Ingezonden persbericht


15/10/2009 11:35

TICKETVERKOOP EUROSTAR HERPAKT ZICH IN AANLOOP NAAR 15e VERJAARDAG


* Inkomsten uit algemene verkoop in derde kwartaal 2009 stijgen met 6,8 % t.o.v. dezelfde periode vorig jaar
* Eerste tekenen van herstel voor het zakenverkeer
* De Nederlandse markt kent 31 % meer inkomsten uit ticketverkoop en 45 % meer reizigers in het derde kwartaal van 2009 t.o.v. dezelfde periode vorig jaar

Eurostar, de hogesnelheidstrein die CO2-neutrale reizen aanbiedt tussen België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maakte vandaag zijn derde kwartaalcijfers bekend. Die tonen aan dat er een lichte verbetering is van de algemene ticketverkoop.

Ten gevolge van de daling van de zakelijke markt en de operationele beperkingen na de brand van een shuttle in de kanaaltunnel in september 2008, zijn het aantal verkochte tickets en inkomsten tijdens de eerste 9 maanden van het jaar lichtjes gedaald.

De algemene ticketverkoop van januari tot september 2009 bedroeg 504,9 miljoen pond en sinds het begin van het jaar heeft Eurostar 6,9 miljoen reizigers vervoerd.

Het aantal reizigers in het derde kwartaal van 2009 is gestegen tot 2,6 miljoen, vergeleken met 2,4 miljoen vorig jaar en zijn de inkomsten uit ticketverkoop met 6.8% gestegen. Het aantal reizigers dat vanuit het Continent naar het Verenigd Koninkrijk heeft gereisd is in totaal gestegen met 7 %.

Vanuit Nederland kende Eurostar tijdens het derde kwartaal van dit jaar 45 % meer reizigers die naar de Britse hoofdstad reisden dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten uit de lokale ticketverkoop kenden een stijging van 31 %. Dankzij het zwakke pond is Londen nog steeds voordeliger dan ooit en blijft dus een aantrekkelijke bestemming voor jong én oud. Met de voordelige tarieven vanaf 50 euro enkele reis (99 euro H/T), reist u vanuit elk Nederlands station met de IC trein naar Brussel-Zuid. Daar kan u inchecken voor de snelle Eurostar met bestemming hartje Londen.

De positieve cijfers voor de Nederlandse markt tonen aan dat de voordelen van een reis met de trein vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk t.o.v. andere transportmiddelen steeds evidenter worden voor de Nederlandse reiziger. De verschillende treinoperatoren werken zeer nauw samen om de verbindingen met Eurostar in Brussel-Zuid verder te optimaliseren. Hierdoor zal de reiservaring nog verbeteren in de nabije toekomst.

Richard Brown, CEO van Eurostar: 'De cijfers die we vandaag bekendmaken tonen aan dat mensen ­ ondanks onzekere tijden ­ zich meer en mn meer bewust worden van het grote voordeel van reizen met Eurostar."

*** EINDE ***




Ingezonden persbericht