Consumentenbond
---
16 oktober 2009
Onafhankelijk toezicht op het spoor
Een brede meerderheid in de Tweede Kamer wil een waakhond die toezicht
houdt op het spoor, de belangen van treinreizigers bewaakt en knopen
doorhakt bij conflicten. De Vervoerskamer van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) moet hiervoor extra wettelijke
bevoegdheden krijgen. De Consumentenbond pleit, samen met andere
consumentenorganisaties, al jaren voor toezicht op het spoor en ziet
deze politieke steun als een doorbraak.
Begin oktober werd duidelijk dat NS ook na 2015 het alleenrecht krijgt
voor het hoofdrailnet, de belangrijkste doorgaande spoorlijnen in ons
land. De Consumentenbond is het hiermee eens, want de dienstverlening
van NS is verbeterd en er is weer oog voor de klant. Maar het is niet
de bedoeling dat het bedrijf hierdoor achterover gaat leunen. Omdat NS
een monopolie heeft en de reiziger niet met zijn voeten kan stemmen,
is het noodzakelijk dat een onafhankelijke toezichthouder de belangen
van de reiziger in de gaten houdt en de wettelijke middelen heeft om
kwaliteit af te dwingen wanneer dat nodig is.
Koppel prijs aan kwaliteit
Sinds 2000 steeg de prijs van het treinkaartje bijna tweemaal zo hard
als de inflatie. De bond pleit daarom voor een koppeling tussen de
toegestane prijsverhoging en de geleverde kwaliteit. Dat kan in de
vorm van klantoordelen over onder andere het op tijd rijden van de
trein en de zitplaatskans.
---