Navigatiesysteem maakt leren leuker

13/10/2009 09:05

Open Universiteit Nederland

Navigatiesystemen voor lerenden in informele leernetwerken op het internet, maken een meer gepersonaliseerd leerpad mogelijk en maken daarmee het leren interessanter. Dit concludeert Hendrik Drachsler, onderzoeker bij het Center for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) in zijn promotieonderzoek naar navigatieondersteuning voor informele leernetwerken. Hij verdedigt zijn onderzoek op 16 oktober 2009 bij de Open Universiteit Nederland in Heerlen.

Als je je verder wilt ontwikkelen, zijn er verschillende mogelijkheden om kennis te vergaren. Je kunt een gewone opleiding volgen of kiezen voor afstandsonderwijs. Een relatief nieuw fenomeen is het leren via informele leernetwerken op het internet. Je maakt dan deel uit van een gemeenschap, een community. Je hebt geen docenten of leerboeken die je binnen een bepaalde termijn door de stof leiden, maar je kiest je eigen tempo, stelt je eigen doelen, vergaart je eigen leeractiviteiten. De lerenden informeren en adviseren elkaar. Het probleem hierbij is dat het internet een onnoemelijke hoeveelheid informatie biedt. Het zoeken naar en vinden van informatie en leeractiviteiten die aansluiten op je individuele kennis en voorkeuren is niet eenvoudig.

Combinatie van technieken

In het kader van het EU project TENCompetence zocht Hendrik Drachsler naar de meest passende manier om leeractiviteiten aan te bevelen, rekening houdend met persoonlijke behoeften en voorkeuren, maar ook met de leerdoelen van de communityleden. Hij bekeek zowel commerciële navigatie- of aanbevelingssystemen voor e-commerce activiteiten, zoals van Amazon.com, als systemen voor reguliere studenten. Drachsler constateerde dat de specifieke werkwijze van de communityleden vraagt om een combinatie van verschillende aanbevelingstechnieken. Hij heeft op basis van de meest geschikte technieken een prototype navigatiesysteem ontwikkeld. Daarmee heeft hij experimenten uitgevoerd om te kunnen vaststellen in hoeverre een dergelijk systeem de doelgroep daadwerkelijk toegevoegde waarde kan bieden.

Meer tevreden, minder studietijd

De conclusie was dat het systeem de studietijd op een aanzienlijke wijze positief beïnvloedde. De experimentele groep had minder tijd nodig om een gelijk aantal leeractiviteiten te voltooien. Verder kozen de deelnemers van de experimentele groep meer gepersonaliseerde leerpaden dan de deelnemers van de controlegroep. Dat komt doordat zij veel meer leerpaden verkenden. Een tweede experiment liet geen verschillen zien in de prestaties van de experimentele en controlegroepen, maar de tevredenheid was in de experimentele groepen duidelijk hoger en er was minder studietijd nodig om de leerdoelen te bereiken.

Best paper

De resultaten hebben geleid tot de ontwikkeling van een tweede prototype, ReMashed. Dit prototype toont aan hoe aanbevelingsystemen voordeel kunnen hebben van uit Web 2.0 ontstane informatie van levenslang lerenden in een leernetwerk. Het beveelt de meest geschikte bronnen aan, gebaseerd op tags en waarderingen van individueel lerenden. Verder kunnen de lerenden, door zelf te toetsen, leerdoelen en eerder verworven kennisniveaus specificeren. Met de beschrijving van dit prototype in een paper, ontving Drachsler onlangs een best paper award vanuit het Europese project, Role, dat zich specifiek richt op de ontwikkeling van open leeromgevingen.

Hendrik Drachsler verdedigt zijn proefschrift op vrijdag 16 oktober 2009 om 13.30 uur bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Promotor is prof. dr. E.J.R. Koper, co-promotor dr. H.G.K. Hummel.