Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
5. Oktober
Ministerie van VROM
Cramer sluit overeenkomst met Haarlemmerliede en Spaarnwoude
16-10-2009
Minister Cramer heeft met de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
een overeenkomst gesloten over het project Sugar City.
De minister is met de gemeente overeengekomen dat de beide
suikersilo's een kantorenbestemming van maximaal 65 procent krijgen.
Daarnaast wordt een aantal andere kantoorbestemmingen in het
plangebied rond de silo's geschrapt. Sugar City wordt daarbij gezien
als een zogenoemde uitzonderingslocatie. Door deze voorgenomen
wijzigingen op enkele onderdelen in het bestemmingsplan enerzijds en
het aanmerken van Sugar city als uitzonderingslokatie anderzijds wordt
recht gedaan aan het Nationale Externe Veiligheidsbeleid. De
gemeenteraad van Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft ingestemd met de
inhoud van de overeenkomst.
Project Sugar City
Het project Sugar City is een veelomvattend plan, dat voorziet in de
herontwikkeling van een voormalig industrieterrein tot kantoren,
bedrijvigheid, detailhandel, horeca, jachthaven, megabioscoop en een
hotelfunctie, op de locatie van de voormalige suikerfabriek CSM in
Halfweg. Zonder de herontwikkeling dreigt dit historische gebied te
verrommelen. Onderdeel van de herontwikkeling is de realisering van
een station en een verbindende voetgangersbrug naar het gebied. Tevens
wordt een fiets-voetgangersbrug vanuit Sugar City naar de kern
Zwanenburg gerealiseerd zodat ook het noordelijk deel van de
Haarlemmermeer een goede verbinding naar het toekomstige station
krijgt. Het CSM-complex ligt in de aanvliegroute van de Zwanenburgbaan
en in het invloedsgebied van de Polderbaan van de luchthaven Schiphol.
De veiligheidscontour van de Zwanenburgbaan loopt dwars over het
plangebied.
Achtergrond
Op 16 december 2008 heeft de gemeenteraad van Haarlemmerliede en
Spaarnwoude een bestemmingsplan vastgesteld om het project mogelijk te
maken. De Minister van VROM had echter beroep tegen het
bestemmingsplan ingesteld omdat naar haar oordeel het op onderdelen
strijdig was met het nationale externe veiligheidsbeleid. Een impasse,
jarenlange juridische strijd, en verrommeling van het gebied waarin
zich veel industrieel erfgoed bevindt en is opgenomen in de Europese
Route van het Industrieel Erfgoed dreigde. De essentie van de
discussie betrof de concentratie van mensen in het gebied. Deze
concentratie dient laag gehouden te worden in verband met potentiële
risico's op vliegtuigongevallen.
In het begin van deze eeuw zijn voor de beide suikersilo's in het
gebied bouwvergunningen afgegeven. Deze vergunningen geven bepaalde
rechten. Daarnaast kan Sugar City opgevat worden als een
uitzonderingslocatie. In 2001 heeft toenmalig minister Pronk een brief
naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin hij het Externe
Veiligheidsbeleid rond Schiphol voor wat betreft het groepsrisico
omschreven heeft. Daarin onderscheidt hij ruim tien zogenaamde
uitzonderingslocaties. Destijds waren er voor deze locaties al
concrete (plan)ontwikkelingen. Voor deze uitzonderingslocaties geldt
een specifiek regime van toegestane dichtheden.
Met deze overeenkomst trekt het Ministerie van VROM het ingestelde
beroep tegen het bestemmingsplan Halfweg-West in, waardoor de
realisering van het project SugarCity een stap dichterbij kan komen.
Suikersilo's