die toezicht houdt op het spoor, de belangen van treinreizigers bewaakt en knopen doorhakt bij conflicten. De Vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet hiervoor extra wettelijke bevoegdheden krijgen. De Consumentenbond pleit, samen met andere consumentenorganisaties, al jaren voor toezicht op het spoor en ziet deze politieke steun als een doorbraak.

Begin oktober werd duidelijk dat NS ook na 2015 het alleenrecht krijgt voor het hoofdrailnet, de belangrijkste doorgaande spoorlijnen in ons land. De Consumentenbond is het hiermee eens, want de dienstverlening van NS is verbeterd en er is weer oog voor de klant. Maar het is niet de bedoeling dat het bedrijf hierdoor achterover gaat leunen. Omdat NS een monopolie heeft en de reiziger niet met zijn voeten kan stemmen, is het noodzakelijk dat een onafhankelijke toezichthouder de belangen van de reiziger in de gaten houdt en de wettelijke middelen heeft om kwaliteit af te dwingen wanneer dat nodig is.

Koppel prijs aan kwaliteit
Sinds 2000 steeg de prijs van het treinkaartje bijna tweemaal zo hard als de inflatie. De bond pleit daarom voor een koppeling tussen de toegestane prijsverhoging en de geleverde kwaliteit. Dat kan in de vorm van klantoordelen over onder andere het op tijd rijden van de trein en de zitplaatskans.

---